Kezdőlap Zenei élet Soirées de Vienne – Farkas Gábor

Soirées de Vienne – Farkas Gábor

A Hungaroton legújabb: Soirées de Vienne című lemezén a bécsi táncos estéket megidéző, romantikus zongoradarabokat hallhatunk a Liszt- és Junior Prima Díjas Farkas Gábor előadásában.

Farkas Gábor zongoraművész öt évesen kezdett el zongorázni, majd a budapesti Liszt Ferenc Zeneakadémián szerzett diplomát és doktori fokozatot – mentora a mesteriskolában Kocsis Zoltán volt. A Zeneakadémia elvégzése után William Grant Naboré növendéke lett a Como-i Nemzetközi Zongora Akadémián, Olaszországban 2015-ben megnyerte a New York Concert Artist & Associates által kiírt verseny fődíját, melynek eredményeképpen 2016-ban lehetősége volt bemutatkozni a New York-i Carnegie Hallban.

Az idén negyvenegy esztendős művész a mai magyar zongoristák egyik legkiemelkedőbb képviselője és elsöprő tehetségét már közel tizennégy éve megjelent első albumán is bizonyította: mellyel egyből elnyerte a rangos „Grand Prix du disque” díjat – majd ezt követően ezt a lemezt a Franz Liszt International Society neki ítélte a „2009 legjobb Liszt felvétele” elismeréssel is jutalmazta.

Farkas Gábor 1999 és 2011 között számos nemzetközi versenyen nyert díjat vagy lett helyezett – és ugyancsak különböző kitüntetésekkel ismerték kiválóságát: 2008-ban átvehette a Junior Prima Díjat és a Márciusi Ifjak Állami Kitüntetést, 2009-ben a Gundel Művészeti-díjat, majd 2012-ben a Liszt Ferenc-díjat is. A nemzetközi elismerések sorában különleges megtiszteltetés, hogy 2017-ben a Steinway hivatalos művésze lett; legutóbb: 2019-ben pedig Japánban elnyerte az Aoyama Music Awardot az év legjobb hangversenyéért.

A Hungaroton hanglemezkiadó gondozásában 2017-ben jelent meg Schumann, majd 2019-ben Chopin albuma – most pedig Soirées de Vienne: azaz Bécsi esték címen a XIX. századi császárvároshoz és a zongorához, valamint az akkori szalonokhoz és az irigylésre méltó polgári zenekultúrájához kötődő zenéket rögzített.

A felcsendülő zongoradarabok Schubert műveivel kezdődnek: akitől az 1827-ben, a szerző halála előtt egy évvel született Négy Impromptu-t mutatja be; így szinte előző Chopin lemezét követve most a korszak másik nagy pianistájának e tipikusan romantikus darabjainak Schubert-féle értelmezését is bemutatja.

Liszt Ferenctől viszont kapcsolódva Schuberthez a lemez címét is adó Soirées de Vienne két Schubert-keringő átiratát halljuk, mint rögtönzést és keringőt egyben 1852-ből – Liszt korai koncertelőadói éveinek sikeres korszakából; egy Valse-Impromptu társaságában. Alfred Grünfeld lemezt záró darabja pedig szinte ráadás az 1880-as évekből: a „Soirée de Vienne Concert paraphrase on Johann Strauss’ Waltz-motives” ugyancsak egy átirat, mint a címe is mutatja, a keringőkirály „A denevér” című nagyoperettjének és egyéb műveinek motívumaira.

Az album előadója: Farkas Gábor szép formálással és kifinomult ízléssel interpretálja e műveket; kiváló technikája pedig elegáns könnyedséggel párosul. A kimagasló képességű művész keze alatt oly csillogón és szórakoztatón hangzanak fel e művek, hogy szinte ott érezhetjük magunkat az akkori bécsi esték elegáns szalonjaiban. Ő maga így beszélt új lemezéről:

„Mindig nagy öröm és megtiszteltetés a Hungarotonnal együttműködni és egy új albumot megjelentetni. Az előző felvételekkel ellentétben ez az album nem egy szerző művei köré csoportosul, hanem jelen esetben egy város zenei sokszínűségét kívánja bemutatni. Bécsben szinte minden jelentős komponista és hangszeres játékos megfordult, hihetetlenül gazdag zenei élet jellemezte és jellemzi a mai napig. Jelen kiadványban Schubert, Liszt és Johann Strauss műveit ismerheti meg a hallgatóság. Schubert Op. 142.-es négy Impromptui után Schubert-Liszt átiratokat, melyek a Bécsi esték címet viselik, valamint Johann Strauss A denevér című operett témáira komponált virtuóz átiratot hallhat a nagyérdemű, Alfred Grünfeld átiratában, amely átirat sokban hordozza magában Liszt Ferenc transzkripcióinak stílusjegyeit is és ugyancsak Soirées de Vienne áll a kotta címoldalán. Remélem sokaknak fognak örömet okozni ezek a gyönyörű művek. A Hungaroton mellett hadd fejezzem ki hálás köszönetemet a csodálatos zenei rendezőnek, Aczél Péternek, akivel mindig öröm együtt dolgozni!.”

Hollós Máté, a Hungaroton Music Zrt. vezérigazgatója pedig a következőket emelte ki a lemezről:

„Farkas Gábor, aki nemrég Schumann „szimfonikus fogantatású” zongoraműveiben mutatta meg a romantikához való különleges affinitását, most Bécs szalon-hangját nyújtja át a hallgatónak. A bécsi „estélybe” bevonja Schubert rögtönző karakterű impromptuit, a Schubertet pianisztikusan továbbgondoló Lisztet, sőt, hozzáteszi Grünfeld parafrázisát A denevér motívumaira. Mindezzel – mintegy a rögtönzés szellemét megőrizve is – igényes szerkesztéssel avat be a romantika e másik jellegzetes vonalába, s idéz körénk 19. századi császárvárosi hangulatot.”

(Komlós József JR)