Ludwig van Beethoven op. 59-es sorozatából – azaz Razumovsky vonósnégyeseiből – az első kettőt vette most fel a francia Ébéne vonósnégyes, és mutatja be az Erato/Warner hanglemezkiadó új megjelenésén.
„Beethoven Around The World” – azaz „Beethoven a világ körül” címmel indított világturnét, és jelentetett meg koncertlemezt az Ébéne vonósnégyes. Popsztároknál teljesen egyértelmű, hogy időszakosan világturnékra indulnak és koncertlemezeket dobnak piacra, egy vezető komolyzenei vonósnégyesnél viszont ez már nem annyira egyértelműen magától értetődő – tehát még különlegesebb esemény.
Viszont a Pierre Colombet és Gabriel La Magadure ‒ hegedű, Marie Chilemme ‒ melyhegedű, Raphael Merlin ‒ gordonka felállású Quator Ébéne két okból is megteszi ezt: egy részint mivel pontosan húsz esztendeje – 1999-ben alakultak meg a Boulogne-Billancourt Conservatóriumban; más részint pedig a híres Carnagie Hall felkérte őket hogy 2020-ban, Ludwig van Beethoven születésének 250. évfordulója alkalmából adják elő a mester összes vonósnégyesét. S mivel már megalakulásuk óta folyamatosan játsszák ezeket, s személyes kötődésük van e kvartettekhez, úgy döntöttek, hogy a Beethoven emlékév apropóján nem csak New Yorkban játsszák el az összest, de két éves világkörüli turnéra viszik Beethoven eme remekeit: Európától Afrikán, Ázsián át Ausztráliáig és Észak- valamint Dél-Amerikáig huszonegy országban csendülnek majd fel az egyes kvartettek.
S ezzel egyidejűleg, még a turné során megjelentetik az egyes koncerthelyszíneken készült koncertfelvételeket is – az előzetes tervek szerint összesen hét kiadványukon csendül majd fel Beethoven összes vonósnégyese – a világ körül. Így aztán, pótolva a hiányosságot hogy Beethoven vonósnégyest még sosem vettek lemezre, most gyorsan felveszik mindet.
A sorozat nyitó albuma már meg is jelent: az 1806-ban Bécsben megírt Razumovsky vonósnégyesek hármas sorozatából az első kettőt: az F-dúr és az e-moll vonósnégyest rögzítették a bécsi Konzetrhaus-ban adott hangversenyeiken és próbáikon. A nyitó lemez tehát Beethoven Bécséhez kötődve indítja útjára a sorozatot egy olyan kiválóan sikerült felvétellel – melyen szerencsére nyoma sincsen a koncerteket kísérő idegesítő koncertzajoknak.
Van viszont kiforrott, rugalmas vonósnégyes-játék, gyönyörűen eredeti megközelítésben a két darabban. Az Ébéne vonósnégyes ugyan egyáltalán nem tartozik a klasszikusan vett korhű együttesek közé – habár XVII. és XVIII. századi barokk mesterhangszereken és XIX: századi vonókkal játszanak – előadásmódjukra mégis jellemző hogy távol tartják magukat az e művekre az idők során rárakódott későromantikus nehézkességtől és pátosztól. Játékmódjuk tiszta, egyenes vonalú, világos hatású; szinte elhanyagolható mértékben használnak csak vibrátókat – és ha igen, akkor is inkább csak a lassú részek még melegebb tónusúvá tételére. Játékukat különösen érdekessé és izgalmassá teszi a hangulatok és hangsúlyok gyors és drámai hatású váltogatása – a dinamika és az artikuláció nagyon egyéni színeit hozva létre. Nagyon eredeti hozzáállásuk alaposan leporolja a vonósnégyeseket, melyeket igazán különleges és tisztán hangzó formákban hallgathatunk meg.
Komlós József JR