Egy újabb, különlegességet és ritkaságot is tartalmazó, sztárokat felvonultató albummal jelentkezik a Warner Classics hanglemezkiadó.
A Warnernél a világ lemezhallgatói előtt vált sztárrá a kimagasló képességű olasz zongoraművésznő: Beatrice Rana – aki legutóbbi Chopin-albuma után új lemezén ismét a kiteljesedő romantika korát idézi meg.
Ezúttal Robert Schumann jól ismert és sokat játszott a-moll zongoraversenyét felesége: Clara Schumann a-moll zongoraversenyével párosítva vette fel, mégpedig a kanadai-francia sztárkarmester: Yannick Nézet-Séguin és az általa vezényelt Európa Kamarazenekar társaságában.
Kezdjük a méltatást Clara-val – és nem csak udvariasságból – hiszen a lemez is az ő zongoraversenyével kezdődik; és időrendileg is így pontos: hiszen Opus 7. művét még mindössze tizenhárom esztendősen kezdte komponálni. Tizennégy évesen pedig már kész volt ezzel a bő húszperces, zongorára és nagyzenekarra írt darabbal, melyet későbbi férje, akkoriban még csak tanára: Robert Schumann nézett át.
Aztán még csak tizenhat volt, amikor 1835-ben, még Clara Wieck-ként a Lipcsei Gewandhausban a zongora mögé ülve bemutatta – mégpedig Mendelssohn vezényletével. Ma pedig, mikor ilyen elsőrangú előadásban meghallgathatjuk ezt a versenyművet, csakis csodálattal tudunk adózni e kivételes hölgy zsenialitása előtt. Nem is csoda, hogy kora – élén Brahms-szal – mennyire rajongott érte; és persze sok kérdés is felvetődik, hogy mi lett volna, ha ez a maga okán kivételes művész nem férje árnyékéban él, vagy esetleg egy modernebb korban kiteljesedhetett volna?
Mindenesetre ez a koncert valószínűleg magára Robert Schumannra is olyan nagy hatással volt, hogy tíz esztendővel a bemutató után – ugyanabban a hangnemben – megkomponálta egyetlen zongoraversenyét. Melyet decemberben be is mutattak – ugyancsak Clara szólójával. Aztán ez a bő félórás darab az egyik legismertebb és legkedveltebb zongoraversennyé vált.
Nagyszerű választás volt Beatrice Rana részéről, hogy Robert sokat felvett egyetlen zongoraversenye mellé éppen felesége: Clara egyetlen, és szinte elfeledett zongoraversenyét társította. E két egymásra ható szerző és mű előadásával egy ritkaságszámba menő, nagyon izgalmas és érdekes lemezt készítettek Yannick Nézet-Séguin-vel és az Európai Kamarazenekarral. Mégpedig igen magas színvonalon.
Beatrice Rana, aki éppen most január végén még mindig csak harmincadik születésnapját ünnepelte, de mára már a zenei világ egyik kiemelkedő előadóművészévé küldötte fel magát – itt is végig kiváló és meggyőző. Sőt ráadásként szólóban még Liszt egy ismert Robert Schumann átiratát is előadja: a közkedvelt Ajánlást.
Partnere napjaink egyik kimagasló karmestere: Yannick Nézet-Séguin, aki a világhírű New York-i Metropolitan Opera zeneigazgatójaként is tevékenykedik, terjedelmes diszkgráfiájával pedig hanglemezkészítő művészként is nagy elismeréseket szerzett. A kimagasló képességű Európai Kamarazenekar élén élénk tempókkal, szép színekkel dirigálja mindkét versenyművet.
Komlós József JR