Kezdőlap Gazdaság Online konferenciát tartott a Magyar Turisztikai Desztinációs Szövetség – Bács-Kiskun remek kikapcsolódást...

Online konferenciát tartott a Magyar Turisztikai Desztinációs Szövetség – Bács-Kiskun remek kikapcsolódást kínál

Online konferenciát tartott a Magyar Turisztikai Desztinációs Szövetség – Bács-Kiskun remek kikapcsolódást kínál

A Magyar Turisztika Desztinációs Szövetség nemrégiben tartotta az első online konferenciáját, melyen 54 TDM szervezet, köztük a Kalocsa, Dunapataj, Hajós településeket tömörítő kalocsai TDM Iroda vezetője, Kapitány Alíz is részt vett. A szakembert arról kérdeztük, a virtuálisan megtartott konferencia milyen konklúzióval zárult, a koronavírus-járvány enyhülésével milyen kilátások elé néz a hazai, a megyei, a járási turizmus és szállodaipar?

Kezdjük mindjárt ott, a TDM Szövetség eddig minden szezonkezdés előtt, általában májusban tartott konferenciát. Az idei hol volt, milyen témákat tűztek napirendre ebben a szokatlan helyzetben?

A konferencián az ország 54, tehát valamennyi TDM szervezete képviselte magát, így mindenképpen sikeresnek nevezném. A tanácskozást a szokásos májusi éves konferencia helyett, virtuális térben hívta össze a szövetség, a Szarvas és Békésszentandrás Térségi TDM Szervezet volt a házigazda.

A konferencia első részében polgármestereik és imázsfilmjeiken keresztül Szarvas és Békésszentandrás mutatkozott be, majd a szarvasi Liget Wellness és Konferencia Hotelt tekintettük meg virtuálisan, hiszen itt tartottuk volna a konferenciát eredetileg is.

Semsei Sándor országos elnök összefoglalta a koronavírus-járvány miatt kialakult új helyzetet, magyarországi és globális viszonylatban is, majd a szövetség eddigi tevékenységéről és közeli terveiről volt szó.

Egy körkapcsolásnak köszönhetően a tagszervezetek egymás pillanatnyi helyzetét is megismerhették. megismerhettékAz eredetileg 2 órásra tervezett konferencia így közel 5 órásra sikerült, de nagyon hasznosan telt. Egyetértettünk abban, hogy a jövőben, a koronavírus-járvány után is folytatjuk ezt a gyakorlatot. 

Nem új keletű a megállapítás, a turizmus és a szállodaipar hónapok óta haldoklik, a túlélésért küzd. Ebben a helyzetben mit tehet a TDM Szövetség?

Emlékeztetnék, hogy a konferenciát április 22-én tartottuk, és azóta egy sor új kormányzati intézkedés született, de már a konferencia időpontjában is számos kormányzati kedvezményről, segítségről tudtunk beszélni.

Például a turisták által a szálláshelyeken fizetendő idegenforgalmi adó minden 1 forintja után a központi költségvetés a településeknek további 1 forint támogatást nyújt. Az idegenforgalmi adó megfizetését év végéig felfüggesztették, viszont az 1 forintos támogatást a központi költségvetés továbbra is finanszírozza.

A TDM Szövetség az emiatt kieső idegenforgalmi bevétel kompenzálása érdekében egy újfajta együttműködési alap, úgynevezett szolidaritási alap rendszerének kidolgozását kezdte meg.”.

Erről reményeink szerint hamarosan többet is megtudhatunk. Emellett a szövetség kezdeményezte egy szakmai szövetségek közötti kommunikációs platform létrehozását, melyhez 16 szervezet csatlakozott. Itt rendszeres egyeztetések zajlanak, és megoldási javaslatokat fogalmaznak meg a szakemberek. Továbbá benyújtották az Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) felé azt a 8 társszervezettel közös javaslatcsomagot, amely a turisztikai szakma megsegítését kezdeményezi.

