Két kivételes kvalitású komolyzenei világsztár: Mark Padmore tenor, és Mitsuko Uchida zongoraművész előadásában csendül fel Beethoven és Schubert híres dalciklusa a Decca új megjelenésén.
Két mesteri sorozat két nagy mestertől – két mester előadásában: röviden így összegezhetném ezt az új lemezt. A nagyszerű oratórium-felvételekkel harminc esztendeje berobbant, immáron hatvankét esztendős Mark Padmore – és a japán születésű, de Nagy-Britanniában élő hetvennégy esztendős zongorista-legenda: Mitsuko Uchida egyaránt rászolgál a mesteri jelzőre.
Ráadásul mindketten a dalirodalom avatott tolmácsolói közé tartoznak – de ezen túl még Schubert-specialistának is számítanak. Padmore az utóbbi másfél évtizedben kimagasló dalénekesként is hatalmas presztízst szerzett, 2008-tól pedig Schubert mind a három nagy dalciklusát is előadta a lemez felvételeinek helyszínéül szolgáló londoni Wigmore Hallban.
Az érdeklődést pedig tovább fokozza, hogy ez az első alkalom, hogy együtt rögzítették Beethoven és Schubert eme nagyszerű darabjait.
Ludwig van Beethoven: An die ferne Geliebte – azaz A távoli kedveshez – című dalciklusa 1816-ban íródott; a szerző áprilisban fejezte be a hat dalból álló sorozatot. Tudjuk hogy Beethovent ugyan nagyon frusztrálta hogy nem volt jó énekhangja, de még így is nyolcvan dal maradt utána. Melyek közül a leghíresebb ma ez az Alois Jeitteles – állítólag a zeneszerző által közvetlenül inspirált – verseire szerzett dalciklusa.
Franz Schubert: Schwanengesang – azaz Hattyűdal – címet viselő dalciklusa a három közül az utolsó. A tizennégy dalt utólag összerendező és a szerző halála után 1829.ben poszthumusz megjelentető kiadó adta ezt a címet a Ludwig Rellstab, Heinrich Heine és Johann Gabriel Seidl versei nyomán 1828-ra megírt apró remekeknek.
A hanglemezek eladásában is kimagaslón sikeres két világnagyság: Mark Padmore és Mitsuko Uchida együttműködése nagyszerű perceket szerez a hallgatóknak – de ez a lemez még jobb is lehetett volna, ha nem három túl visszhangos, néha kísérő zörejekkel terhelt koncerten készül, hanem stúdiókörülmények között.
Komlós József JR