Kezdőlap Bank Ez a három tényező akadályozza leginkább a kkv-k működését

Ez a három tényező akadályozza leginkább a kkv-k működését

Budapest, 2022. március 4. – Munkaerőhiány, árfolyamváltozás, anyaghiány – ez akadályozza leginkább a cégek működését, derült ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legfrissebb eredményeiből. A megfelelő szakemberek felvétele a vállalkozások több mint harmadának jelent problémát, míg az euróárfolyam változása és a járványhelyzet miatt kialakult anyaghiány nagyjából ötödüket érinti.

Egyre komolyabb a szakemberhiány a cégeknél, már 36 százalékuk számára kihívás betölteni a megüresedett pozíciókat a K&H kkv bizalmi index legfrissebb, 2021 negyedik negyedéves eredményeiből. „A jelenlegi 36 százalékos arány bár jelentős, még mindig a vírus megjelenése előtti értékek alatt van. 2020 első negyedéve előtt ugyanis 10-ből nagyjából 6 vállalkozásnak jelentett kihívást a megfelelő alkalmazottak megtalálása. A munkaerőhiány azonban az elmúlt fél évben ismét megugrott, és több szektorban is kiemelkedő. Kifejezetten nehéz például informatikus vagy mérnök szakembert találni” – ismertette az eredményeket Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.

a gyenge forint és az anyaghiány is a meghatározó tényezők közé került

A második leggyakoribb probléma az euró-forint árfolyamváltozás, ez továbbra is a vállalkozások 21 százalékát akadályozza. Emellett a járvány miatt jelentősebbé váló anyaghiánnyal is már a cégek ötöde küzd, amelynek aránya 50 százalék feletti emelkedést mutat az előző negyedévhez képest. 

fokozódó szakemberhiány a középvállalkozásoknál

Legnagyobb arányban a 300 millió és 2 milliárd forint közötti éves árbevétellel rendelkező cégeknél jelentett nehézséget a munkaerőhiány (46%), ami az előző negyedévhez képest számottevő, 14 százalékpontos emelkedést jelent. Ugyanezzel a problémával a kisvállalkozások 39 százaléka küzd, a mikrocégeknek pedig közel harmada (32%). Régiókat tekintve a Dél-Dunántúlon a legnehezebb a kkv-k helyzete, itt több mint felüknek (52%) okoz gondot a munkaerőhiány, miközben a fővárosi cégekre jellemző legkevésbé, hogy nem tudják betölteni a szabad pozíciókat (27%).

a cégek növekvő bérekkel kompenzálnának 

Összességében a kkv-k 83 százaléka kalkulál növekvő bérekkel, amivel a magas inflációt és a növekvő bérminimumot akarják ellensúlyozni, míg csökkenéssel mindössze 1 százalékuk tervez. A béren kívüli juttatások tekintetében viszont egyelőre nem látható hasonló mértékű változás. Az előző negyedévhez hasonlóan a cégek nagyjából fele (51%) készül a fizetésen felül is honorálni alkalmazottai munkáját. A legnagyobb növekedést a 13. havi bér terén látni, 17 százalékról 21 százalékra nőtt azok aránya, akik várhatóan élnek majd ezzel a juttatási formával a következő egy évben.

a K&H kkv bizalmi indexről

A K&H Magyarországon elsőként kezdte el vizsgálni a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások következő egy évre jellemző várakozásait. A 2004 óta folyamatosan készített negyedéves K&H kkv bizalmi index összeállítása jelenleg 400 magyarországi székhelyű, 2 milliárd forint éves árbevétel alatti társaság üzleti döntéshozóinak megkérdezésével történik. A kutatásban a vállalkozások gazdasági helyzetét leginkább befolyásoló 10 gazdasági tényezőt és azok várt változásait vizsgálják: vevői kapcsolatok, szállítói kapcsolatok, munkaerő, vállalat pénzügyei, bankok, gazdaságpolitika, közterhek, EU, versenyhelyzet, vállalati hitelkamatok. A K&H kkv bizalmi index a 10 részindex súlyozott átlaga, annak megfelelően, hogy az egyes tényezőket mennyire

fontosnak ítélik a vállalkozások. A legutóbbi mérés, melyet az Impetus Research készített, 2021. november 11. és december 6. között történt. Készült a K&H Egészséges Társadalomért Alapítvány megrendelésére.

A kutatásban megkérdezett vállalkozások méret és árbevétel-kategória szerint:

mikrovállalkozások (20 – 100 millió Ft)

kisvállalkozások (101 – 300 millió Ft)

középvállalkozások (301 millió Ft – 2 milliárd Ft)

A K&H Csoport

Az ország egyik vezető és országosan közel 3700 munkatársat foglalkoztató pénzintézeteként a K&H célja, hogy ügyfelei igényeit mindenkor magas szinten elégítse ki, és a lehető legteljesebb termékpalettát nyújtsa számukra. A K&H országszerte 198 lakossági ügyfélpontot működtet, és csoportszinten mintegy 1,5 millió ügyfélnek kínál pénzügyi szolgáltatásokat. A magyar gazdaság működését több mint 2700 milliárd forintnyi kihelyezett hitel- és hiteljellegű állománnyal segíti háztartások, kisvállalkozások, vállalatok és önkormányzatok finanszírozásán keresztül. 

Főbb adatok:

K&H Bank

2021. december 31-én:

Saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 464 milliárd forint

Mérlegfőösszeg: (IFRS konszolidált, nem auditált): 5226 milliárd forint

Adózás utáni eredmény: (IFRS konszolidált, nem auditált): 75 milliárd forint

K&H Biztosító

2021. december 31-én:

Saját tőke (IFRS konszolidált, nem auditált): 20,4 milliárd forint

Mérlegfőösszeg: (IFRS konszolidált, nem auditált): 192,3 milliárd forint

Biztosítástechnikai eredmény (IFRS konszolidált, nem auditált): 8,9 milliárd forint

Adózás utáni eredmény: (IFRS konszolidált, nem auditált): 6,7 milliárd forint