Sebők Márta mindig lépést tartott a könyvelői szakma új kihívásaival
Idén ünnepli megalakulásának 30. évfordulóját a lajosmizsei Sebők Audit Könyvvizsgáló Kft. SEBŐK MÁRTA 1993-ban egyéni vállalkozóként kezdte a könyvelői és adótanácsadói tevékenységet, majd a partnerek és a szolgáltatási kör bővülésével az egyéni
vállalkozás átalakult gazdasági társasággá. Mivel időközben megszerezte az okleveles könyvvizsgálói végzettséget, és már bejegyzett könyvvizsgálóként folytatta a magas szakmai színvonalon végzett munkát, célja, az ügyfelek teljes-körűbb kiszolgálása volt. Eredeti szakmájának köszönhetően mint okleveles közgazda és bejegyzett könyvvizsgáló könnyebb volt látni, és az ügyfelekkel láttatni a várható gazdasági folyamatokat, és azok összefüggéseit értékelve segíteni az ügyfeleket a vállalkozásuk tervezésében. Az elmúlt 30
évben mindig arra törekedett, hogy jól képzett munkatársaival egy csapatban megfeleljenek a folyamatosan változó jogszabályoknak, naprakész tudással bírjanak és így ügyfeleik maximális elégedettségét kivívják.
– Hogyan indította útjára vállalkozását? – kérdeztük Sebők Mártát, aki elkötelezett híve és képviselője a minőségi könyvelői szakmának.
– A nyolcvanas években a megyei munkaügyi hivatalnál dolgoztam gazdasági vezetőként. 1991-ben megszületett a lányom, a gyesről visszatérve döntöttem
úgy, hogy egyéni vállalkozó leszek. A rendszerváltás után voltunk, akkor jelentek meg nagy számban a vállalkozások. Igény mutatkozott a könyvelői
szolgáltatásra. Belevágtam. Jó döntésnek bizonyult. 1995-ben váltottam Kft.-re, ebben nagy szerepet játszott a természetesen a vállalkozás növekedése, a
növekvő árbevétel, illetve az anyagi felelősségvállalás kérdése is. Hiszen ez a munka elég nagy felelősséggel jár, és az anyagi felelősségvállalást biztosabbnak
gondoltam, ha gazdasági társaság keretei között végzem tevékenységemet.
– Az Ön szakképesítése nagyon sokrétű, mely hozzájárult a sikertörténetéhez is.
– Az alapvégzettségem okleveles közgazda, az akkori Marx Károly Közgazdaságtudomány Egyetemen végeztem (ma Budapesti Corvinus Egyetem), ehhez még adótanácsadói végzettségem is lett, idővel adószakértői minősítést szereztem, akkor még 2 éves volt ez a képzés. Majd elvégeztem az okleveses könyvvizsgálói szakképest adó 3 éves képzést. Így lehettem 1996-ban bejegyzett könyvvizsgáló, ezt a tevékenységet azóta is folyatom.
– Hogyan tekint vissza az elmúlt 30 évre?
– A könyvelői szakma mindig is folyamatos átalakulásban volt, a könyvelőirodák számos kihívással álltak és állnak ma is szemben. Mindig sok múlott azon,
hogy megteremtsem az informatikai és irodai eszközöket a megfelelő irodahelységet, a teljes infrastruktúrát minőségi munkavégzéshez. Szerencsére mindig sikerült.
– Milyen csapattal dolgozik együtt?
– A megfelelő szakképzett munkaerő elengedhetetlen, szerencsére nagyszerű kollegáim vannak. A jogszabályi környezet folyamatosan változik, a munkatársaimmal együtt szakmai képzések sokaságán veszünk részt. Jelenleg minden munkatársam mérlegképes könyvelői végzettséggel rendelkezik, két kolléganő szakirányú főiskolára jár, egy kolléganőmnek pedig az adótanácsadói szakképesítés megszerzése van folyamatban. A régi kollegáimat, akik már
nyugdíjba mentek, mindig nehéz pótolni. A mai fiatalok teljesen más elvárásokkal keresnek munkát, többek között home office igényük van. Nálam ez azonban
kivitelezhetetlen, hiszen nem minden adat érhető el digitálisan. Szükség van a személyes jelenlétre, mert például a jelenléti ív és a bérszámfejtés egy része, valamint a szerződések még mindig papír alapúak, továbbá a beérkező és kimenő számlák egy részét még mindig megkapjuk papíralapon is.
