A december 13-i menetrendváltástól több előnyös változás is érinti a kecskeméti közösségi közlekedést. Hetényegyháza és Kecskemét között ötször több, 11 pár vonat fog közlekednimunkanapokon, mint eddig. Az új járatok többnyire reggel 6 óra és 8:30 között, délután pedig 14 és 19 óra között bővítik a kínálatot már jövő héten hétfőtől. A MÁV-START és a Kecskeméti Közlekedési Központ (KeKo) közötti korábbimegállapodásnak megfelelően 13-án, vasárnaptóla Kecskemét helyi közlekedésére érvényes bérleteket elfogadja a vonatokon a MÁV-START a Kecskemét—Lajosmizse—Budapest vonal Kecskemét és Hetényegyháza, valamint a Kecskemét—Szolnok vonal Kecskemét és Kisfái közötti szakaszán. A fejlesztések célja, hogy többen és egyszerűbben vegyék igénybe a helyi és agglomerációs közösségi közlekedést, ennek köszönhetően csökkenhet a forgalom, az autók, a torlódások száma a településrészeket összekötő utakon.
Online sajtótájékoztatón jelentette be Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója ésSzemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét Megyei Jogú Város polgármestere a legújabb fejlesztéseket, melyek főként a Kecskeméten és elővárosában dolgozókat és tanulókat érintik.
December 13-tól 31-ig a KeKoáltal kiállított havi, 30 napos, éves összvonalas, továbbá tanulói, nyugdíjas, valamint a Kecskemét Kártya negyedéves bérleteket –kísérleti jelleggel – a vonatokon is elfogadják Kecskemét és Hetényegyháza, valamint Kecskemét és Kisfái között. A január 1-jétől bevezetendő új, Kecskemét közigazgatási határán belül vagy helyi díjszabással igénybe vehető elővárosi és regionális autóbuszjáratok járművein is érvényes kombinált díjtermékeket szintén felhasználhatják az utasok a két viszonylat között.
Egyelőre a bérlettípusok nyomdai úton előállítva a kecskeméti közlekedésszervezőnél vásárolhatók meg, és így fogadhatók el a vonatokon is, de jövőre megvizsgálják a közlekedési szolgáltatók, hogy milyen módon lehet megvalósítani a díjtermékek MÁV-START által történő értékesítését.
Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere elmondta: Az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése minden nagyvárosnak jól felfogott érdeke. A gépkocsival utazók számára valós alternatívát kell kialakítani. Az ilyen fejlesztéseknek környezetvédelmi szempontból, a város élhetőségének fenntartása érdekében több évtizedes kihatása van. Kecskemét esetében Hetényegyháza kiemelt szerepet kapott. A 13 ezres lélekszámú városrész és Kecskemét között naponta átlagosan 8000 gépkocsi közlekedik, folyamatosak a torlódások, nem ritka az 50 perces utazási idő. Mindezek enyhítése érdekében az önkormányzat, a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft., a KTI Személyszállítási Közszolgáltatási Igazgatóságának Közszolgáltatási Központja, valamint a MÁV Zrt., és a MÁV-START Zrt. hosszú ideig dolgozott közösen azon, hogy Hetényegyháza és Kecskemét között a vasúti személyszállítás menetrendjének bővítésével valós alternatívát tudjon nyújtani a személygépjárművel közlekedőknek.Mára eljutottunk odáig, hogy a 2020. december 13-án életbe lépő országos menetrendváltozás időpontjától, munkanapokon a szolgáltatásbővítés megvalósul. Ehhez azonban arra volt szükség, hogy a helyi autóbusz és személyvonat közlekedést is összehangoljuk, új helyi számozott autóbuszvonalakat vezessünk be, összhangban a vasúti menetrend változásával, tehát szintén december 13-tól.
