Az Erato/Warmer művészei: a kiemelkedő adottságú fiatal francia szoprán: Sabine Devielhe – és a zongorista-sztár: Alexandre Tharaud közös albumán francia dalokat hallunk emlékezetes előadásokban.
Természetszerűleg nincsenek e téren általános irányelvek, de nagy általánosságban megfigyelhető, hogy dallemezt általában pályájuk alkonyán szoktak készíteni az énekművészek. Vagyis sokszor akkor fordulnak a dal – mint műfaj – felé, mikor nem feltétlenül vannak már hangi vagy fizikai képességeik olyan szinten, hogy egész estés operákat áténekeljenek. Emblematikus előadások születhetnek persze úgy is, most viszont egy kompromisszumok nélküli alkalom kapcsán fordulhatunk a francia dal: a ’mélodie’ felé.
Hiszen Sabine Devielhe fiatal még: a harmincötöt sem töltötte be, gyönyörű szopránhangja hibátlan és kristálytiszta, meredeken felfelé ívelő pályán van. Képességeit a szakma, a közönség és a kritika egyaránt elismeri – így nagy várakozásokkal vettem kézbe én is a három év után megjelenő második kimondottan francia albumát.
Az ugyancsak az Eratonál megjelent ’Mirages’ vegyesen rejtett operarészleteket és – egyébként ugyancsak Alexandre Tharaud zongorázásával rögzített – dalokat; a ’Chanson d’Amour’ viszont egy tisztán dallemez: mégpedig Debussy, Ravel, Fauré és Poulenc szerzeményekkel.
A XIX.-XX. század fordulója francia szemszögből a nemzeti tudat, a kultúra és a művészet csúcspontja volt, s ez a frankofónia Európában kitartott még az 1930-as évekig. A dalműfajon belül így létrejött egy nagyon intim, egyedi ízű irány – a speciálisan francia dal: a mélodie, melyet Gounodtól, majd a francia dal nagymesterétől: Faurétől datálnak; de számos más szerző: így az itt hallható Debussy, a Fauré tanítvány Ravel, és Poulenc is jelentős miniatűröket alkotott ebben a műfajban.
Az itt felvett műsor érzékletes merítést kínál: a mélodie olyan gyöngyszemei is helyet kaptak többek között rajta, mint a címadó dal vagy a közkedvelt ‘Après un rêve’ Faurétől; Debussy Verlaine letétjei, Raveltől az ’Öt népszerű görög dallam’, valamint Poulenc ’Voyage à Paris’ című, és Aragon versekre írott dalai.
Sabine Devielhe nagyszerű, árnyalt és átélt előadásaiban élmény minden egyes tétel, tiszta és áttetsző, ahol kell érzelmes, ahol kell nosztalgikus – vagy éppen bájosan humoros is tud lenni. A szerelmes verseket dalba öntő kis darabokban Alexandre Tharaud kifejező és színekben gazdag zongorázása érzékletesen árnyalja a finom szoprán által elmesélt történeteket. Kettősük egy végig szórakoztató, intim hangulatú, emlékezetes lemezt hozott létre – mely a CD-változat mellett 33-as vinyl lemezen is megjelenik.
Komlós József JR