Egy igazi franciás lemez a XX. század hangulatában Alexandre Tharaud új Erato/Warner megjelenése – melyet a Louis Langrée vezényelte Francia Nemzeti Zenekar társaságában vett fel. Maurice Ravel G-dúr zongoraversenye és a bal kézre D-dúr zongoraversenye, valamint Manuel de Falla: Éjszakák a spanyol kertekben című ugyancsak három tételes, zongorára és nagyzenekarra komponált darabja csendül fel abszolút autentikusnak mondható előadásokban.
A világsztár francia zongorista: Alexandre Tharaud szívéhez bevallottan közel áll Ravel zenéje – és született párizsiként végig is kísérte egész eddigi pályáját. Így aztán hamarosan bekövetkező ötvenötödik születésnapja előtt egy kimagasló értékeket képviselő Ravel albummal lepte meg magát és a komolyzenei lemezvilágot.
„Ravel G-dúr versenye friss és mozarti színekben pompázik, míg a bal kézre írt D-dúr koncertjét sötét árnyalatok és elfojtott félelmek kísértik” – mondta el új produkciója kapcsán
Mindkét mű ősbemutatója 1932-ben volt: mégpedig a G-dúr a nagy francia zongoraművész: Marguerite Long – a D-dúr pedig Paul Wittgenstein, a jobb karját az első világháborúban katonaként elvesztő bécsi zongoraművész előadásában.
„Mindkét versenymű 1929 és 1931 között készült” – folytatja Tharaud. „Ravelre jellemző, hogy egyszerre egyediek és egyformák. Az aprólékos kivitelezésben és a jazzes érintésekben osztoznak, és mindkettő kis automatákat és a háború szellemeit idézi. A nagy gyengéd pillanatokat mennydörgés követi… és mindegyik egy guillotine szeletével végződik. A két versenymű hangszerelésében és ritmusában zseniálisan kaleidoszkópos. Ravel a szólistának és minden zenekari zenésznek írt részletében a részletekre fordította a legnagyobb figyelmet. Azt akarta, hogy jól érezzük magunkat.”
És valóban így van: ez egy minden részletében magával ragadó, színes és kedves XX. századi hangulatú lemez – még akkor is, ha ismerjük a művek keletkezésének szomorú aspektusait is. Ahogyan a játékosan jazzes Ravel zongoraművek a kortárs Gershwin világához is hasonulhatnak – úgy juthat eszünkbe Rodrigo egzotikusan déli spanyol világa is akár
Manuel de Falla: Éjszakák a spanyol kertekben című darabja okán – melyet tekinthetünk akár kvázi ugyancsak zongoraversenyeknek is.
Ravel egyszerre komoly és szárnyaló, Falla zenéje pedig merőben más a buja, szinte illatokba és titkokba burkolózó éji hangulataival – habár Ravel és de Falla között vitathatatlanul számos kapocs volt Először is Ravel ugyancsak a Mediterránum szülötte: baszk édesanyja révén a spanyol határhoz közel látta meg a napvilágot. másrészről művein keresztül is ismert Ravel kötődése a spanyol kultúrához és hangulatokhoz:
„A spanyol zene visszatérő ritmusa, ornamentikája és táncos szelleme átitatta a francia zenét Marin Marais-tól Ravelig, Bizet, Saint-Saëns, Chabrier és Debussy révén. A zeneszerzők által elképzelt Spanyolország néha spanyolabb, mint az igazi! Ennek a spanyol fantáziának vannak utalásai Ravel G-dúr versenyében, például a nyitótétel ornamentikájában.”
Harmad részint pedig a két kortárs zeneszerző szoros kapcsolatban volt, és de Falla darabja amúgy párizsi évei alatt íródott: mint a két kultúra remek találkozása:
„Érezhető, hogy a két zeneszerző barátok voltak, akik tisztelték egymást és természetesen Ravel műveiben sok Spanyolország, Falla műveiben sok Franciaország van. Ravelhez képest nem szenved csorbát hangszerelésben, bár a Noches en los jardines de España szólózongorája más szerepet játszik, mint a Ravel-versenyek zongorája. Sokkal jobban beleolvad a zenekarba, nem dominál, bár e művek hordozzák a romantikus szellemét és megrendítő nosztalgia érzését.” – mondta el a lemezen szereplő előadások kapcsán Alexandre Tharaud.
A legjobb francia erőket felvonultatva – a ma élő egyik legnagyobb francia zongoraművész: Alexandre Tharaud finoman érzékeny és professzionálisan sokrétű játékával, a hazájában vezető szerepet betöltő Francia Nemzeti Zenekar elsőrangú kíséretével, és az egyik legkiemelkedőbb francia nagyzenekari karmester dinamikus vezényletével végül is egy részleteiben meglepetéseket is tartogató, csillogóbb felfogású, élvezetes és szórakoztató lemez született.
Komlós József JR