Kezdőlap Fejlesztés Neumann János Egyetem – Haszonjárművek felépítményének és alvázának tömegcsökkentése hibrid anyagpárosításokkal

Neumann János Egyetem – Haszonjárművek felépítményének és alvázának tömegcsökkentése hibrid anyagpárosításokkal

A 2020-1.1.2-PIACI-KFI-2020-00052 azonosítószámú, „Haszonjárművek felépítményének és alvázának tömegcsökkentése hibrid anyagpárosításokkal” című projekt a BUDAMOBIL-CARGO Kft., a T.E.T.T Mérnöki Iroda Kft. és a Neumann János Egyetem alkotta konzorciumban valósul meg. 

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium által támogatott 920 880 210 Forint összköltségű projekt megvalósításához a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal az NKFI Alapból összesen 616 563 683 Forint vissza nem térítendő támogatást nyújt Kedvezményezettek részére mely támogatásból a Budamobil Cargo Kft, mint konzorciumvezető 255 000 376 Forint, a T.E.T.T Mérnökiroda Kft., mint konzorciumi tag 169 880 795 Forint, a Neumann János Egyetem, mint konzorciumi tag 191 682 512 Forint összegben részesül. A támogatás intenzitása a projekt elszámolható összköltségének 66,95 %-a.

Napjainkban a tömegcsökkentési trendek egyre jobban megjelennek nem csak a személygépjárművek gyártásánál, hanem más közeledési eszközöknél, így a tehergépjárművek esetén is. Ennek oka kettős: egyrészről a különböző környezetvédelmi direktívák miatt egyre szigorúbb előírások vonatkoznak a tehergépjárművekre, másrészről piaci igény bontakozik ki az egy fuvarral elérhető szállított tömeg maximalizálása területén. Csökkenő tehergépjármű saját tömeggel mind a környezetvédelmi mind a gazdasági szempontok teljesülni tudnak, így piacképesebb lehet a tehergépjármű.

A kutatás fejlesztési projektünk során a tehergépjárművek legnagyobb tömegét képviselő egységeire helyezzük a hangsúlyt, melyek fejlesztésével jelentős eredmény érhető el. Jelenleg az általános felhasznált anyagok az alap és a közepes szilárdságú acélok, valamint az alumínium. Ezen anyagok felhasználásával nem lehet jelentős áttörést hozni a tömegcsökkentés területén. Terveink között szerepel, hogy a ma fellelhető legkorszerűbb anyagokat innovatív módon használjuk fel, melyre eddig nem volt példa a tehergépjárművek építése során.

Célunk, hogy az egyes részegységek tömegét akár 70%-kal, míg a teljes tehergépjármű pótkocsi tömegéét legalább 30%-al tudjuk csökkenteni, úgy hogy annak szilárdsága nem romlik, ezzel együtt ára pedig jelentősen nem növekszik meg. 

A projekt eredményeképp jelentős környezetterhelés csökkenéssel számolunk. Számításaink szerint a tömegcsökkenéssel a tervezett tehergépjármű élettartama alatt, azonos szállított tömeg mellett el tudunk érni több, mint 10 tonna CO2 kibocsájtás csökkenést és több mint 5000 liter üzemanyag megtakarítást. Ezek alapján a projekt eredménye nem csak a felhasználók szintjén realizálódik, hanem jelentős  nemzetgazdasági előnyökkel is jár.