Az Erato/Warner új megjelenésén Franz Schubert: A halál és a lányka című népszerű vonósnégyese mellett a korai C-dúr vonósnégyes és a c-moll vonósnégyes tétel hangzik el az Arod vonósnégyes magával ragadó előadásában.
A Jordan Victoria – első hegedű, Alexandre Vu ‒ második hegedű, Tanguy Parisot ‒ melyhegedű, és Samy Rachid ‒ gordonka összeállítású, 2013-ban alapított Quatuor Arod a müncheni ARD Nemzetközi Zenei Versenyt megnyerve hívta fel magára a figyelmet, aztán 2014-ben a FNAPEC Európai Versenyen is elsők lettek Párizsban, és a Carl Nielsen Kamarazenei Versenyt is megnyerték 2015-ben Koppenhágában.
A Warner/ Erato hanglemezkiadó 2017-ben kötött exkluzív szerződést kötött velük –és a francia kvartett nevét egyből megjegyezhettük három esztendővel ezelőtt megjelent Mendelssohn albumuk kapcsán. Együttműködésük új sikere ez a most megjelent album, melyen a vonósnégyes-irodalom egyik legnagyobb klasszikusának: Schubertnek szenteltek.
A show-t az új lemezen természetesen az itt kicsivel több, mint negyven perces címadó darab: a d-moll vonósnégyes No. 14 – népszerű közkeletű melléknevén „A halál és a lányka” – viszi el, mely a szerző legerőteljesebb és legfontosabb kései darabjai közül való. Az 1824-re datálható remekmű a három utolsó vonósnégyes között a középső – s bár egy Schubert-dal a magja, mégis szimfonikus igényű, hatalmas drámai darab.
Sok felvételt készült – és fog is készülni belőle, mert egy igazi nagy fokmérő bármelyik kvartett számára – és mellette egy valóban pompás, hatásos darab. Az Arod vonósnégyes legjobb formájával nyűgöz le bennünket előadásával: végletekig kicsiszolt, kristálytiszta, mélyen átélt hatású megfogalmazást hallunk.
A párizsi vonósnégyes előadásmódja pazar tűzijáték, mely a végletekig kiaknázza a mélységekig hatoló drámai mondanivalót. Széles dinamikai kontrasztokat vonultatnak fel; sőt ha kell, nem félnek akár élesebb – szinte disszonáns – hangsúlyokkal illusztrálni a kvartettben rejlő cselekményt. De a darab egyedülálló szépsége végig megmutatkozik négyük felfogásában – és nem csak a lassú tétel egészen káprázatos technikáról árulkodó, egymásnak felelgető üveghangjaiban.
„Különböző stíluskorszakot is meg szerettünk volna mutatni Schubert életéből.” – mondták el új lemezük kapcsán a Quatuor Arod tagjai; s valóban három korszakot is reprezentál ez a megjelenésük. A fődarab mellé felvették az 1820-ban komponált c-moll töredéket (No. 12, D 703) ‘Quartettsatz’ és a tizenhat évesen: 1813-ban írt bő húszpernyi C-dúr vonósnégyest is (No.4, D 46). Ezekben is remekül ragadják meg a művek hangulatát, és eltérő karakterét: mindvégig elsőrangú zeneiséggel prezentált programmal nyűgözve le hallgatóságukat.
Komlós József JR