Az idei első félévben egy elektromos autó volt a legnépszerűbb típus
Európában, Kínában pedig éves összevetésben 44 százalékkal nőtt a kereslet a
tisztán elektromos és hibrid járművek iránt. Ezek az adatok is jól mutatják,
hogy az e-autók egyre inkább meghódítják az utakat, azonban a gyorsan
bővülő állomány komoly kihívásokat is tartogat, a hirtelen megugró
energiaigényt például intelligens töltőrendszerek segíthetnek menedzselni.
Idén első alkalommal fordult elő, hogy fél éves periódust vizsgálva is egy elektromos
autó bizonyult a legnépszerűbb járműnek a vevők körében Európában. Ezt a bravúrt
a Tesla Model Y mondhatja el magáról, az Automotive News Europe a Datacenter
adatait felhasználva arról számolt be, hogy idén az első hat hónapban 125 ezret
adtak el ebből az autóból a kontinensen. Ez 212 százalékos bővülést jelentett a múlt
év hasonló időszakához és jól érzékelteti a keresletet az is, hogy az idei első
félévben majdnem annyit adtak el ebből a modellből Európában, mint tavaly az
egész évben.
De nem csak kontinensünkön nő ugrásszerűen az érdeklődés az e-autók iránt, az
egyik legfontosabb piacon, Kínában is egyre népszerűbbek. A China Association of
Automobile Manufacturers (CAAC) nevű szervezet összesítése szerint az idei első
hat hónapban a távol-keleti országban közel 9 százalékkal nőtt az új autók forgalma,
ezen belül pedig a tisztán elektromos és hibrid meghajtású járműveké 44
százalékkal. Ez egyben azt is jelentette, hogy az első félévben az e-autók
részesedése a teljes forgalomból már megközelítette a 30 százalékot Kínában.
Intelligens töltőrendszerek támogatják a gördülékeny átállást
A globális trendhez igazodva itthon is egyre többen váltanak elektromos autóra és ez
a tendencia a vállalati autóflottáknál is megfigyelhető. A benzines, vagy dízel
járművekről e-autókra, esetleg hibridekre történő váltás ugyanakkor körültekintő
tervezést igényel, hiszen az átállás során a fosszilis üzemanyagot elektromos
energiára kell cserélni. Az okostöltési megoldások abban segítenek, hogy a
folyamatnak, vagyis az elektrifikációnak minden előnyét kihasználhassa egy cég.
A társaságoknál telepített intelligens töltőrendszerek lehetővé teszik, hogy a vállalat
napelemei által termelt energiát a lehető leghatékonyabban használják fel, illetve a
fogyasztást összehangolják a céges PPA (megújulóenergia vásárlási megállapodás)
biztosította olcsó tarifákkal, vagy akár egy szolgáltató által biztosított sávos árazással
is. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a különböző forrásokból származó energiát
akkor használja fel a vállalkozás az e-autók töltésére, amikor az számára a
legolcsóbb.
Emellett az intelligens töltőrendszerek biztosítják a meglévő hálózati kapacitás
optimális kihasználását is, így a cégek elkerülhetik az emiatt keletkező esetleges
többletköltségeket és a hálózatüzemeltető oldaláról sincs szükség fejlesztésre.
A munkavállalóknál telepített otthoni okostöltők pedig azt tudják garantálni, hogy a
meglévő elektromos kapacitást maximálisan kihasználhassák és mégse kapcsoljon
le soha a megszakító, ezáltal biztosítva az egyszerű otthoni töltést. Az egyszerű és
olcsó telephelyi, illetve otthoni töltés együtt minimalizálja a közterületi töltésigényt,
drasztikusan csökkenti egy vállalat üzemanyagköltségét, és biztosítja az elektrifikáció
gyors megtérülését.
