Az Erato/Warner új nagyzenekari dallemezén Hector Berlioz: Nyári éjszakák, Camille Saint-Saëns: Perzsa melódiák és Maurice Ravel: Seherezádé dalciklusát énekli Marie-Nicole Lemieux a Monte Carló-i Filharmonikus Zenekarral és Kazuki Yamada vezényletével.
Marie-Nicole Lemieux dús és erőteljes – ámde kifejezőn hajlékony alt hangjára hat és fél esztendeje figyeltem fel, mikor ugyancsak az Erato/Warnernél megjelent Rossini albuma. De azt a pazar megjelenést is számos sikeres lemezen való szereplés és igazán tisztelendő pálya előzte már meg – úgyhogy mostanra az 1975-ös születésű sztár nemcsak a díjak, de a lemezek és nagy sikert hozó fellépések egész sorát is maga mögött tudhatja.
És most itt ez a lenyűgöző hatású és még aktuálisnak is mondható új megjelenése, melyen az idén hosszúra nyúló – de mostanra véglegesen búcsút intő szép nyári esték és napok hangulatát eleveníti meg a briliáns kanadai operaénekesnő.
A romantikus hangulatú francia lemezt Hector Berlioz: Nyári éjszakák című kiemelkedő szépségű dalciklusa nyitja – melyet ugyan eredetileg szoprán vagy tenor hangra írt szerzője – de itt és most egy kivételes képességű alt mutatja be. Mégpedig mindvégig hatalmas kifejező erővel, szépséggel és lenyűgöző tónusban: Marie-Nicole Lemieux számára a mű által megkövetelt magasságok egy pillanatra sem jelentenek problémát.
Viszont amivel többletet kínál az ő alt-interpretációja, az a drámai mélységek és az erő. Igazán élmény hallgatni – és nemcsak azért, mert alt előadásában nem sokat hallani a Nyári éjszakákat, és mert a pár hónapja ugyancsak az Erato/Warnernél megjelent és itt is méltatott tenor-verzió mellett tovább bővül e dal-remekek katalógusa.
A második dalciklus viszont már minden szempontból egy igazi ritkaság: hiszen Camille Saint-Saëns: Mélodies Persanes című hat dala eredetileg zongorakísérettel készült el, és most itt egy ritkaságszámba menő zenekari rekonstrukciót hallunk. Így aztán az eredeti zongorakíséret átirata valóban szenzációszámba megy – és természetszerűleg világelső felvétel.
Marie-Nicole Lemieux itt is zseniális, mint ahogyan Maurice Ravel közismert és ugyancsak a szopránok által előszeretettel énekelt Seherezádé című dalciklusában. Ez a már a XX. század új hangja, és egészen más stílusú éneklést kíván meg és más szépségeket is rejt, mint az előző két ciklus – ámde Marie-Nicole Lemieux itt is a csúcson jár minden tekintetben. Szövegértés, egyéni kifejező erő, és hangi diszpozíció: mind a legmagasabb fokon van jelen végig a lemezen!
Mindehhez nem csak remek keretet – de gyönyörű zenekari színekkel felrakott szerves produkciót is nyújt a Monte Carló-i Filharmonikus Zenekar, melyet élén a karmester: Kazuki Yamada felfogása mindhárom nagyzenekari dalciklusban izgalmasan vibráló zenei atmoszférát teremt.
Komlós József JR