A francia Eric Tanguy szerzői albumán kamarazenei műveiből hallunk merítést – mégpedig az utóbbi húsz esztendőt átfogóan.
Az Erato/Warner hanglemezkiadó vadonatúj megjelenésén egy igazán különleges világba utazhatunk az ötvennégy esztendős francia zeneszerző: Eric Tanguy különböző összeállítású kamaraművein keresztül.
Eric Tanguy 1968. január 28-án született Caen-ben, majd az helyi konzervatóriumban hegedűt, kamarazenét és zeneszerzést is tanult. 1985-től lett a román származású francia zeneszerző: Horatiu Radulescu tanítványa – akivel egészen 1988-ig nagyon intenzíven együtt dolgozott. Közben a darmstadti nyári kurzusok mellett – ahol 1988-ban díjazták is – 1987-től egy másik jelentős kortárs francia zeneszerzőnél: Gerard Ginsey-nél is tanulhatott a Fontainebleau-i Amerikai Konzervatóriumban.
Tanguy 1988.-tól már a Conservatoire National Supérieur de Musique in Paris falai között folytatta zeneszerzés tanulmányait – ahol 1991-ben első díjjal végzett, majd rá egy évre poszt-graduális tanulmányait is befejezhette. Közben több versenyen is díjakkal ismerték el tehetségét, az 1993-94-es szezonban pedig a híres Római Francia Akadémiára is meghívást kapott.
Eric Tanguy már korán az egyik legígéretesebb francia kortárs zeneszerzőként jegyezték – és egyik legtehetségesebbnek egész európai generációjából. Gyakorlatilag már 1986 óta felhívta magára a figyelmet különböző kompozícióival – ám ezen a szerzői CD-jén kimondottan XXI. századi kortárs komponistaként jelenik meg az 1999 és 2019 között írt kamarazenei művein keresztül.
A lemezen két kivétellel most első ízben hallható programba bekerült a „Quintette” – zongorára és vonósnégyesre; a címadó „In a Dream” – hegedűre és zongorára; a”Trio” – zongorára, hegedűre és gordonkára.; a „Nachtmusik” – szóló zongorára; a „Rhapsodie” – alt hangra és zongorára; a „Sonata Breve” – hegedűszólóra; a „Lacrymosa” – klarinétra és zongorára; valamint a „Spirales” – gordonkára és zongorára.
A húsz évet átfogó válogatásra tehát igen változatos hangszer-összeállításban íródott művek kerültek fel, melyek részint kimondottan felkérésre – részint pedig Tanguy alkotói szándékából keletkeztek. A háromtételes hegedűszonáta kivételével egytételes darabokból összeálló műsorfolyam mégis tiszta és egységes képet mutat a szerző alkotói világáról – mely expresszivitásában, hangulataiban és színeiben mintha egy évszázaddal korábbra utalna vissza.
Az Alexandra Conunova és Rosanne Philippens – hegedű, Edgar Moreau – gordonka, Pierre Génisson – klarinét, Suzana Bartal és David Kadouch – zongora, Lise Berthaud – alt, valamint a Quatuor Diotima előadásában megszólaló egyes darabok filozofikus lelki töltettel megírt kompozíciók; egyben a francia zene nagy időszakát idézik – a mai kortárs zene izgalmasabb, érdekesebb, fogyaszthatóbb kategóriájából.
Komlós József JR