Hetényegyházán, a vasútállomásra rá- és elhordást biztosító új helyi autóbuszvonalak lesznek 353-as és 354-es számmal. A járatokon midibuszméretű járművek, 2 db új, 18 személyes Mercedes típusú autóbusz közlekedik majd, körjáratként, vasútállomástól vasútállomásig, érintve a kijelölt megállóhelyeket.A 353-as (északi) vonal járatai a Tamási Áron, Kikelet és Alkotmány utcákat is érintik .A 354-es (déli) vonal járatai a Kossuth Lajos, Miklós Gyula, Darányi Ignác utcákat is érintik. Szintén új a 350-es vonal, amely Kecskeméten a Máriaváros és a Széchenyiváros között közlekedik, biztosítva a városon belüli továbbutazást. Ezek a járatok szintén a vonatközlekedéshez igazodnak és a máriavárosi vasútállomás épületétől indulva a Tatársor – Jász utca – Nyíri út – Március 15. utca – Irinyi utca – Akadémia krt. – Nyíri út – Hétvezér utca – Tatársor útvonalon közlekednek. Ezzel megoldottá válik pl.: a Hetényegyházán lakó, de a Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium, a Kecskeméti Szakképzési Centrum Széchenyi István Idegenforgalmi, Vendéglátóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája, és a Kecskeméti Bolyai János Gimnáziumban tanulóknak a mainál magasabb színvonalú kiszolgálása is, valamint a Nyíri úti kórház környezete is.Az új vonalak éves futásteljesítménye megközelíti a 60000 kilométert. A működési költségek a város jövő évi költségvetésében rendelkezésre állnak.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójaa sajtótájékoztatón hangsúlyozta: Kecskemét fontos csomóponti szerepet tölt be a vasúti közlekedésben, és ezért is előnyös mindenki számára, hogy a várossal kötött megállapodás tervei fokozatosan megvalósulnak. A kecskeméti fejlesztések tapasztalatai mintául szolgálnak majd a nagyobb megyeszékhelyek elővárosi közlekedésének javításához, szolgáltatási színvonaluk emeléséhez. A MÁV minden erejével azon dolgozik, hogy az utasai számára modern és kényelmes szolgáltatást alakítson ki a következő években. Az autósok vasútra csábítása mindenkinek kölcsönösen előnyös, mert ezáltal csökkennek a városokban és a bevezető közutakon a dugók, javul a levegő minősége, csökken a zaj, ezáltal élhetőbb lesz a környékük, mindemellett egyre többen veszik igénybe a környezetbarátabb közösségi közlekedést.
A Kecskemét városával közös célok érdekében 2019-benP+R, B+R kerékpártárolót épített a MÁV a vasútállomás mellé. A tavaly ötezer utas által igénybe vetthetényegyházi állomáson pedigelkezdte felújítani az épületeta vasúttársaság és bővíti a peron kapacitását. A közös fejlesztési tervek között szerepel biciklitárolók, parkolóhelyek, valamint egy buszforduló létesítése. A máriavárosi peront pedig már felújította a MÁV.
A kecskeméti vasútállomásnak jelentős forgalma van, évente (az idei járványhelyzetet leszámítva) csaknem másfél millió utas fordul meg, naponta átlagosan 70 személyszállító vonat indul és érkezik. Budapest, Cegléd, Szolnok, Kiskunfélegyháza és Szeged felé, illetve ezekbe a városokból utaznak legtöbben. Folyamatos a fejlődés a várost érintően. 2019 tavaszától a reggeli időszakban új sebes- és gyorsított vonatok közlekednek a megyeszékhely és a főváros között, rövidebb menetidővel,reggelente átlagosan 30,napközben 60 percenkénti gyakorisággal.
Tavaly októbertől a vasútállomásra érkezők biztonságos és kényelmes parkolását segíti a 65 személygépkocsi és 50 kerékpár tárolására alkalmas parkoló, amit a vasúttársaság saját forrásból épített az önkormányzattal együttműködésben. Rá egy hónapra, november közepén a MÁV-START, Kecskemét önkormányzata és a Kecskeméti Közlekedési Központ között létrejött együttműködési megállapodásteremtette meg annak feltételeit, hogy a megyeszékhely és a vasúttársaság közösen alakítsa a lakosságot érintő vasúti közlekedést, elfogadja egymás díjtermékeit. Az együttműködés legfőbb célja – a kormányzati, önkormányzati és szolgáltatói célkitűzéseknek megfelelően – a Kecskemétet érintő közösségi közlekedés összehangolása, hogy valós alternatívát nyújtsanak az egyre növekvő gépjármű közlekedéssel szemben.
