A három felkészült és ismert szerző egy fél évszázados idő-intervallumot felölelő kutatómunka eredményét tette közzé átfogó, szép képanyaggal és gazdag diszkográfiával illusztrált közös kötetében.
Igencsak személyes kötődésű kiadványban dolgozták fel a szerzők a magyar hanglemezkiadás és általánosságban a hazai múlt századelős zenekultúra eme kiemelkedő vállalkozásának a történetét. Simon Géza Gábor ugyanis a véletlenek folytán sok szállal is kötődött a Sternberg cég Rákóczi út 60. alatti zenepalotájához: itt meg első magnetofonját a nagymamája, felnőttként pedig ugyanannak a lakásnak a negyedébe költözött, ami egykor Sternbergék tulajdonában állt. Természetes hát, hogy a zenetörténészi érdeklődés mellett a sorsszerűségek okán magánemberként is kíváncsi lett Sternbergék történetére.
Ez is hozzájárult hát e kötet létrejöttéhez – de igazából egy több mint fél évszázadra visszanyúló gyűjtő- és kutatómunka eredményét vehetjük kézbe. A négy, igencsak különböző irányból érkezett szerző hatalmas mennyiségű írott és hangzó anyagot gyűjtött össze a témában.
A magyar hangszeripar és hanglemez-kereskedelem kétségtelenül egyik legaktívabb cégének ugyanis csak a kor vezető grafikusai által készített reklámjai akár egy önálló, igencsak vaskos, lexikonnyi kötetet megtölthetnének. Mindezekből persze csak igen kis mennyiség kerülhet jelen kötetben a magyar ipar-, kereskedelem- és kultúrtörténet iránt érdeklődők elé.
A Magyar Művészeti Akadémia támogatásával és a Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány kiadásában napvilágot lűtott kötet nem kíván a lexikonszerkesztők babérjaira törni, elsősorban a figyelemfelkeltést célozza. Teszi ezt abban a reményben, hogy mind a Sternberg cég, mind a más, fontos, sokoldalú kultúrmissziót betöltő, a magyar gazdaságtörténetben komoly úttörő szerepet vállalt, mára sajnos szinte a teljes feledésbe merült vállalkozások története, szerepe iránt fellendül az érdeklődés.
Komlós József JR