Azt megállapíthattuk, hogy a járványhelyzet miatt a turizmus teljesen leállt. A konferencia idején jellemzően globálisan is ez volt a helyzet, ami sajnos azóta sem változott.

A szövetség által országosan végzett villámfelmérés 761 TDM- tag vállalkozás részvételével arra jutott, hogy a legsúlyosabban a KKV szektort érintette a leállás. Aa szolgáltatók legtöbbjének jellemzően egyáltalán nincs tartaléka vagy legfeljebb 2-3 hónapra elegendő tartaléka van.”

A desztinációk világszerte hasonló problémákkal küzdenek. A vendéglátósok közül aki tehette, átállt a házhozszállításra, a szállásadók és az attrakciók bezártak.

Időközben fokozatosan a szabadtéri látnivalók, a vendéglátó teraszok a korlátozó intézkedések betartásával megnyithattak. Ezzel egy időben elkészült a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) által a vendéglátó egységek, a szálláshelyek és az attrakciók részére a COVID-19 kézikönyvek, melyek hasznos ajánlásokat tartalmaznak az üzemeltetéshez, az újranyitáshoz.

Ezeket az MTÜ honlapjáról le lehet tölteni, a tagszervezeteinknek és más turizmusban érintett vállalkozóknak, intézményeknek, partnereknek az elérési útvonalat e-mailben kiküldtük.”

A szövetség még márciusban jogi szakértőtől is kért be állásfoglalást a munkatársak foglalkoztatására vonatkozó kérdésekkel kapcsolatosan. Ezt is megkapták a tagszervezeteink e-mailen keresztül, illetve elküldtük olyan vállalkozóknak is, akik nem tagjai a TDM-nek, hogy ezzel is segítséget nyújtsunk a szakmának.

Jó, de mindez többnyire a megszokott, már bejáratott rendszereket védi. Ám most új helyzet állt elő. Erre az új helyzetre milyen válaszokat tudnak adni?

Abban egyetértettünk a kollégákkal és a házigazda polgármesterekkel, hogy át kell gondolni az eddigi működési mintákat, és át kell strukturálni a rendszereket, újra kell programozni a működési mechanizmusokat.

„ Ha lesz is ebben az évben valamilyen szezonnak nevezhető időszak, az nagy valószínűséggel a túlélésről fog szólni.”

Amellett, hogy a jövőben a belföldi turizmus erősödésére számítunk, azt is tudomásul kell venni, hogy az emberek elkölthető jövedelme szűkül, és ezzel együtt az igények is változnak.

Arra számítunk, hogy keresleti oldalon korosztályonként fog változni a piaci attitűd. A turizmusban erős az érzelmi oldal, kérdés, hogyan fog változni az utazási motiváció.

Mérséklődhet a külföldre utazási kedv bizonyos korosztályok esetében – ez igaz a külföldről beutazó turisták esetében is -, ugyanakkor a 20-as 30-as korosztályt bátrabbnak gondoljuk.

Jellemzően minden ország a belföldi turizmusát szeretné először felépíteni, és abban gondolkodik, hogy külföldi turisták legfeljebb a szomszédos országokból jönnek majd, hiszen láthattuk, hogy a biztonságos utazás fogalma mennyire átértékelődik, az utazási korlátozások egyik pillanatról a másikra drasztikusan változhatnak.”

ERRE FIGYELEMMEL AZ EGYNAPOS TÁVOLSÁGRA LÉVŐ, TARTALMAS ATTRAKCIÓK, PROGRAMOK FELÉRTÉKELŐDÉSÉRE ÉS FOKOZOTT VERSENYHELYZETRE SZÁMÍTUNK. ÚGY GONDOLJUK, HOGY EZEK FOGNAK A LEGHAMARABB BEINDULNI.

