Clément Janinet és kvartettje (nevük franciául medvét jelent, a betűszó felbontása Ornette Under the Repetitive Skies) játékosan vegyíti az afrikai transz és a 70-es éveket idéző szólók világát, a coltrane-i szellemiséget és az újragondolt liturgikus énekeket, a nyers energiát és a lírai finomságot.
A francia jazzszcéna kiválóságaiból alakult O.U.R.S. (fr.: ’medve’) formáció zenéje olyan, mint a neve: fajsúlyos, de nincs ellenére a játék. Könnyedén progresszív, miközben zseniálisan klasszikus.
A tagok végtelen lendülettel kombinálják a zenei örökséget és a rögtönzést. Teszik mindezt a free jazz-szaxofonos Ornette Coleman szellemében, akinek merész akkordbontásait itt az amerikai minimalisták konokul ismétlődő motívumaival egyesítik. Erre utal az O.U.R.S. betűszó is, mely annyit tesz: Ornette Under the Repetitives Skies, azaz „Ornette, a repetitív égbolt alatt”.
Afrikai transz, a 70-es éveket idéző szólók, coltrane-i spirit és újragondolt liturgikus énekek ezek adják az alapját a zenekarvezető-hegedűs Clément Janinet szerzeményeinek, melyeket tapasztalt és invenciózus kollégáival líraian szárnyaló zenévé varázsolt a BMC Stúdiójában. Hugues Mayot (tenorszaxofon, zongora, ütőhangszerek), Joachim Florent (bőgő, ütőhangszerek), Emmanuel Scarpa (dob, vibrafon, ütőhangszerek) mindannyian kivették a részüket a kompozíciók sorsának alakításából. Az így létrejött zene ’popular jazz’: kalandos, koncepciózus és nyitott, áthatva hol a teremtő káosszal, hol a legtisztább dallamok egyszerű
érzelmeivel.
Clément Janinet – bár hegedűjátékán keresztül képes áthidalni a szájhagyományok és a komponált zene, a nyers energia és a lírai finomság, a tánc és a gondolat közötti szakadékokat – nem helyezi magát szólószerepbe, inkább a szaxofon litániáinak kísérőjeként viszi előre a zenei gondolatokat. Ez a demokratikus szemlélet pedig a zene egészén végiggyűrűzik, sok esetben egyetlen homogén, kitágított és meditatív időpillanattá téve a hangok sokaságát.
A közismert francia hegedűművész, Clément Janinet – Didier Lockwood, Étienne Mbappé, Sylvain Rifflet vagy Han Bennink zenei partnere, illetve a Radiation 10, a Collective LaVie Brief, vagy a Banquet nagyszabású kollektívák aktív résztvevője – 2017-ben alapította az O.U.R.S. kvartettet.
Ahogy a csapat teljes neve – Ornette Under the Repetitive Skies, azaz „Ornette, repetitív égbolt alatt” – sugallja, Janinet-nek a kvartett számára írt kompozícióit egyidejűleg inspirálta a 60-as évek free-jazz óriásai – Ornette Coleman, Pharoah Sanders és mások – műveiben jelenlévő líraiság, valamint Steve Reich, Philip Glass vagy John Adams kortárs repetitív zenéjének hangzásbeli és ritmikai textúrái.
Társai ebben a projektben olyan kiválóságok, mint a világzenében, metálban és bigband jazzben egyaránt jártas tenorszaxofonos Hugues Mayot, aki szerzőként 2019-ben debütált a BMC Recordsnál L’arbre Rouge című lemezével. A bőgőnél a sokrétű zenei érdeklődéssel bíró zenész, Joachim Florent hallható, akinek zenei megnyilvánulásaira egyfajta erőteljesség jellemző, melyet a Jean-Louis trióban és a Révolut!on-ban fejlesztett tökélyre. Mindezt Emmanuel Scarpa dobos és ütőhangszeres valóban „ütős” játéka támasztja alá, aki tudását az Umlaut és a Marteau Matraque együttesekben, illetve nemrégiben a SkullTone nevű duóban is megcsillogtatta.