Féktávolság, fékút, reakcióidő. A gyorshajtók a legtöbb esetben nem gondolnak bele, hogy felelőtlen magatartásuk akár mások életébe is kerülhet.
Bács-Kiskun vármegye közútjain egy hét alatt ötvenegy olyan baleset történt, amely rendőri intézkedést igényelt. Az egyenruhások harmincnégy olyan autóst igazoltattak, akik a vezetés megkezdése előtt szeszes italt fogyasztottak; közülük négyen balesetet okoztak.
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat regisztráltan 1874-en lépték át. A jogsértések elkövetőinek legalább 39.000 forint közigazgatási bírságot kell fizetniük, de ismét volt olyan autós, akinek ennél mélyebben kell a zsebébe nyúlnia. A sofőr Kecskemét belterületén, a Szent László körúton a megengedett 50 km/h helyett 107 km/h-val közlekedett.
Belterületen a gyorshajtás számos veszélyt rejt magában: elég egy, az autó elé lépő gyalogos, egy elől hirtelen fékező jármű, és máris megtörténik a baj, hiszen az észlelés után jóval hosszabb fékúttal kell számolnia annak, aki nem tartja be az előír sebességhatárokat.
A sebesség és a fékút között négyzetes a kapcsolat, azaz kétszer nagyobb sebességnél négyszer nagyobb a fékút, háromszor nagyobb sebességnél kilencszer nagyobb, és így tovább. Az tudományos mérések szerint 50 km/h sebességnél száraz felületen 14 méter, míg vizes aszfalton 20 méter fékútra kell számítanunk. 110 km/h sebesség esetén ezek az értékek 67, illetve 97 méterre növekednek – és a féktávolságot még nem is említettük –, miközben a dinamikus forgalom miatt alig néhány percet nyerhet a szabálysértő, aki jelen esetben 169.000 forintos bírságra számíthat. Megéri?
Balesetmentes közlekedést kíván a Bács-Kiskun Vármegyei Rendőr-főkapitányság!