Kezdőlap Diákélet Ismét nagy siker volt a Bányai Júlia Gimnázium Kutatók Éjszakája rendezvénye

Ismét nagy siker volt a Bányai Júlia Gimnázium Kutatók Éjszakája rendezvénye

  1. szeptember 30-án pénteken érdeklődők százai látogattak el a Bányai Júlia
    Gimnáziumba, hogy részt vegyenek a tudományokat népszerűsítő programokon. Az esti
    programon több, mint 800 regisztrált látogató vett részt.
    Nagyon sokan visszatérő vendégek, hiszen az intézmény évről-évre magasszínvonalú
    előadások és interaktív foglalkozások széles palettájával kelti fel a különböző tudományágak
    iránt az érdeklődést. Idén sem történt ez másképp. A gimnázium elhivatott, az
    ismeretterjesztés erejében továbbra is bízó pedagógusai és tehetséges diákjai valamint
    meghívott előadók gondoskodtak a péntek este hasznos és szórakoztató eltöltéséről.
    Reiterné Makra Zsuzsanna tanárnő irányításával interaktív foglalkozás keretében
    érdekes kémiai és fizikai folyamatokat lehetett megfigyelni közelről, szabad szemmel és
    mikroszkóppal. Hangya Kinga és Székedi Fanni tanulók segítségével önállóan is
    kísérletezhettek az érdeklődők.
    „Hangos egyveleg”, a hangok világában tett 45 perces séta keretében igyekezett
    Szittyai István tanár úr és Manga Milán jobban megértetni mindennapjaink egyik
    legtermészetesebb jelenségkörét.
    Vajon érdemes lenne még mindig abakusszal számolni a hétköznapokban is? Ha egy
    robotot megtanítunk a használatára, gyorsabban fog számolni vele, mint mi? Ezekre a
    kérdésekre keresték a választ a vendégek Bogdányné Pigniczki Erzsébet, Halász Alexandra
    tanárnők és Zólyomi Csongor tanuló segítségével.
    A látogatók kipróbálhatták Kovács János MateKIT elnevezésű díjnyertes matematikai
    oktatóprogramját, mely könnyebbé és élményszerűbbé teszi a tanulást a diákok számára.
    Tálas László Máté Albániában szerzett élményeiről számolt be. A térség a keleti-
    mediterrán és kontinentális-balkáni klímák kereszteződésében elhelyezkedő, hegyekben
    gazdag, növényföldrajzilag is nagyon izgalmas terület.
    Forgó Olivér 10.A osztályos tanuló bemutatta saját készítésű infrahárfáját, egy
    elektronikai eszközökkel készült húros hangszert, amelyen nincsenek húrok. A húrokat az
    infravörös tartományban működő fénysugarak helyettesítik, azaz a látszólag az üres térben
    mozgatott kézmozdulatokkal lehet dallamot játszani a hangszeren.
    Egy tudományos játszóház keretében a robotika és robotprogramozás volt a
    főszereplő: elektromos meghajtású robotok programozásával demonstrálták a házigazdák,
    Kiss Róbert és tanítványai, milyen előremutató szerepe van a robotoknak a környezettudatos
    közlekedésben. A látogatók, életkortól függetlenül, maguk is kipróbálhatták az elektromos
    járművek egyszerű programozását.
    Szintén a környezettudatos közlekedés volt a főszereplő az est barkács-programjában,
    ahol a látogató gyerekek egy szolár panellel feltölthető elektromos autót építettek meg, melyet
    aztán haza is vihettek magukkal. A szervező diákok, Ádám Zsófia, Bogár-Szabó Mihály, Bori
    Kristóf, Hajnal Balázs és Nyíri Kata Luca bevezető előadással és szerelési tanácsokkal
    járultak hozzá a sikeres járműépítéshez.
    A jó idő segítette a hagyományosan egyik legnépszerűbb program, az udvari kísérletek
    lebonyolítását. Kiss Róbert és Pető Szabolcs olyan zárt térben nem kivitelezhető kísérleteket
    mutattak be, amelyek során garantáltan égett, füstölt, robbant vagy repült valami. Diák
    segítőik voltak: Bori Kristóf, Forgó Olivér, Kakuszi Bence és Kovács-Bánhalmi Hédi Zita.
    Nagy kedvenc volt a Bányai Állati Tárlat program, ahol Korsósné Jávorka Zsuzsanna,
    Szabó Ödön szaktanárok és Geréb Levente és Laczkó Zsombor diákok segítségével
    ismerkedhettek meg a vendégek a különböző, otthonokban tartott, de egyáltalán nem

hagyományos kedvencekkel. Volt minden: botsáska, gekkó, óriáshangyák, gabonasikló, pók
és csiga.
A természettudományokon túl egyéb tudományterületek és további programok is
hozzájárultak a színvonalas szórakozáshoz. Dr. Ujlaky István előadásában a földrajzi,
történelmi és irodalmi ismeretek szintézisét nyújtotta Norvégia és a tenger kapcsolatáról.
A társadalmi nemekhez (gender) kötött sztereotípiák áthatják életünket, kezdve
gyermekkorban a „megfelelő” játékok kiválasztásával. Jankay Éva tanárnő előadása arról
szólt, hogyan jelenik meg ez az irodalomban.
Varga Györgyi és Farkasné Takács Tünde révén szövegvilágokban kalandozhattak a
résztvevők, hiszen minden szöveg egy új univerzum, mely lehet realitásunkhoz közeli vagy
akár nagyon távoli is.
KAHOOT! Sok diák számára ismerősen hangzik, hiszen segítségével játékos,
izgalmas formában bővíthetik és ellenőrizhetik ismereteiket. Nagy Ildikó tanárnő állított össze
az interaktív játékot őseink szellemi kultúrájáról és tárgyi eszközeiről. Mit ettek, mivel
játszottak, hogyan beszéltek nagyszüleink 100 évvel ezelőtt?
A szabadulószobát minden évben sokan próbálják ki. Az izgalmat ezúttal is a
tényleges bezártság, a rohamosan csökkenő idő, a számos kreatív feladat adta. A 4-6 fős
csapatokat Berkecz Hanna koordinálta.
A hagyományos ördöglakat program gyereket-felnőttet egyaránt rabul ejt évről-évre,
és nem engedi őket. Berkecz Pál tanár úr pedig idén is győzte erővel és magyarázattal, hogy
mégiscsak kiszabaduljanak.
Az est sikere bizonyította a szervezők által pólójukon viselt szlogent: Science doesn’t
care what you believe in.

Máthé Ildikó