A könnyítések ellenére precízen kell elkészíteni a 2019-es dokumentációt
2020. június 16., Budapest – Kézenfekvő NAV-ellenőrzési célpontot jelenthetnek a multinacionális cégek transzferár-nyilvántartásai – hívja fel az érintettek figyelmét a MAZARS legfrissebb összefoglalója. A nemzetközi könyvvizsgáló és tanácsadó vállalat szerint nem kizárható, hogy a kieső adóbevételeket – többek között – a koronavírus-járvány által kevésbé érintett vállalatcsoportok transzferár-dokumentációinak revíziójával próbálja meg pótolni az adóhatóság.
Ezért a kitolt benyújtási határidők ellenére is nagyon fontos ezek pontos elkészítése.
Az adózási könnyítésekről szóló rendelet szerint a transzferár-nyilvántartást a társasági adóbevallás
benyújtásához igazodva, de legkésőbb 2020. szeptember 30-áig kell elkészíteni. A MAZARS szerint –
a könnyítés ellenére – a 2019-es transzferár-nyilvántartások pontos elkészítése most még
fontosabb, mint korábban.
„Figyelni kell arra, hogy a 2020-as üzleti évben jelentkező esetleges veszteségek megfelelően
alátámasztva és összhangban legyenek a 2019-es nyilvántartásokkal.” – figyelmeztet Nagy
Gabriella, a MAZARS nemzetközi transzferár hálózatának vezetője.
Hozzátette: a multik azért is az ellenőrzések fókuszába kerülhetnek, mert a NAV számára is
erőforrás-hatékonyabb kevesebb adózót potenciálisan nagyobb találati eséllyel vizsgálni.
Nagy Gabriella szerint a 2019-2020-as adóéveket lefedő transzferár-nyilvántartások megalapozott és
pontos elkészítése sok fejfájást okozhat, két témakör különösen alapos mérlegelést igényel:
- 1. Alacsony kockázatú társaságoknak jár-e termelésleállás esetén is a rutinszintű profit?
Számos vállalatcsoportnak vannak Magyarországon korlátozott kockázattal működő vállalatai. A
transzferár-alapelveknek megfelelően, ezeknek a társaságoknak jellemzően alacsony, de stabil
nyereséget indokolt biztosítani, az ezen felüli profit vagy veszteség pedig a vállalatcsoport magas
kockázatú társaságainál jelentkezik. A stabil gazdasági körülmények között jól működő alapelvet
azonban újra kell gondolni a világjárvány okozta gazdasági változások miatt. Egyelőre nincsenek
nyilvános adatbázisokban rendelkezésre álló adatok, amelyek alapján meg lehetne ítélni, hogy
független felek, hasonló körülmények között, hogyan osztják meg egymás között a leállások és a
termeléskiesések miatt felmerült veszteségeket.
2020-ban mindenképpen felül kell vizsgálni az alacsony kockázatú társaságok nyereségét
meghatározó egyoldalú transzferár-módszerek alkalmazását és így az összehasonlító elemzéseket is.
Felmerülhet lehetőségként a nyereségmegosztásos módszer alapelvein nyugvó veszteségallokáció,
de ha például 2019-ig azt állítottuk, hogy egy társaságnak nincs piaci kockázata, akkor a kereslet
visszaesésből eredő veszteséget mégis mi alapján lehetne elszámolni Magyarországon 2020-ban?
„Fontos, hogy nagyon pontos legyen a funkcionális elemzés már 2019-ben is, hogy a karakterizálás
ne mondjon ellent az alkalmazott árazásnak. Ha pedig egy adózónak kapcsolt ügyleteire
adóhatósági határozata van (APA – szokásos piaci ármegállapítás), akkor érdemes újra olvasni a
feltételeket, hiszen elképzelhető, hogy a gazdasági változások miatt az hatályát veszti.” –
hangsúlyozza Nagy Gabriella, a MAZARS nemzetközi transzferár hálózatának vezetője.
- 2. Biztosan elég-e egy kölcsönügylet esetén csak a kamat mértékét vizsgálni?
2019-re vonatkozó nyilvántartásokkal kapcsolatban nem csak arra kell figyelni, hogy az milyen
összhangot teremt majd a 2020-as történésekkel, hanem arra is, hogy a már megjelent OECD
Transzferár Irányelvek pénzügyi ügyletekre vonatkozó útmutatója mit tartalmaz. A legtöbb
cégcsoportnál a belső finanszírozás, a kapcsolt hitelek jelenléte teljesen hétköznapi ügylet.
„Pontos útmutató hiányában eddig jellemzően a transzferár-nyilvántartások csak a kölcsön
kamatának szokásos piaci mértékével foglalkoztak. Az új, kibővült irányelvek most már nagyobb
hangsúly fektetnek az ügylet azonosítására, azaz annak megítélésére, hogy valójában tőke vagy
kölcsönjuttatásról van-e szó a kapcsolt ügyletben.” – emeli ki a MAZARS szakértője.
A besorolásnál például a következőkre is figyelni kell:
● van-e fix hitellejárati időpont;
● reális-e a hitellejárati időpont vagy folyamatos hosszabbításra lesz szükség;
● van-e kamatfizetési kötelezettség;
● vannak-e biztosítékok, garanciák;
● van-e bármilyen ráhatása a hitelezőnek az adósra, hogy visszafizesse a tőkeösszeget és a
kamatot követelje;
● milyen erőpozícióban van a hitelező független hitelezőkhöz képest;
● milyen forrásból történik a kamatfizetés;
● mit finanszíroz az összeg;
● függetlentől tudna-e forráshoz jutni az adós.
Egy teljes körű, alapos 2019-es nyilvántartás már ezeket a szempontokat is figyelembe véve készül
el.
Kapcsolat:
Oláh Péter ügyvezető
PR-ego Kommunikációs Ügynökség
Tel.: + 36 30 500-5221
e-mail: [email protected]
A MAZARS-ról
A MAZARS egy nemzetközi, integrált és független szervezet, amely a világ 91 országában működik a
könyvvizsgálat, a számviteli tanácsadás, az adó-, a jogi és a tranzakciós szolgáltatások, valamint a pénzügyi
outsourcing területén. A világ 91 országában 40 400 szakember (24 400 fő az integrált partnerségben és 16 000
a North America Alliance keretében) tudására támaszkodva segítik ügyfeleiket fejlődésük minden szakaszában.
A MAZARS Magyarországon / www.mazars.hu
A MAZARS 1991-ben nyitotta meg magyarországi irodáját azzal a céllal, hogy segítse francia ügyfelei
letelepedését Kelet-Közép-Európában. Azóta a MAZARS hazai ügyfélköre számos nemzetközi és magyar
vállalkozással bővült, a vállalat pedig a magasan képzett 150 szakemberével jelenleg az ötödik legnagyobb
könyvvizsgáló cég a hazai piacon.
kép: google.com