Látványos kiállítású, nagy felkészültséggel megírt – és mindenképpen hiánypótló alkotás az Orlay Jenő – azaz a legendás Chappy munkássága és kora előtt tisztelgő könyv a témában nagy odaadással elmélyülő három szerzőtől és a Jazz Oktatási és Kutatási Alapítványtól.
Ahogyan sokan mások is – valamikor magam is Simon Géza Gábor előadásait hallgatva és írásait olvasva ismertem fel, hogy milyen gazdag hagyományokkal rendelkezik a magyar jazz. A magyar jazz, melyet hajlamosak voltunk – és talán sokan hajlamosak ma is – pusztán kortárs vetületében kezelni SGG kutatómunkássága előtt, melynek eredményei értékes és hiánypótló könyvek formájában is napvilágot látnak szerencsére.
Ki tudja, de lehet, hogy ezek a könyvek egyszer még tankönyvként is funkcionálnak majd, hiszen olyan alapos profilt és korrajzot mutatnak fel, mint esetünkben Simon Géza Gábor két szerzőtársával: dr. Bajnai Klárával és Borsos Tiborral megírt műve, a Chappy, a magyar jazzkirály.
Orlay Jenő idén 115 esztendeje látta meg a napvilágot a Józsefvárosban – még Oberdorfer Jenőként, egy fakereskedő-fuvaros fiaként. Amíg Chappy-vá, majd Csöpivé lett a valóban „csöpp” 150 centis testes fiú – volt színész meg táncos is, de a húszas években már dobosként játszott egy fekete trombitás zenekarában, a negyvenes években pedig már a világ egyik legnépszerűbb és legjobb big bandjét vezette. Ő találta ki a dobpárbajt, slágereket írt Karády Katalintól Vámosiig és Zárayig sok korabeli sztárnak.
Az életét és korát feldolgozó, gazdagon dokumentált könyv ezt a kivételes és kimagasló életpályát mutatja be a kor tükrében – olyan előadói portrét és korrajzot festve, mely sok kérdést megválaszol – de sok kérdést is felvet az olvasóban, a mában. Tipikusan magyar zseni sors ugyanis Chappy-é és kortársai – melyben ugyan minden részletében ott van „mi lett volna ha” – de munkássága és hagyatéka mégis teljes, és csak a miénk, magyaroké. Legyünk büszkék rá, ápoljuk, és adózzunk előtte olyan szeretettel és tisztelettel, amint ez a könyv teszi.
Komlós József JR