A közös célok érdekében a 2019-es megállapodás alapján a közlekedési hálózatot, az infrastruktúrát és az utasforgalmat vonzó létesítményeket érintő fejlesztések elképzeléseit a két vállalat megosztja egymással, hogy összehangolt koncepciókat dolgozzanak ki Kecskemét közösségi közlekedési kiszolgálására vonatkozóan a helyi, a regionális és a távolsági utazási igények magas színvonalú, hatékony kielégítése érdekében.
A kölcsönös bérletelfogadás mellett a másik jelentős hozadéka az együttműködésnek, hogy december 13-i menetrendváltástól Kecskemét és Hetényegyháza között munkanapokon kilenc pár vonattal, 11 párra bővül a kínálat, ezáltal tovább erősödik a vasút szerepe Kecskemét elővárosi és helyi közlekedésében.
Zömében 6 óra és fél 9 között a reggeli, illetve 14 és 19 óra között a délutáni csúcsidőben eltérő időközönként, 15-40 percenként indulnak a vonatok. Négy köztes megállóhellyel (Úrihegy, Miklóstelep, Kecskemét-Máriaváros, Kecskemét alsó) is tartani tudják a17-18 perces menetidőt a vasútállomásig, amely versenyképes az akár40-50 percesközúti eljutási idővel. Kecskemét-Máriaváros pedig 10 perc alatt elérhető a vasúton.ABz motorvonatokon hatvanan utazhatnak (44 ülőhely), de igény esetén a kapacitás bővíthető. A menetrendváltástól már a klímával felszereltBz járműveket állítja forgalomba a vasúttársaság.
A bérletelfogadással kapcsolatban érintett másik vonalon, Kecskemét vasútállomás és Kisfái között hét,ellenkező irányba nyolc vonat jár naponta. Ezek 14 perc alatt teszik meg az utatAlsóúrrétnél megállva,közúton csúcsidőbenakár 20-30 percbe is telik ugyanez.Kecskemét és Hetényegyháza között mintegy nyolcezren, Kecskemét és Kisfái között közel hetvenezren utaztak tavaly, a bevezetett új intézkedések révén az utasszámok fokozatos emelkedésére lehet számítani.
Háttér-információ:
A Kecskemét—Lajosmizse—Budapest vonalon Kecskemét és Hetényegyháza, valamint a Kecskemét—Lakitelek—Szolnok vonalon Kecskemét és Kisfái között a következő bérleteket fogadják el a vonatokon december 31-ig:
- Összvonalas havi bérlet,
- Tanuló havi bérlet
- Nyugdíjas havi bérlet,
- Összvonalas 30 napos bérlet,
- Tanuló 30 napos bérlet
- Nyugdíjas 30 napos bérlet,
- Összvonalas Kisgyermekes havi bérlet
- Kisgyermekes 30 napos bérlet,
- Tanuló 5 hónapos bérlet,
- Összvonalas Negyedéves bérlet,
- Tanuló Negyedéves bérlet
- Nyugdíjas Negyedéves bérlet,
- Kecskemét Kártya – Negyedéves bérlet,
- Éves összvonalas bérlet,
- 498/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet szerinti, Felek által kiállított igazolások.
2021. január 1-től életbe lépő új, Kecskemét közigazgatási határán belül vagy helyi díjszabással igénybe vehető elővárosi és regionális autóbuszjáratok járművein is érvényes kombinált díjtermékeket szintén felhasználhatják az utasok Kecskemét és Hetényegyháza, valamint Kecskemét és Kisfái között. Ezek a kombinált díjtermékek a következők:
- Kombinált 30 napos bérlet,
- Kombinált Tanuló 30 napos bérlet,
- Kombinált Nyugdíjas 30 napos bérlet,
- Kombinált Kisgyermekes 30 napos bérlet,
- Kombinált havi bérlet,
- Kombinált Tanuló havi bérlet,
- Kombinált Nyugdíjas havi bérlet,
- Kombinált Kisgyermekes havi bérlet,
- Kombinált 90 napos bérlet,
- Kombinált Tanuló 90 napos bérlet,
- Kombinált Nyugdíjas 90 napos bérlet,
- Kombinált Kecskemét Kártya 90 napos bérlet,
- Kombinált éves bérlet,
- 498/2013. (XII. 29.) Korm. rendelet szerinti, Felek által kiállított igazolások.
A fenti bérlet típusok csak akkor fogadhatók el, ha nyomdai úton állították elő őket.