Nagyon sokan terveznek, vagy valósítottak már meg energiahatékonysági
fejlesztést a magyarok közül otthonukban, a Schneider Electric online
kérdőívét kitöltők 90 százaléka jelezte ezt. Az izzócsere, valamint a nyílászárók
cseréje és a szigetelés a leggyakoribb projektek, de viszonylag sokan cserélik
le régi, elavult berendezéseiket is.
Vonzóvá vált az otthonok energiahatékonysági korszerűsítése a magyarok számára,
a túlnyomó többség vagy már túl van ezen a projekten, vagy jelenleg is tervezi, hogy
belevág. A Schneider Electric online kérdőívét kitöltők közel egyharmada jelezte,
hogy már megvalósított az energiahatékonysággal kapcsolatos fejlesztést
otthonában, további 26 százaléknál pedig folyamatban van ilyen beruházás. A
megkérdezettek 31 százalékánál szerepel a tervek között a korszerűsítés, és
mindössze a kérdőívet kitöltők 11 százaléka jelezte, hogy nem valósít meg ilyen
fejlesztést.
A leggyakoribb lépés az izzócsere, ezt az energiahatékonysági felújítást
megvalósítók, vagy azt tervezők közel kétharmada jelezte (ennél a kérdésnél több
válaszlehetőséget is megjelölhettek a válaszadók), a nyílászárók cseréje és/vagy az
épület szigetelése pedig 56 százalékuknál valósult meg, vagy szerepel az
elképzelésekben. Szintén sokan döntöttek már úgy, vagy készülnek éppen arra,
hogy lecserélik a régi, elavult berendezéseket (47 százalék), és a hűtő-fűtő
berendezések cseréje is a fejlesztést megvalósítók, vagy azt tervezők mintegy
harmadánál volt vagy van napirenden. A megújuló energiatermelésre a beruházást
végrehajtók, vagy arra készülők 16 százaléka költene, ugyanakkor viszonylag ritka
még az okosotthon megoldások alkalmazása, mindössze 13 százalék fordítanak erre
is pénzt, és hasonló azok aránya, akik teljesen átálltak, vagy átállnának az
elektromos áramra.
Az okosotthon funkciók közül a hőmérséklet szabályozást emelték ki a legtöbben (45
százalék), míg a használati szokásokhoz alkalmazkodó fényerőszabályozást a
válaszadók ötöde tartja a legfontosabbnak. A megkérdezettek 16 százaléka számára
az a kulcstényező, hogy az okosotthon funkciókat távolról is tudja irányítani, 15
százaléknak pedig a szivárgások észlelése jelenti egy ilyen rendszer legvonzóbb
tulajdonságát. Mindössze 4 százalék emelte azt ki, hogy az árnyékolók
irányíthatósága a legfontosabb.
Élen a megtakarítás
A kérdőívben a Schneider Electric arra is rákérdezett, hogy milyen előnyökkel jár a
fogyasztók szerint az energiahatékonysági fejlesztés. A válaszadók közel fele szerint
a költségmegtakarítás a legnagyobb előnye, 37 százalékuk ugyanakkor azt emelte ki,
hogy ezáltal fenntarthatóbb lesz otthona és így védi a Földet is. A válaszadók 10
százaléka szerint a jobb hőérzet és az ezzel járó komfortosabb érzés a fő előnye egy
ilyen beruházásnak, 4 százalék pedig úgy látja, hogy azért éri meg leginkább, mert
így a változó piaci árak kevésbé érintenék.
Tanulságos az is, hogy akik nem terveznek energiahatékonysági korszerűsítést,
miért döntöttek így. Az ő esetükben egyértelműen az anyagi források hiánya jelenti a
legnagyobb akadály, 54 százalék jelezte, hogy nem tudják kigazdálkodni egy ilyen
projekt költségeit. Az energiahatékonysági fejlesztést nem tervezők kicsivel több mint
ötöde pedig abban a szerencsés helyzetben van, hogy amúgy is alacsony a rezsije,
így nem térülne meg egy ilyen beruházás. Az energiahatékonysági fejlesztést nem
tervezők 20 százaléka albérletben él, ezért nem gondolkodik ilyen beruházásban,
míg 4 százalékuk azért nem, mert otthonukban már most is a lehető legkorszerűbb
eszközök vannak, így egész egyszerűen nincs erre szükség.
