Kezdőlap Diákélet Tízből hét magyar szülő nem szeretné, ha a képernyő teljesen felváltaná a...

Tízből hét magyar szülő nem szeretné, ha a képernyő teljesen felváltaná a papírt az oktatásban

Az oktatásban is egyre nagyobb szerepet kapnak a digitális eszközök – más kérdés azonban, hogy ezek mennyire segítik az ismeretek elsajátítását. Az Epson nemzetközi reprezentatív kutatása alapján a digitalizáció hódítása ellenére mégmindig pótolhatatlan szerepe van a papíralapú tanulásnak.A pszichológus szerint az sem mindegy, hogy a gyerekek egy képernyőn vagy egy nyomtatott fotóalbumban nézegetik a családi képeket, mert egész máshogy dolgozzák fel az információkat.

Az Epson nemzetközi reprezentatív kutatást végzett, hogy felmérje a nyomtatással kapcsolatos szokásaink átalakulását, és ezen belül is az oktatásban betöltött szerepét.*A nemzetközi megkérdezettek közé tartozó szülők több mint fele gondolta úgy, hogy gyermeke könnyebben tanulfizikaitárgyakkal, könyvekkel való interakciók által, mintsem a képernyőn megjelenő információk alapján. Érdekesség, hogy a magyar szülők ezt pont fordítva látják: 60 százalékuk szerint digitális eszközökkel, 40 százalékuk szerint pedig nyomtatott anyagokkalmegy jobban a tanulás.

A nemzetközi megkérdezettek fele úgy véli, hogy az iskolások előbb-utóbb minden anyagot digitális eszközökön fognak kézhez kapni, és a könyvek teljesen eltűnnek majd az osztályteremből. Magyarországon még ennél is többen értenek ezzel egyet: 65 százalékuk szerint teljes digitális oktatás lesz a jövőben. Ez nem azt jelenti, hogy ennek örülnének is: a hazai megkérdezettek70 százaléka ugyanis nem támogatja a papíralapú oktatás teljes megszűnését. Emellett a külföldi szülők 35 százaléka, a magyaroknak pedig 38 százaléka gondolja úgy, hogy a gyerekek könnyebben tanulnak tollal és papírral írva, mint gépelve.

Papír vagy képernyő? – a pszichológus véleménye

Leanne Hall klinikai szakpszichológus szerint ahhoz, hogy a tudás sikeresen beépüljön, a gyerekeknek papírról kell olvasniuk az információkat: „A kutatások azt mutatják, hogy a digitális felületek olvasásakor az agyunk más kapcsolatokat hoz létre a sejtek között, mint a nyomtatott könyvek esetében. Agyerekek a képernyőn nagyobb eséllyel siklanakel fontos információk mellett, és bár gyorsabban olvasnak és több tartalmat tudnak így átfogni a figyelmünkkel, mégis kevesebbinformáció marad meg az emlékezetükben” – állítja a szakember. Azt is hozzáteszi: a nyomtatott szöveg kevésbé megterhelő vizuálisan, továbbá térbeli és tapintási támpontokkal segíti az olvasót, hogy jobban elmélyítse a figyelmét.

Családi összetartozás, fotókra nyomtatva

A kutatás azt is megállapította, hogy a nyomtatott családi fényképek nézegetése megerősíti a gyerekekben a hovatartozás érzését, és jó hatással van a családi kötelékekre is. A szülők 85 százaléka (Magyarországon 88%) egyetért azzal, hogy a gyerekek közelebb kerülnek a rokonokhoz, ha nyomtatott képeket nézegetnek róluk, és tízből kilenc szerint a gyerekeknek erős identitástudatot ad, ha családi fotók veszik körül őket.

A pszichológus szerinta barátokat vagy családtagokat ábrázoló nyomtatott fényképek vizuális kapaszkodókként szolgálnak, és segítenek hozzáférni azokhoz az emlékekhez, melyek az összetartozás és a kapcsolódás érzését erősítik a gyerekekben. „A nyomtatott kép állandósága lehetőséget teremt a fontos mérföldkövek újrafelfedezésére, amelyek könnyen elvesznek a telefonon tárolt többszáz digitális fotó között”–teszi hozzá Hall.

Fábián Miklós, az Epson Magyarország kereskedelmi vezetője szerint fontos, hogy felismerjük a nyomtatott szövegek és fotók szerepét a gyermekek fejlődésében. „Az Epson EcoTank nyomtatója ideális választás lehet a családnak, mert különösen gazdaságos és környezetkímélő módon nyomtathatunk vele dokumentumokat és fotókat is. Ezekkel a modellekkel nyomtatási költségeink akár 90 százalékát is megtakaríthatjuk,az újratölthető tartályok kezelése pedig jóval egyszerűbb, mint egy patronokcsere” – mondta a szakember.

Az Epson számtalan ingyenes, nyomtatható sablonnal segíti a tanulást, amelyek ezen az oldalon érhetők el.

*A Prospectus Global által végzett nemzetközi, reprezentatív kutatás, összesen 11 000 fős mintán, országonként 1000-1000 főre leosztva, az alábbi európai országokra kiterjedően: Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Magyarország, Csehország, Szlovákia, balti államok, balkáni országok.

További információ: 

Balázsy Panna 

+36 30 203 6111 

Next9 Communications  

Partner of What’snext 

Az Epson csoportról 

Az Epson a világ egyik vezető vállalata a technológia terén, amelynek filozófiája hatékony, kompakt és precíz innovációval gazdagítja az életet és segít egy jobb világ megteremtésében. A vállalat fontosnak tartja, hogy a társadalmi problémák megoldását az otthoni és irodai nyomtatás, a kereskedelmi és ipari nyomtatás, a gyártás, a vizuális világ és az életmód innovációival segítse. Az Epson célja az, hogy 2050-re karbonnegatív legyen, és teljesen kiiktassa a kimeríthető felszín alatti erőforrások, például az olaj és a fémek használatát.  A japán székhelyű Seiko Epson Corporation vezette világméretű Epson csoport éves eladásai meghaladják az 1 trillió japán jent. 

www.corporate.epson/en  

Az Epson Europe vállalatról 

Az amszterdami székhelyű Epson Europe B.V. a csoport európai, közel-keleti, oroszországi és afrikai tevékenységekért felelős regionális központja. Az 1750 főt foglalkoztató vállalat értékesítése a 2016-os pénzügyi évben 1,668 milliárd eurót tett ki. www.epson.hu 

Az Environmental Vision 2050 program: eco.epson.com