Kezdőlap Kiemelt Hogyan tud egy közösség érdemben részt venni lakóhelye fenntarthatóvá alakításában?

Hogyan tud egy közösség érdemben részt venni lakóhelye fenntarthatóvá alakításában?

Mit jelent a kék- és zöldinfrastruktúra? Milyen előnyei lehetnek, és mire
kell odafigyelni a gyakorlati megvalósítása során? Hogyan kapcsolható
egymáshoz a környezet védelme és a közösség fejlesztése, és milyen
módszerek léteznek erre? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a
választ a Zöldinfrastruktúra és Közösségfejlesztés Konferencia szakértői
és előadói Vácon 2022. november 11-én.

Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola 2022. november 11-én tartotta meg
Zöldinfrastruktúra és Közösségfejlesztés Konferenciáját, amelynek
középpontjában a fenntarthatóság infrastrukturális és közösségi megközelítése állt.
Az Apor oktatói és mesterképzésen tanuló hallgatói mellett neves hazai
szakértők, civil és közösségépítő szervezetek tagjai is tartottak előadásokat,
workshopokat a konferencián.
A konferencia mind tematikáját, mind lebonyolítását tekintve újszerűnek
tekinthető. Az előadók különböző szakterületek irányából közelítették meg a témát: a
történelmi kertek gondozásától a közösségi környezettudatos
vízgazdálkodásáig, valamint a városi éghajlat figyelembevételétől a települések
biodiverzitásának fontosságáig. A főiskola mentálhigiénés közösség- és
kapcsolatépítő szakos hallgatóinak Impro színtársulata napközben a „playback”
színházi technika alkalmazásával mélyítette a konferencia tapasztalatait a
résztvevőkben.
A konferencia témáit két korszerű munkamódszerrel dolgozták fel: az egyik a World
Café, ahol konkrét közösségi zöldinfrastruktúra problémákat és kezdeményezéseket
vetettek fel a szakértők. Ilyen volt például a Települési kék-zöld infrastruktúra és
klímaalkalmazkodás – gyakorlati megvalósítási tapasztalatai 5 hazai településről
című előadás és műhelybeszélgetés, amely során a kék-zöld infrastruktúra (vízi és
szárazföldi területek hálózata) használatának előnyei mellett a lehetséges
nehézségekbe is beavatta az érdeklődőket a WWF Magyarország Alapítvány
munkatársa. A szakértő egy 5 magyarországi települést érintő négyéves
projekt tapasztalatait adta át a résztvevőknek. Az Eötvös Loránd Kutatási
Hálózat Ökológiai Kutatóintézetének tagja saját előadásában néhány követendő
nemzetközi példát is ismertetett a városi zöldterületek fejlesztési programjaira
vonatkozóan.
A másik módszer pedig a szociális „hackathon” volt, amely egy egyelőre
nemzetközi szinten is újdonságnak számító közösségi eljárás. Ezt a
Közösségfejlesztők Egyesületének tagja mutatta be egy sikeresen végigvitt
miskolci hackathon esettanulmányán keresztül. A módszer egyszerre jelent

2 versenyt, közösségépítő fesztiválhangulatot és egy támogatott
munkafolyamatot, amely során a csapatok 48 óra alatt eljutnak a kezdetleges
ötlettől a már kidolgozott, részletes projekttervig.
„A mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő mesterképzés szakfelelőseként
fontosnak tartom, hogy a megújuló közösségfejlesztő módszertanok oktatásával
támogassuk a környezetvédelmet, a természethez való kapcsolódást és a lelki
egészség megőrzését. Mivel a városiasodás mára globális mértéket öltött, egyre
nagyobb jelentőséggel bír, hogy az embereknek városi környezetben is lehetőségük
nyíljon kapcsolódni a természethez, és ezáltal egymáshoz is” – emelte ki Dr. Elekes
Györgyi, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója.

Apor Vilmos Katolikus Főiskola
A Váci Egyházmegye fenntartásában álló, pedagógus- és szociálpedagógus képzéssel,
valamint a hitéletben segítőként dolgozók (kántorok, katekéták, lelkipásztori munkatársak)
képzésével foglalkozó felsőoktatási intézmény. A Zsámbékon 1929-ben alapított tanítóképző
szellemi- és jogutódja. Alap- és mesterképzésein a hallgatók államilag elismert BA és MA
diplomát szerezhetnek, de az intézmény számos szakirányú továbbképzéssel is segíti a már
diplomával rendelkezőket. Székhelye Vác festői szépségű egyházi központjában, a
Székesegyház szomszédságában álló történelmi épület, emellett Budapesten egy modern, a
mai elvárásoknak megfelelő campusszal is rendelkezik. A főiskola szakmai tevékenysége
tudományos ismeretekre és nemzetközi kapcsolatokra épülő oktatási gyakorlat alapján,
katolikus szellemben – így más vallású, gondolkodású jelentkezők felé is teljesen nyitottan zajlik, különös hangsúllyal az atipikusan fejlődő gyermekekre fókuszáló és alternatív
pedagógiai módszerekre.