Kezdőlap Kecskemét Izgalmakkal teli Shell Eco-marathon versenyt tudhatnak maguk mögött a magyar diákok ...

Izgalmakkal teli Shell Eco-marathon versenyt tudhatnak maguk mögött a magyar diákok – a héten tartották Európa legnagyobb energia-hatékonysági versenyét Londonban

Budapest, 2019. 07. 05. – Idén három magyar csapat vágott neki az immár 35. alkalommal megrendezett diákinnovációs versenynek, hogy egy teljesen új pályán mérje össze autóépítési tudását a kontinens legjobbjaival. Az ötnapos verseny során a csapatokazon dolgoztak, hogy minél messzebbre jussanak el 1kWh energiával vagy 1 liter üzemanyaggal.

A 2019. július 1-5. között megrendezett Shell Eco-marathon Europe 2019-en összesen 28 ország 140 csapata sorakozott fel a rajtvonalnál sajátépítésű autójával. Az idei verseny nemcsak az ismeretlen versenypálya, hanem a szokatlanul meleg idő miatt is rendkívüli kihívások elé állította a diákokat, akiknek a hőségben az autók hűtését is meg kellett oldaniuk.

A megmérettetés során a csapatoknak összesen négy lehetőségük volt, hogy mért kört fussanak, amelyek közül a legjobb számít végső eredménynek. Egy próbálkozás alatt 11 kört, összesen 16 km-t kellett teljesíteniük a legkevesebb energiafelhasználással.

A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata kiválóan indított, és új, elektromos autójával az elsők között ment át a technikai vizsgálaton. A végső 165 km/kWh eredményt már rögtön az első futamon elérte a csapat, amely után a jármű futóművét is kicserélték a hatékonyság fokozása érdekében, azonban sajnos már nem sikerült tovább faragniuk energiafelhasználásukon. A győri diákok így is büszkén térnek haza, hiszen az első alkalommal induló, új autójuk rendkívül szoros versenyben hatodikként ért célba a városi autó kategóriában.

Az egyetlen magyar középiskolás csapat, akecskeméti KandoElectric számára már a technikai vizsgálat kalandosan indult, ahol az akkumulátor rögzítését kellett utolsó pillanatban módosítania a csapatnaka prototípus kategóriában induló járművén. Ezután az első próbálkozásnál a vezérlés váratlan meghibásodása okozott fejtörést a diákoknak, amelyetszintén sikerült elhárítaniuk. Végül minden a helyére került és a KSZC Kandó Kálmán Szakgimnáziumának és Szakközépiskolájának csapata362 km/kWh teljesítménnyel zárta a kihívást.

A Szegedi Tudományegyetem STECO csapata is sikeresen vette a technikai vizsgálaton az akadályokat, mi több a versenybírák külön megdicsérték a jármű elektronikai rendszerének ötletes kialakítását, amelyben a fogyasztásnál a mért és a nem mért rész elválasztását nem elektromos, hanem optikai elválasztással oldották meg. A szintén prototípus elektromos kategóriában versenyző STECO a második próbálkozás során futotta a legjobb eredményét, s 214 km-t tett meg 1 kWh energiával.

A három magyar csapat idén Palkovics László innovációs és technológiai miniszter fővédnöksége alatt vett részt a Shell Eco-marathon versenyen, aki a résztvevők teljesítményét méltatva elmondta: „A magyar fiatalok idén is bebizonyították, hogy már egyetemistaként, sőt, középiskolásként is igen magas szintű mérnöki képességekkel rendelkeznek. Mindhárom csapat nagyszerű munkát végzett, biztos vagyok benne, hogy mindannyian tudásuk legjavát adták. Teljesítményük jól jelzi, micsoda potenciál rejlik a magyar fiatalokban, miért is annyira keresettek a mi mérnökeink. Az innovációs minisztérium azon dolgozik, hogy idehaza és világszerte még nagyobb megbecsülés övezze a hozzájuk hasonló szakembereket, a magyar kreativitást. Gratulálok versenyzőinknek a tisztes helytálláshoz, és további szép sikereket kívánok nekik!”