Nem az ár a legfontosabb
A kutatás során a Schneider Electric arra is rákérdezett, mennyit költenek, vagy
költenének egy ilyen projektre a magyarok. Az energiahatékonysági beruházást
megvalósítók vagy azt tervezők 12 százaléka kétmillió forintnál is többet szán erre a
projektre. A legtöbben, a válaszadók 40 százaléka viszont 400 ezer forintnál kisebb
büdzséből oldaná meg ezt a feladatot. A 400 ezer és 800 ezer forint közötti
költségvetéssel számolók aránya 24 százalék, és ugyanilyen arányban vannak azok,
akik 800 ezer és 2 millió forint közötti összeget költöttek, vagy ennyivel számolnak.
A kutatás egyik fontos eredménye, hogy az energiahatékonysági fejlesztés során az
új berendezések, eszközök beszerzése során egyáltalán nem az ár a legfontosabb
szempont. A többség – a válaszadók 27 százaléka – a vásárlás során arra figyel
vagy figyelne leginkább, hogy ismert, megbízható gyártó termékét válassza. A
második legfontosabb tényező, amit a megkérdezettek ötöde emelt ki, a hosszú távú
garancia, és csak ezt követi az ár, ami ugyanúgy 16 százalék számára kiemelt
szempont, mint a kimagasló minőség, jó internetes értékelésekkel. A válaszadók 11
százaléka viszont azt tartja különösen fontosnak, hogy gyorsan, zökkenőmentesen
beüzemelhetők legyenek az új eszközök, 10 százalékuk számára pedig a könnyű
konfigurálás és a bővíthetőség a fő szempont vásárláskor.
A kutatásról:
A Schneider Electric online kérdőívét összesen 867-en töltötték ki 2023. augusztus 7-
28 között.
A Schneider Electricről
A Schneider célja képessé tenni mindenkit arra, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a rendelkezésünkre álló energiából. Hidat képezni a fejlődés és a fenntarthatóság között, mindenki számára. Ezt úgy hívjuk: Life Is On.
Küldetésünk, hogy digitális partnerként segítsünk a fenntarthatóság és az energiahatékonyság elérésében. A vállalat élen jár a digitális átalakulásban, világszínvonalú folyamatokat és energiagazdálkodási technológiákat integrál, vezető megoldásokban egyesíti az egész életciklust átölelő, a végponttól a felhőig összekötő vezérlőket, szoftvereket és szolgáltatásokat, integrált irányítást kínálva az otthonok, épületek,
adatközpontok, az infrastruktúra és a különböző iparágak számára.
A Schneider Electric Magyarországon
A Schneider Electric 1991 óta van jelen Magyarországon. A hazánkban mintegy 2000 főt foglalkoztató társaságnak jelenleg négy gyára (két zalaegerszegi, egy gyöngyösi és egy kunszentmiklósi üzem) és egy régiós feladatokat ellátó, több mint 20 országot kiszolgáló logisztikai központja (CEElog Szigetszentmiklós) van Magyarországon. Emellett Budapesten működik az üzleti, értékesítési és ügyfélszolgálati központ (Front Office), valamint Energia- és Fenntarthatósági Szolgáltatóközpontjának (SB, Sustainability Business) európai
központja. A társaság globális pénzügyi és beszerzési szolgáltatásokat nyújtó központjának (GSC, Global Supply Chain) szintén a magyar főváros ad otthont. A Schneider Electric 2022 szeptemberében jelentette be, hogy 16 milliárd forint értékű beruházással új gyártó üzemet épít Dunavecsén, ahol várhatóan 2024-ben indulhat meg a termelés. A legnagyobb hazai vállalkozásokat rangsoroló Figyelő TOP200 kiadvány Az év
innovatív vállalataként a Schneider Electric-et nevezte meg 2022-ben.