Egy nagyon időszerű, hangulatos és remekül megvalósított új felvétellel jelentkezett a francia Erato/Warner hanglemezkiadó szilveszter előtt.
’Croisette: Opérettes des Annees Folles’ – azaz ’Croisette: Az őrült évek operettjei’ – ez az új megjelenés teljes címe, mely a ’La Croisette’ promenádról, azaz Cannes híres, három kilométer hosszan elnyúló tengerparti sétányáról és strandjáról kapta a címét.
De nemcsak abból az apropóból történ a címválasztás, mert ezen az új lemezen a Benjamin Levy vezényelte Cannes-i Nemzeti Zenekar kíséri a rangos francia énekes-gárdát. Hanem azért is, mert a jókedv, a kaszinók, az első világháború utáni életöröm városaként a Côte d’Azur-on létrejövő fürdő- és fesztiválváros híres szállodái is éppen ezen időszakban épültek – mikor az itt megidézett operettek a párizsi életöröm letéteményeiként megszülettek.
Ez a reprezentatív válogatás ugyanis az 1920-as évek francia operettjeiből és musicaljeiből kimazsolázott népszerű részletekből állt össze – melyek legyenek bármilyen népszerűek és sikeresek is a maguk idején, Franciaországon kívül ma már nem igen ismertek. Jó kis felfedezés tehát ez a lemez: tele tűzzel, lendülettel és azzal a pikáns frivolsággal, melyet szívesen társítunk ehhez a világhoz.
Az őrült évek operettjei kapcsán két csoportba lehet sorolni az itt felvett részleteket jegyző szerzőket: ANDRÉ MESSAGER (1853–1929), HENRI CHRISTINÉ (1867–1941) és REYNALDO HAHN (1874–1947) az idősebb, romantikus generációt képviselik – míg MAURICE YVAIN (1891–1965), HENRI CHRISTINÉ (1867–1941). MOÏSE SIMONS (1889–1945) és RAOUL MORETTI (1893–1954) az akkoriban fiatalabbnak mondható szerzőket.
Közülük igazából ma már inkább csak André Messager és a venezuelai születésű Reynaldo Hahn nevén kapja fel a fejét a francia zenében jártas hallgató: az idősebb a komikus opera, az operett és a balett egyik legnagyobb francia mestere – míg ifjabb pályatársa a legnagyobb francia dalszerzők közül való. Külön érdekesség, hogy annak idején mindketten vezényelték a Cannes-i kaszinó zenekarát is. A húszas-harmincas évek párizsi könnyűzenei szcénájában jól ismert, és nagy sikereket arató Maurice Yvain, Raoul Moretti, a svájci származású Henri Christiné, valamint a havannai születésű Moisés Simón Rodríguez – azaz Moïse Simons viszont, kimondottan, mint a francia operett nagyságai maradtak fent kompozícióikkal.
Mely áriák, jelenetek és nyitányok a magyar operett világhírű nagyágyúi: Lehár Ferenc, Kálmán Imre operettjeinek és Ábrahám Pál jazz-operettjeinek nyomdokaiban járnak – és hatásaikban az Offenbach által jelzett francia operett hangulatán túl a korszak amerikai musicaljeinek elemeit is hordozzák egyes esetekben.
Ezekből a francia operettekből és musical-komédiákból hallunk hangulatos részleteket ezen a két éve felvett lemezen Patricia Petibon, Amel Brahim-Djelloul, és Marlon Tassou – szopránok, Pauline Sabatier – mezzoszoprán, Rémy Mathieu és Philippe Talbot – tenorok, valamint Guillaume Andrieux és Laurent Naouri – baritonok; és az Orchestre National de Cannes valóban életteli előadásában, Benjamin Levy vezényletével.
Komlós József JR