Jakub Josef Orlinski hatodik albumával jelentkezik az Erato/Warner kiadásában – és ezen projektjében részben mára már feledetett: a XVII. században alkotó zeneszerzők művei – vagy azok részletei szólalnak meg. Operarészletek, kantáták, szonáták és szimfóniák elevenednek meg az ő és a kíséretét ellátó kiváló barokk zenekar: az Il Pomo D’Oro jóvoltából.
A barokk megszületésének lehetünk fültanúi, mialatt a korszak olyan maghatározó itáliai alkotóinak vagy kismestereinek világa kel így újra életre, mint Claudio Monteverdi, Girolamo Frescobaldi, Francesco Cavalli, Giulio Caccini, Biagio Marini, Barbara Strozzi, Claudio Saracini, Carlo Pallavicino, Pietro Paolo Cappellini, Giovanni Cesare Netti, Antonio Sartorio, Ercole Bernabei – vagy éppen a német ajkú Johannes Hieronymus Kapsberger, Johann Caspar Kerl, és a lengyel Adam Jarzebski.
A korai barokk és a manierizmus eme régen feledett darabjait és egyben a lemez programját is – ahogyan Orlinski több korábban is hallott albuma kapcsán – ezúttal is a kiváló teoretikus és kutató: Yannis François zenetudós kutatta fel, és rekonstruálta is. Hiszen fontos kiemelni, hogy tíz olyan világpremier felvétel is szerepel e mostani megjelenésen, amelyet most először rögzítettek.
Különösen érdekes összevetésre nyújt lehetőséget, hogy az Erato/Warner hanglemezkiadó éppen idén tavasz elején tette közzé a korszakhoz részint illeszkedő, nálunk is ajánlott Passacalle de la Follie című kimondottan a francia szerzőkre koncentráló válogatását Jaroussky és Pluhar összefogásában.
És most itt a korszak vetülete – főképpen az itáliai történésekre, ízlésre és ízlésre koncentrálva a világcég egy másik sztárénekese és az elsőrangú korhű együttese tolmácsolásában.
Jakub Josef Orlinski és az Il Pomo D’Oro előadásában azonban nemcsak új benyomásokat szerezhetünk, vagy zenei horizontunk tágul – de egyben nagyszerű előadásokat élvezve szórakozhatunk is. Mert ahogyan arról a lemez énekese beszélt:
„Ezzel a kifejezetten kiválasztott programmal a „túl” szó általános jelentésére szeretnék összpontosítani. Leginkább azért, hogy megmutassa az embereknek, hogy ez a zene túl van a korán. Még mindig aktuális, még mindig él, élénk, megható, megnyerő és szórakoztató.
Komlós József JR