A még ma is csak félig-meddig ismert nagy francia zeneszerző: Camille Saint-Saëns ritkán hallható kamaraműveiből mutat be három remek darabot a három kiváló képességű francia hangszeres szólista: Bertrand Chamayou, Renaud Capuçon és Edgar Moreau.
Több mint furcsa: inkább méltatlan, ahogy a zenetörténet Saint-Saëns hagyatékát kezeli. Elvileg ismert és elismert zeneszerző ugyan, de igazából mégsem ismert. A Sámson és Delila révén elsősorban úgy tekintenek rá, mint egyoperás operaszerzőre, noha tizenhárom operát írt – és bár igaz hogy a maga korában nagyon sikeres operaszerző volt, ő maga bizonyosan aligha tekintene önmagára kizárólag operaszerzőként.
Ezen kívül még beugrik a neve hallatán Az állatok farsangja meg az Orgonaszimfónia is – noha szimfóniái mellett két gordonkaversenyt, hegedűdarabokat: köztük három hegedűverseny; továbbá öt zongoraversenyt is szerzett – ezeket szerencsére a kilencvenes évektől már újra játsszák és lemezekre is rögzítették. Ezen túl alkotott a komolyzene minden műfajában: balettokat, oratórikus műveket, dalokat, orgonaműveket, zongoradarabokat, és persze kamaraműveket is komponált.
Saint-Saëns a Liszttől hallott virtuozitást ötvözte a franciás elemekkel – ezért aztán stílusa, bár gyönyörű harmóniákban tobzódó francia szellemű zene, mégis az akkori német romantikus irányzatokkal rokonítható. Talán ezért ítélte az utókora relatív feledésre az életművét – noha az olyan felfedezésre váró kincsekkel van teli, mint az ezen az albumon is hallható három kamaradarab.
Az Erato/Warner új megjelenésén ugyanis három kiemelkedő képességű francia szólista: Bertrand Chamayou – zongora, Renaud Capuçon – hegedű, és Edgar Moreau – gordonka vállalkozott arra, hogy Saint-Saëns halálának 2021-ben esedékes századik évfordulójára felveszi három kamaraművét.
Előadásukban hallgathatjuk meg az I. hegedű-zongora szonátát, az I. gordonka-zongora szonátát, és a II. triót hegedűre, gordonkára és zongorára. A három közül a négytételes hegedűszonáta a legkorábbi: 1872-ben keletkezett, de már ez is érett műnek tekinthető: hiszen a szerző már harminchét éves volt komponálásának idején. Jóval később: 1885-ben íródott a háromtételes gordonkaszonáta, az egészen különleges: öttételes trió pedig 1892-ben.
Bertrand Chamayou, Renaud Capuçon és Edgar Moreau hármasa magas szakmai felkészültséggel és kiváló zeneiséggel nyúl a darabokhoz. Előadásukban Saint-Saëns ritkán, vagy egyáltalán nem hallható darabjai finom arányokkal, jó ízléssel, felszabadult hangulatú zenéléssel csendülnek fel: a nagy francia szerzőnek ezúttal kései honfitársai szolgáltatnak igazságot, és helyezik méltó helyére – ha csak e három darab kapcsán is.
Komlós József JR