My Journey – Az én utazáson címmel jelent meg a Warner lemezkiadónál a csinos olasz karmesternő: Beatrice Venezi Puccini zenekari részletekből készített műsora.
Az opera tele van szépséggel – az operák pedig tele vannak szép nőkkel, akiket mostanában már egyre inkább valóban divatalapokba való énekesnők személyesítenek meg. Puccini operáiban pedig valóban a finom, törékeny női szereplők viszik a történet és a dráma fonalát – hát miért ne vezényelhetne egy dekoratív, karcsú hölgy operát, vagy mondjuk esetünkben éppen Puccini operai részleteket?
A nőiességét a karmesteri pulpituson is nagyon divatos estélyikben vállaló Beatrice Venezi azt vallja, hogy szakítanunk kell azzal a sztereotípiával, hogy karmester csak egy rigorózus, állig begombolkozott férfi lehet. S valóban, erre a legjobb példa az ő személye, aki szinte mint egy modell szerepel a borítófüzetben, és koncertfelvételein is.
De azért persze ott a kezében a karmesteri pálca, sőt manapság már televíziós show-műsorok sztárjaként és Olaszország legérdekesebb fiatal karmestereként beszélnek a huszonkilenc esztendős karmester-hölgyről. Ha már a lemez címénél tartunk – zenei utazását zongoristaként kezdte, de aztán komponálni is kezdett, és az út így ért a karmesterségig.
Azért nem kell azt gondolni, hogy különlegessége és szépsége folytán – mint valami csodabogár figyel rá a világ, mert a verseny-győztes és világszerte egyre inkább ismert Beatrice Venezi tudatosan az olasz kultúra közvetítőjeként és követeként lép fel, bárhová is megy. Az sem véletlen, hogy a Corriere della Sera már 2017-ben az év 50 legkreatívabb hölgye közé választotta; 2018-ban a Forbes olasz kiadása pedig a jövőt meghatározó harminc év alatti fiatalok 100-as listájára is beválasztotta Beatrice Venezit.
Beatrice Venezi jelenleg a Milano Classica és a Nápolyi Scarlatti Ifjúsági Zenekar vezető karmestere, ezeken kívül pedig több zenekart is vezényel rendszeresen hazájában, valamint külföldön is. Hitvallása, hogy kinyissa a komolyzene kapuit a mai közönség felé, megmutassa, hogy a klasszikus zene a szabadság és a szépség szinonimája, és modern elemeket vigyen a hagyományokba.
Beatrice Venezi most kiadott lemezén az Orchestra della Toscana élén az egyik legmarkánsabban itáliai zeneszerző: Giacomo Puccini zenekari darabjait és operarészleteit vezényli egy szinte pontosan egy esztendővel ezelőtti koncerten, mely a szerző születésének 160. évfordulóján, a Puccini Napokon készült Giacomo Puccini és Beatrice Venezi közös szülővárosában: Luccában.
Puccini persze nem volt szimfonikus szerző, gyönyörű dallamai operaáriáiban – és zenekari közjátékaiban testesültek meg: mint az itt hallgató Intermezzók a Pillangókisasszony, a Manon Lescaut, az Angelica és az Edgar nővér című operáiból – valamint két zenei részlet a korai Lidércekből.
Külön érdekesség viszont Puccini kimondottan szimfonikus műveit meghallgatni, melyek közül a Krizantémok ugyan ismertebb; de a Capriccio sinfonico és a Preludio sinfonico rekonstrukciója már kevésbé; a Scherzo és Trió zenekarra pedig világpremierként szerepel ezen a felfedezéseket tartogató és felfedezni való lemezen.
Komlós József JR