Kezdőlap Zenei élet Hollós Máté: Búcsú előtt

Hollós Máté: Búcsú előtt

Hollós Máté jól ismert résztvevője a magyar kortárs zenének, a zenekiadásnak, és a zenei tudományos életnek. Újonnan megjelent szerzői lemezén különféle hangszer-összeállítású kamaradarabkai szólalnak meg első rangú hazai előadók tolmácsolásában.

Hollós Máté írók, költők családjában született 1954-ben Budapesten. 1980-ban végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola zeneszerzés szakán Petrovics Emil növendékeként. 1980-tól 82-ig a Színművészeti Főiskola tanársegédje, 1980-tól 89-ig az ARTISJUS Ügynökségen a magyar zene nemzetközi megismertetésével foglalkozott, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán pedig külföldi növendékeket tanított. 1989-ben megalapította az állami monopólium utáni első magán zeneműkiadót. 1990-ben meghívták a Hungaroton Magyar Hanglemezgyártó Vállalat klasszikus és népzenei főszerkesztőjéül, később a vállalat művészeti vezérigazgató-helyettese lett, majd 1993-as megalapításától a Hungaroton Classic Komolyzenei és Irodalmi Kiadó Kft, majd ennek folytatásaként a Hungaroton Records Kft ügyvezető igazgatója, 2006 óta a Hungaroton Music Zrt. vezérigazgatója. 1996-ban megválasztották, majd 1999-ben, 2003-ban, 2006-ban és 2009-ben újraválasztották a Magyar Zeneszerzők Egyesülete elnökévé.

Hollós Máté műveit Európa- és Észak-Amerika-szerte számos városban játsszák. Az Új Zene Nemzetközi Társasága (ISCM) 1986-ban portréfilmet készített róla. 1992-ben a Magyar Rádió éves seregszemléjén A Közönség Díját nyerte el, 1997-ben Erkel-díjjal, 1998-ban Bartók Béla-Pásztory Ditta-díjjal, 2004-ben Lajtha László-díjjal, 2006-ban Juhász Frigyes-díjjal tüntették ki.

Bár írt oratóriumot, szimfonikus és vonószenekari darabokat, kórusműveket is – szerzeményeinek többsége kamarazene. Frissen megjelent szerzői lemezén is kamarazenei darabokat hallunk, mégpedig változatos összeállításban. Hollós Máté kifinomult, érzékeny értelmiségi univerzumához úgy érzem, hogy ezek a bensőséges, kicsiszolt darabok kétségkívül nagyon is illenek – és jól leképezik azt az európai szellemiséget hordozó, de mégis magyar hagyományokban gyökerező alkotói géniuszt, melyet a szerző megjelenít.

Hollós Máté zeneszerzői stílusában ugyanis egyszerre lelhető fel a francia zenei impresszionisták hatása – és mellette a Bartók-Kodály hagyomány mában való továbbélése is. Konkrétan új lemezének darabjaiban is pontosan, világosan leképezve szembesülünk ezzel a két irányzatú örökséggel, és ahogyan mindez Hollós Máté világában egyesül, az teszi izgalmassá, érdekessé, sőt közelivé darabjait.

Mert Hollós Máté kortárs zenét ír, de ez a zene kimondottan szép és hallgatható zene, tele utalásokkal. Különösen a magyar népdalok köszönnek vissza egyértelmű formájukban, melyekhez bevallottan vonzódik a szerző. A „Te túl, rózsám, te túl” című – Klenyán Csaba – klrinét, Somogyi Péter – hegedű, Tóth Balázs – mélyhegedű előadásában felvett – darab teljességében e szellemiséget reprezentálja, mint ahogyan más itt szereplő darabban is felbukkannak utalások, színek és ízen a magyar népdalkincsből – illetve annak tonális, szerkesztési elveiből. De ezt reprezentálja a Somogyi Quartet előadásában az I. vonósnégyes – mely a bartóki hagyomány erőteljes továbbélése a XXI. században, és az album kiemelkedően izgalmas tétele.

Mint ahogyan a francia impresszionizmus – sőt a Benjamin Britten által képviselt vagy megteremtett hang is színezi az összképet. A zongoradarabok intimitása: úgy, mint az Egri – Pertis duónak komponált „Doppiano”; vagy a Virág Emese által bemutatott „Könnyek” és az ugyancsak elégikus „Búcsú előtt” mellet külön érdekesség a Klenyán Csabának szólóklarinétra komponált – nevében is sokat mondó – Clarinetristesse.

Ugyanúgy a francia-angol európai hagyományokból merítkeznek, egy budapesti szerző mai szűrőjén átszűrve a lemezen hallható dalok. A Baráth nővéreknek: Emőkének és Nórának: Yeats és Woodsworts verseire megírt „Angol dalok angolkürttel” – melyeket Virág Emesével hármasban mutatnak be; a Robert Burns költeményére írt „John Anderson szívem, John” melyet Meláth Andrea ad elő Virág Andrea kíséretével; vagy éppen a Devecseri Gábor költeményére írt „Epidauroszi tücskök, szóljatok” melyet a szerző által felvett alapra énekelt fel Miksch Adrienn.

Hollós Máté szerzői lemeze igazi ünnep, melyen közvetlen barátai, az általa szeretett emberek, kiváló művésztársai mutatják be 2005 és 2018 között komponált műveit. Egy elmélyült, az ismerősön túl eredeti ízeket és megközelítéseket tartogató magas röptű gondolatokkal teli album ez – egy értékekből élő és építkező világ üzenetével, melyet jó hallgatni.

Komlós József JR