A Shell Eco-marathon energiahatékonysági verseny a Shell egyik legfontosabb kezdeményezése, amely nemcsak a mérnöki tanulmányokat folytató diákokat hivatott kihívás elé állítani, hanem a jövő fenntartható mobilitási megoldásait is keresi. Bujdosó Andrea a Shell Hungary zRt. Igazgatóságának elnöke a rendhagyó megmérettetés kapcsán kiemelte: „A Shell Eco-marathon sokkal több mint egy egyszerű diákinnovációs verseny. Itt a diákok nemcsak egy életre szóló élménnyel gazdagodnak, hanem egy nemzetközi környezetben tesztelhetik tudásukat, amely teljesen új perspektívákat nyit meg előttük. Gratulálok a csapatoknak az elért eredményekhez, és remélem, számos hasznos szakmai ötletet gyűjtöttek, amelyek még sok-sok versenyre elegendő inspirációval szolgálnak majd.”

Összesítve a Shell Eco-marathon Europe 2019 eredményeit, a leghosszabb távot ismét a francia Microjoule-La Joliverie futotta, akik 2735 km-t tettek meg a belsőégésű motorral hajtott járművükkel. A városi koncepció elektromos kategóriáját is a franciák nyerték, a TIM UPS INSA csapat új rekordot állított fel 234.3 km/kWh eredményével. A prototípus kategória elektromos járművei között pedig ebben az évben a spanyol Eco-Dimoni csapat autója bizonyult a legenergiahatékonyabbnak, és 888 km-t tett meg 1 kWh energiával.

A magyar csapatok autóitidén aSupernovaIntertrans Kft. szállította.

Még több információ a Shell Eco-marathonról a weboldalon, a Facebook és Twitteroldalon érhető el.

Shell Eco-marathon

A Shell Eco-marathon a világ egyik vezető energiahatékonysági programja diákok számára, amelynek célja, hogy inspirálja a tudományos, a technológiai, a mérnöki és a matematikai pályára készülőket. A középiskolás, illetve egyetemi csapatok feladata, hogy a dizájn, a technológia és a mérnöki szempontokat figyelembe véve ultra energia-hatékony járműveket építsenek a Shell Eco-marathon versenyre.

A verseny története 1939-ig nyúlik vissza, amikor az Amerikai Egyesült Államokban a Shell olajtársaság munkatársai barátságos kihívást hirdettek meg egymás között, hogy ki tud a legtávolabb eljutni ugyanannyi üzemanyaggal. Ez volt a kezdete annak a vetélkedésnek, amely ma Shell Eco-marathon távolsági versenykényt ismert. Az első Shell Eco-marathont 1985-ben Franciaországban rendezték meg, ahol 25 fa autó sorakozott fel a rajtvonalnál. Az azóta eltelt 34 év során a verseny egy többezer résztvevővel rendelkező eseménysorozattá nőtte ki magát, amelyet világszerte 50 ország részvételével 9 helyszínen rendeznek meg.

Napjainkban évente két versenyszámban rendeznek Shell Eco-marathon programokat Ázsiában, Amerikában és Európában. Az egyik a Shell Eco-marathon távolsági verseny, amelynek célja, hogy kiderüljön, kinek tud a saját fejlesztésű autója a legmesszebb eljutni a legkevesebb üzemanyaggal. A másik pedig a Shell Eco-marathon Vezetői Világbajnokság, amelynek keretében a legjobb városi konstrukció kategóriában versenyző csapatok mérik össze erejüket, hogy eldőljön ki a világ leggyorsabb és legenergiahatékonyabb pilótája.

2019-ben a Shell Eco-marathon Vezetői Világbajnokság végső döntőjét július 5-én rendezték meg Londonban, Angliában. A londoni mellett, az előválogatók az Amerikai Egyesült Államokban Kaliforniában, valamint Malajziában, Kuala Lumpurban voltak.