Gúth Zoltán és felesége, Anita, a Farm-Food Kft. üzemeltetői, hús-és hentesáru kiskereskedelmüket 2011 óta működtetik a Budai utcai piaccsarnokban. Tevékenységi körüket tekintve kizárólag baromfi termékekkel foglalkoznak.
- Egy meglévő üzletet vettek át, amely ugyanezzel a termékkörrel foglalkozott. Minek köszönhető,
hogy tovább vitték ezt a vonalat? - Ha lehet így kifejezni magam, egy „gyermekkori betegségnek” köszönhetően – meséli Gúth Zoltán -,
ugyanis a szüleim a Kecskeméti Baromfifeldolgozó Vállalatnál dolgoztak, így nyaranta én is sok időt
töltöttem a munkahelyükön. Valószínűleg ez is nagy mértékben hozzájárult ahhoz, hogy megragadtuk
a kínálkozó lehetőséget és kivettük ezt az üzletet a piacon, amikor tudomásunkra jutott, hogy
bérelhetővé vált. - Mennyiben változott az üzlet profilja az elődjéhez képest?
- Igyekeztünk a választékot megtartani, mivel egy az üzleten végig nyúló, kilenc méteres pultról
beszélünk, ami nem csekély árumennyiséget igényel. A profil is megmaradt, hiszen a Farm-Food Kft.
házi jellegű baromfi bolt, ami esetünkben annyit jelent, hogy próbáljuk kiválasztani a legjobb
minőséget, majd azokat megrendelni a beszállítóktól. Kis, családi vágóhidakról beszélünk, ahol még
„hozzá nyúlnak kézzel” az állatokhoz. Ezért is kapta az üzlet a találó elnevezést: „Házi jellegű baromfi
bolt”.
Egyébként, amikor 2011-ben átvettük az üzletet, nagyon kezdetleges állapotban találtuk. Azután a
kitartó munka, a rengeteg „agytréning”, a vevőkkel kialakított gyümölcsöző kapcsolatok
eredményeként, nagyobb beruházást is megengedhettünk magunknak. 2014-ben, először kapott új
burkolatot az üzlet, valamint víz-villany szerelvényezésre és a pult regenerálására is sor került. 2019-
ben komoly hűtőbútor cserét eszközöltünk, amely a mai napig nagymértékben megkönnyíti a
munkánkat. Idén pedig az év elején, a hűtőkamránk gépészetét, illetve annak az ajtaját cserétük le. A
tevékenységi körünknél elengedhetetlen a korszerű hűtéstechnológia, hiszen ebből élünk, nem lehet
benne hiba. Lehet, hogy egy kicsit túl gondoljuk, túl biztosítjuk, de eddig a szemléletünk működött. - Sokszor keseríti meg a baromfi üzletek életét a madárinfluenza vagy más egyéb ok miatt keletkező
készlethiány. Ezeket a problémákat hogyan próbálják meg áthidalni? - Igen, sajnos egyre többet kerülünk szembe ellátási problémákkal. Előfordul, hogy három hónapig
nincs hízott kacsánk és persze jellemzően, amikor éppen a szezonja van. Ezzel minden esetben
nagyon nehéz helyzetbe kerülünk. Ilyenkor megpróbáljuk fagyasztott raktárkészletekből pótolni a
hiányt, ami esetünkben, mivel az üzletünk a piacon található, nem annyira ideális. Ide az emberek
friss áruért jönnek, nem mirelitért, ami érthető is. Még is kénytelenek vagyunk tartani az említett
okok miatt fagyasztott árut, hogy legalább ajánlani tudjuk a vásárlóknak, mert számunkra fontos,
hogy legyen más opció is, mint a „nincs”. Egyébként nem feltétlen kellene ódzkodniuk az
embereknek a fagyasztott termékektől, hiszen azok, amelyeket itt a pultban is árulunk, profi
hűtéstechnikai berendezésekkel rendelkező cégek által kerülnek hozzánk. Az élelmiszer minősége
szempontjából nem mindegy, hogy otthon egy nap alatt fagy le a fagyasztóban, vagy üzemi
körülmények között a sokkolóban harminc perc alatt. Erről nagyon nehéz meggyőzni a vásárlókat. - Mit gondol az üzlet jövőjéről?
- 11 éve egész jól működik az általunk kitalált árrés, ami fedezi a rezsiköltségünket és az egyéb
üzemeltetéshez kapcsolódó költségeket. Az inflációnak köszönhetően megemelkedtek az árak,
aminek hozománya, hogy az állandó vásárlóink az olcsóbb árukat keresik és kevesebbet is vásárolnak.
Ezeket figyelembe véve, az igényekhez és az áruforgalomhoz alakítjuk az üzletünket. Nagy terveink már nincsenek, elértük azt, amit szerettünk volna.