– Hogyan változott a könyvelő szakma az évek alatt?
– A digitalizáció térhódításával sok minden más lett. A 21. század második évtizedében, ezekben az esztendőkben átalakul mindaz a tevékenység, amit
évtizedeken keresztül könyvelésnek neveztünk. Megszűnik a hagyományos adatrögzítési tevékenység, mert azt elvégzik az automatizált adatátvétellel a
különböző számlakészítő szoftverek, a NAV információs rendszeréből, illetve a bankok információs rendszeréből. A tételek automatikusan bekerülnek a könyvelő
rendszerekbe, ahol már elsősorban a tételes ellenőrzést kell elvégeznünk, mely nagyban megkönnyíti és lerövidíti az adatrögzítési feladatokat. Ezzel
párhuzamosan a könyvelői szakma egy magasabb szintű szakmai ismereteket igényel, az adótörvények, a számviteli törvény, és más vonatkozó jogszabályok
pontos és naprakész ismeretével. Mint már utaltam rá, alig maradt olyan tétel, ami papírformában maradt. Mindezekre cégem felkészült, naprakészek vagyunk.
Szolgáltatási körünk változott, kiegészült, ma már elemzés, tanácsadás, adóoptimalizálás teszi teljessé.
– A változás elérte a könyvvizsgálói munkát is?
– A digitalizáció fejlődése ugyan úgy vonatkozik a könyvvizsgálati tevékenységre, itt is ellenőrző szoftverekkel dolgozunk. Ezáltal nagy mennyiségű
adatállományt tudunk megvizsgálni rövid idő alatt. Ez egy magasabb minőségű munka, ahol nagyobb hangsúlyt kell fektetni a szerződések áttekintésére, és
minden tekintetben (szerződések, bizonylatok, partnerek, gazdasági események) valódiság kérdésének vizsgálatára. Ez a tevékenység egy magasabb rendű
jogszabályi ismereteket igényel.
– A digitalizáció hatására változott a kapcsolatuk a partnereikkel?
– Az ügyfeleinkkel való kapcsolattartást mindig rendkívül fontosnak tartottam. Az ügyfélközpontúság elengedhetetlen a sikeres munkához, és egyben a
növekedésünk záloga is. Az internet világának térhódításával bár csökken a személyes találkozások száma, de továbbra is megmaradtak. Igénylik a partnerek,
és én magam is. A kapcsolattartás minőségére ugyanúgy odafigyelünk.
– Mit vár a következő évektől?
– Felkészültek vagyunk az újabb kihívásokra. Bővítjük tudásunk és informatikai rendszerünk, szoftverbázisunk. Partnereink száma folyamatosan nő. Mivel a
digitalizáció jóvoltából hatékonyabbak és gyorsabbak vagyunk, így a felszabadult időt új ügyfelekre tudjuk fordítani. A 30 év pedig jó okot ad a visszatekintésre, a
tapasztalatok összegzésére. Boldog vagyok, hogy ilyen sikeres vállalkozásom van, rengeteg partnert ismertem meg a három évtized alatt. Ezúton is köszönöm
minden régi és új ügyfelem bizalmát. Kiemelném: nagyon sok partnerem 30 éve megtisztel bizalmával.
Sebők Audit Könyvvizsgáló Kft.
Sebők Márta, okleveles közgazda, bejegyzett könyvvizsgáló, ügyvezető
6050 Lajosmizse, Deák Ferenc utca 2/A fszt. 1. • Tel.: (+36)76/555-018 • Mobil.: (+36) 30/9656-101
E-mail:[email protected] • www.konyveleslajosmizse.hu