Ezek szerint újra kell tervezni, újra kell gondolni a kínálatot? Korosztályonként más lesz az üzenet, és más lesz a hívó szó?

Az újratervezett kínálatot két fogalom köré kell kialakítani: egyik a bizalom, a másik a biztonság, ebből, mint említettem, az utazási biztonság az egyik, a higiéniai biztonság a másik. Az egészségügyi rendszerek felkészültsége már jelenleg is nagyon fontos tényezőnek számít. Ez utóbbiban például Németország nagyon sikeres.”

A turisztikai termékek tekintetében az olcsóság helyett továbbra is az ár-érték arányon van és lesz a hangsúly.

Ugyanakkor jelentős árversenyre számítunk, ahol persze fontos, hogy az „olcsóságot” el tudjuk kerülni, mert az a minőségi szolgáltatásokat lehetetlenné teszi, és könnyen egy lefelé irányuló spirálba viheti a vállalkozást. Arra számítunk, hogy a magánszálláshelyek felértékelődnek.”

Tehát az újratervezés időszakát éljük.

Az újraindításban az elsődleges szempont az lesz, milyen források állnak rendelkezésre, jól fel tudjuk-e mérni a keresletváltozást, a turisták igényeinek változását, és újra tudjuk-e tervezni az élményláncot, amit kínálunk.”

Ugyanakkor esélyt kap a belföldi turizmus arra, hogy átértékelje a kínálatát, és javítson a megítélésén is. Az MTDMSZ jelenleg a társszövetségekkel közösen igyekszik kutatni a kereslet változását.

A TDM Irodák az egyes települések együttműködésen alapulnak, mások mellett ezért hozták létre őket. Mindig volt verseny egymás között, ami most ezek szerint kiéleződhet?

Az elmúlt időszak megmutatta, hogy a turizmus csak hálózatban működik, minden mindennel összefügg, egymásrautaltság van és együttműködés szükséges.

Ősztől számítunk jelentősebb élénkülésre, ugyanakkor a szabad vízfelületek mentén és a természeti látnivalók környékén még lehetségesnek érzünk egy viszonylag élénk szezont. Minden azon múlik, hogyan lehet betartatni a korlátozó intézkedéseket, és ez mennyiben generál újabb szigorításokat, vagy lazításokat.

Bízunk benne, hogy a Paprikafesztivál, a szelidi programok, a hajósi szüret és más, elsősorban szabadtéri programok valamilyen formában megtarthatók lesznek.”

A Kék Madár Fesztivál az online térbe kényszerül ebben az évben, és számos jelentős hagyományőrző program, jubileumi rendezvény jobb esetben áttevődik őszre. Reméljük, hogy lesz alkalmunk a szabadtéri előadásokat jó időben megtartani. Most mindenki igyekszik fenntartani az érdeklődést online előadásokkal, virtuális múzeumlátogatásokkal különböző digitális platformokon – ezeket érdemes is kihasználni, videopartiban megnézni, meghallgatni a legkülönbözőbb koncerteket és virtuálisan bejárni a legszebb látnivalókat.

Ugyanakkor szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert a Kiskunsági Nemzeti Park közelében lakunk, tanösvények, természeti programok várják a látogatókat, de például a Szelidi-tó, vagy a Meszesi Duna-part is remek kikapcsolódást kínál. Számos lehetőség van kis országunkban egynapos kirándulásra a közelebbi és távolabbi környezetünkben is.

A TDM-es kollégákkal folytatjuk az együtt gondolkodást, pl. a közeljövőben a szövetség tematikus „TDM TV” indítását tervezi, és további online egyeztetéseket is folytatunk. Igyekszünk majd tájékoztatni a térségi szolgáltatókat az érdemi lehetőségekről, javaslatokról, újdonságokról, hasznos információkról – mondta Kapitány Alíz, a Kalocsa, Dunapataj, Hajós településeket tömörítő TDM Iroda vezetője.