Kezdőlap Zenei élet Beethoven: Hegedűverseny, Két románc – Midori

Beethoven: Hegedűverseny, Két románc – Midori

Ludwig van Beethoven D-dúr hegedűversenye mellett az ugyancsak hegedűre és zenekarra komponált G-dúr hegedűrománcot és az F-dúr hegedűrománcot vette lemezre Midori a Luzerni Fesztivál Vonósok közreműködésével.

Úgy emlékezhetünk rá, hogy Midori – vagy teljes nevén: Midori Goto, a japán származású amerikai hegedűművész még gyermeklányként került a show-biznisz élvonalába. A nemrég negyvenkilencedik évét betöltő művésznő igazi őstehetségként tizenegy évesen állt színpadra a New York-i Filharmonikusok szilveszteri gálakoncertjén, és ettől kezdve ünnepelt csodagyerekként koncertezett – és készítette tizenöt éves korától lemezeit a világ legnagyobb karmestereivel és zenekaraival.

Midori nemcsak zenészként alkotott kimagaslót, de emberként is megállta a helyét a világban: már huszonegy évesen megalapította New Yorki központú jótékonysági alapítványát „Midori és barátai” néven – melyen keresztül különböző programokon keresztül támogatja a zenei tehetségeket: az oktatástól a koncertlehetőségekig.

A több mint harmincöt esztendeje folyamatosan ünnepelt hegedűművésznő vadonatúj Warner megjelenésén Beethoven születésének decemberi 250. évfordulója előtt tisztelegve vette fel, és jelentette meg a híres hegedűversenyt a két románccal.

Midori Beethoven humanista mivolta – és a zenéjén keresztül képviselt humánum mellett külön megemlékezik annak magyar, illetve monarchiás vonatkozásait is. A Joachim József által 1844-ben a világgal újra felfedeztetett, és tizenkét évesen írt kadenciájával népszerűvé tett hegedűversenyt a lemezen az 1956-ban alapított Luzerni Fesztivál Vonósok kísérik Daniel Dodds koncertmester vezetésével – róluk kiemeli Midori, hogy az egykori osztrák-magyar hangzás letéteményesei.

Még inkább fontos tényező, hogy a svájciak esetében egy kiemelkedő képességű kamarazenekarról van szó: játékuk ezen a lemezen egységes, nagyon érzékeny, kifinomult, és ha kell intim hangzással öleli körül Midori magával ragadóan bensőséges hangulatú játékát.

Nyilván minden zenehallgató érthető fenntartásokkal – vagy legalábbis várakozásokkal tekint egy agyonsztárolt előadó új lemeze elé, de emellé azt is odateszem, hogy amit eddig Midoritól hallottam Bachtól Bartókig, az mindig hatni tudott rám. Midori produkcióin sosem a sztár jön át, hanem az alázat, a mély humánum szolgálatába állított lenyűgöző technikai tudás és érzékenység. Nincs ez másképpen most sem: ez a jó tempójú, életteli előadásokkal elkészített műsor mindvégig gyönyörű szép, személyes vallomás Beethovenről.

Komlós József JR