A Schneider Electric ezeket a megoldásokat már saját gyakorlatában is aktívan
alkalmazza, hiszen hazai 300 darabos vállalati flottájának közel negyede már
elektromos. „Budapesti központunkban az energiahatékonyság jegyében és az
elektromos hálózat túlterhelésének elkerülése érdekében az általunk fejlesztett EV-
Charging Expert töltést menedzselő rendszert (LMS) használjuk, amelynek itt történik
a hazai tesztelése. Ennek segítségével úgy biztosítjuk a folyamatos töltési
lehetőséget, hogy közben az irodaház számára elérhető villamos teljesítmény
költséges bővítésére nincs szükség. Globálisan 2030-ra tervezzük, hogy az összes
robbanómotoros járművünket elektromosra cseréljük” – mondta el Földvári Péter, a
Schneider Electric kereskedelmi és ipari épületekért felelős értékesítési igazgatója.
Kulcstényező a töltés
A Schneider Electric felmérése szerint jelentősen előmozdíthatná a hazai cégeknél
az elektromos autók használatát a töltési infrastruktúra fejlesztése. A kutatás során
megkérdezett vállalati döntéshozók 75 százaléka választana e-autót a
hagyományos, robbanómotoros járműve helyett, ha a munkavégzés helyén
biztosított lenne a megfelelő töltési lehetőség. A felmérésben megkérdezett
vállalatoknál a válaszadók közel kétharmada vélte úgy, hogy az elektromos cégautók
használatának legnagyobb nehézsége munkavállalói és munkáltatói oldalon is a
töltési lehetőségek biztosítása az irodaházakban, illetve otthoni környezetben.
A válaszadók 54 százaléka felelte azt, hogy vállalatának autóflottája jelenleg nem
tartalmaz sem plug-in-hybrid, sem pedig teljesen elektromos gépkocsit, ugyanakkor a
munkáltatók többsége tervez elektromosautó-vásárlást a közeljövőben. A
megkérdezettek közel egyharmada havi szinten kevesebb, mint 1500 kilométert tesz
meg vállalati autójával. Ez azért fontos, mert évi 15-20 ezer kilométer körül van az a
határ, ahol egy cégnek anyagilag már megéri elektromosautó-flottát kialakítania, de
még nincs szükség a technológiából adódó kompromisszumokra a napi
használatban (pl. hatótávolság, korlátozott utcai töltési lehetőségek).
A Schneider Electricről
A Schneider célja képessé tenni mindenkit arra, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a rendelkezésünkre álló energiából. Hidat képezni a fejlődés és a fenntarthatóság között, mindenki számára. Ezt úgy hívjuk: Life Is On.
Küldetésünk, hogy digitális partnerként segítsünk a fenntarthatóság és az energiahatékonyság elérésében. A vállalat élen jár a digitális átalakulásban, világszínvonalú folyamatokat és energiagazdálkodási technológiákat integrál, vezető megoldásokban egyesíti az egész életciklust átölelő, a végponttól a felhőig összekötő vezérlőket, szoftvereket és szolgáltatásokat, integrált irányítást kínálva az otthonok, épületek,
adatközpontok, az infrastruktúra és a különböző iparágak számára.
A Schneider Electric Magyarországon
A Schneider Electric 1991 óta van jelen Magyarországon. A hazánkban mintegy 2000 főt foglalkoztató társaságnak jelenleg négy gyára (két zalaegerszegi, egy gyöngyösi és egy kunszentmiklósi üzem) és egy régiós feladatokat ellátó, több mint 20 országot kiszolgáló logisztikai központja (CEElog Szigetszentmiklós) van Magyarországon. Emellett Budapesten működik az üzleti, értékesítési és ügyfélszolgálati központ (Front Office), valamint Energia- és Fenntarthatósági Szolgáltatóközpontjának (SB, Sustainability Business) európai
központja. A társaság globális pénzügyi és beszerzési szolgáltatásokat nyújtó központjának (GSC, Global Supply Chain) szintén a magyar főváros ad otthont. A Schneider Electric 2022 szeptemberében jelentette be, hogy 16 milliárd forint értékű beruházással új gyártó üzemet épít Dunavecsén, ahol várhatóan 2024-ben indulhat meg a termelés. A legnagyobb hazai vállalkozásokat rangsoroló Figyelő TOP200 kiadvány Az év
innovatív vállalataként a Schneider Electric-et nevezte meg 2022-ben.