- szeptember 30-án pénteken érdeklődők százai látogattak el a Bányai Júlia
Gimnáziumba, hogy részt vegyenek a tudományokat népszerűsítő programokon. Az esti
programon több, mint 800 regisztrált látogató vett részt.
Nagyon sokan visszatérő vendégek, hiszen az intézmény évről-évre magasszínvonalú
előadások és interaktív foglalkozások széles palettájával kelti fel a különböző tudományágak
iránt az érdeklődést. Idén sem történt ez másképp. A gimnázium elhivatott, az
ismeretterjesztés erejében továbbra is bízó pedagógusai és tehetséges diákjai valamint
meghívott előadók gondoskodtak a péntek este hasznos és szórakoztató eltöltéséről.
Reiterné Makra Zsuzsanna tanárnő irányításával interaktív foglalkozás keretében
érdekes kémiai és fizikai folyamatokat lehetett megfigyelni közelről, szabad szemmel és
mikroszkóppal. Hangya Kinga és Székedi Fanni tanulók segítségével önállóan is
kísérletezhettek az érdeklődők.
„Hangos egyveleg”, a hangok világában tett 45 perces séta keretében igyekezett
Szittyai István tanár úr és Manga Milán jobban megértetni mindennapjaink egyik
legtermészetesebb jelenségkörét.
Vajon érdemes lenne még mindig abakusszal számolni a hétköznapokban is? Ha egy
robotot megtanítunk a használatára, gyorsabban fog számolni vele, mint mi? Ezekre a
kérdésekre keresték a választ a vendégek Bogdányné Pigniczki Erzsébet, Halász Alexandra
tanárnők és Zólyomi Csongor tanuló segítségével.
A látogatók kipróbálhatták Kovács János MateKIT elnevezésű díjnyertes matematikai
oktatóprogramját, mely könnyebbé és élményszerűbbé teszi a tanulást a diákok számára.
Tálas László Máté Albániában szerzett élményeiről számolt be. A térség a keleti-
mediterrán és kontinentális-balkáni klímák kereszteződésében elhelyezkedő, hegyekben
gazdag, növényföldrajzilag is nagyon izgalmas terület.
Forgó Olivér 10.A osztályos tanuló bemutatta saját készítésű infrahárfáját, egy
elektronikai eszközökkel készült húros hangszert, amelyen nincsenek húrok. A húrokat az
infravörös tartományban működő fénysugarak helyettesítik, azaz a látszólag az üres térben
mozgatott kézmozdulatokkal lehet dallamot játszani a hangszeren.
Egy tudományos játszóház keretében a robotika és robotprogramozás volt a
főszereplő: elektromos meghajtású robotok programozásával demonstrálták a házigazdák,
Kiss Róbert és tanítványai, milyen előremutató szerepe van a robotoknak a környezettudatos
közlekedésben. A látogatók, életkortól függetlenül, maguk is kipróbálhatták az elektromos
járművek egyszerű programozását.
Szintén a környezettudatos közlekedés volt a főszereplő az est barkács-programjában,
ahol a látogató gyerekek egy szolár panellel feltölthető elektromos autót építettek meg, melyet
aztán haza is vihettek magukkal. A szervező diákok, Ádám Zsófia, Bogár-Szabó Mihály, Bori
Kristóf, Hajnal Balázs és Nyíri Kata Luca bevezető előadással és szerelési tanácsokkal
járultak hozzá a sikeres járműépítéshez.
A jó idő segítette a hagyományosan egyik legnépszerűbb program, az udvari kísérletek
lebonyolítását. Kiss Róbert és Pető Szabolcs olyan zárt térben nem kivitelezhető kísérleteket
mutattak be, amelyek során garantáltan égett, füstölt, robbant vagy repült valami. Diák
segítőik voltak: Bori Kristóf, Forgó Olivér, Kakuszi Bence és Kovács-Bánhalmi Hédi Zita.
Nagy kedvenc volt a Bányai Állati Tárlat program, ahol Korsósné Jávorka Zsuzsanna,
Szabó Ödön szaktanárok és Geréb Levente és Laczkó Zsombor diákok segítségével
ismerkedhettek meg a vendégek a különböző, otthonokban tartott, de egyáltalán nem
hagyományos kedvencekkel. Volt minden: botsáska, gekkó, óriáshangyák, gabonasikló, pók
és csiga.
A természettudományokon túl egyéb tudományterületek és további programok is
hozzájárultak a színvonalas szórakozáshoz. Dr. Ujlaky István előadásában a földrajzi,
történelmi és irodalmi ismeretek szintézisét nyújtotta Norvégia és a tenger kapcsolatáról.
A társadalmi nemekhez (gender) kötött sztereotípiák áthatják életünket, kezdve
gyermekkorban a „megfelelő” játékok kiválasztásával. Jankay Éva tanárnő előadása arról
szólt, hogyan jelenik meg ez az irodalomban.
Varga Györgyi és Farkasné Takács Tünde révén szövegvilágokban kalandozhattak a
résztvevők, hiszen minden szöveg egy új univerzum, mely lehet realitásunkhoz közeli vagy
akár nagyon távoli is.
KAHOOT! Sok diák számára ismerősen hangzik, hiszen segítségével játékos,
izgalmas formában bővíthetik és ellenőrizhetik ismereteiket. Nagy Ildikó tanárnő állított össze
az interaktív játékot őseink szellemi kultúrájáról és tárgyi eszközeiről. Mit ettek, mivel
játszottak, hogyan beszéltek nagyszüleink 100 évvel ezelőtt?
A szabadulószobát minden évben sokan próbálják ki. Az izgalmat ezúttal is a
tényleges bezártság, a rohamosan csökkenő idő, a számos kreatív feladat adta. A 4-6 fős
csapatokat Berkecz Hanna koordinálta.
A hagyományos ördöglakat program gyereket-felnőttet egyaránt rabul ejt évről-évre,
és nem engedi őket. Berkecz Pál tanár úr pedig idén is győzte erővel és magyarázattal, hogy
mégiscsak kiszabaduljanak.
Az est sikere bizonyította a szervezők által pólójukon viselt szlogent: Science doesn’t
care what you believe in.
Máthé Ildikó