Budapest, 2024. március 14. – Előrejelzések szerint az évtized végére legalább 500 millió új, a magas vérnyomáshoz, vagy depresszióhoz köthető esetet regisztrálhatnak, mely betegségek oka sok esetben a fizikai inaktivitásban keresendő. Szakemberek várakozásai szerint, ha folytatódnak a jelenlegi trendek, akkor 2030-ra négyből egy ember túlsúlyos lesz.
A világ egyik vezető, csúcskategóriás fitneszberendezéseket kínáló cége, a Technogym a mozgásszegény életmód elleni küzdelmet tűzte ki missziójának, ezért ebben az évben is elindítottamárcius 12-27. között a „Let’s Move For A Better World” elnevezésű kampányát („Mozogjunk egy jobb világért!”).
Milyen összefüggés van a mozgásszegény életmód és az elhízás között? „Ennek oka abban keresendő, hogy már egy héttel a rendszeres sport abbahagyása után csökkenni kezd a szervezet inzulinérzékenysége, amelyre válaszképp a test növelni kezdi az inzulintermelését. A magas inzulinszint zsírraktározáshoz és az étvágy növekedéséhez vezethet, későbbiekben pedig a mozgáshiánnyal összefonódva növeli a szívbetegségek, az elhízás és a cukorbetegég kockázatát” – hangsúlyozta Szekosán Anett, a Technogym marketingvezetője.
A legfrissebb, World Obesity Atlas („Az elhízás világatlasza”) riasztó trendeket vetít előre. Eszerint 2030-ra 117 millió főre nőhet az elhízott vagy túlsúlyos férfiak száma Európában a 2020-as, 87 milliós szinthez képest*. A hölgyek tekintetében pedig ez a szám meghaladhatja a 120 milliót az évtized végére.
A mozgásszegény életvitel, valamint a nem megfelelő táplálkozásból fakadó életmód miatt az 5-19 éves gyermekek és fiatalok között is növekedhet a túlsúllyal vagy súlyfelesleggel küzdők aránya. A kutatás szerint, míg az évtized elején 11 millió fiúnak és 7 millió lánynak kellett szembenéznie ilyen problémákkal, addig 2030-ra már 15 millió fiú és 9 millió lány számít majd elhízottnak Európában**.
Ebből következik, hogy a fizikai inaktivitásból fakadó egészségügyi problémák egyre inkább megterhelik majd az országok költségvetését. Becslések szerint 2025-re 596 milliárd dollár, 2030-ra pedig 691 milliárd dollár értékű lesz ennek a problémának a gazdasági hatása. Ez a regionális GDP-re vetítve 2,4-2,6%-os ráfordítást jelenthet Európában.
„A fizikai inaktivitás számos veszéllyel jár, mert növelheti a mozgásszegény életmóddal összefüggő betegségek, így például a hipertónia, az érszűkület vagy a szívritmuszavar kialakulását” – emelte ki Szekosán Anett. Az egészséges életmód terjesztése érdekében a Technogym már 2014-ben elindította a „Let’s Move For A Better World” kampányát, amely évről-évre arra ösztönzi az embereket, hogy sportoljanak, illetve hogy tegyenek a mozgásszegény életmód, valamint az ebből fakadó egészségügyi problémák ellen. A kampány első alkalommal 10 ország részvételével zajlott le, 2023-ban már 50 ország volt a mozgalom tagja, idén pedig már 70 ország csatlakozására számítanak.
A kampány során a résztvevők a saját napi edzéseikkel járulhatnak hozzá az országuk, illetve a mozgalomban részt vevő, kiválasztott létesítmény eredményéhez. Az aktivitás mérésére a Technogym saját mérőszámot dolgozott ki MOVERGY néven, amely a MOVE-ok kalkulálásával segít számszerűsíteni az egyén aktivitását, és a különböző mozgásfajtákat. Egy tízperces séta például 50- 100 MOVE-nak felel meg, egy intenzívebb edzés pedig akár 1000-1500 MOVE-ot is elérhet. A kezdeményezéshez egyéni és közösségi szinten is lehet csatlakozni. Idén minden közösség, mely összegyűjt egymillió MOVE-ot, egy Wellness Kit-et ajánlhat fel egy tetszőlegesen kiválasztott szervezetnek vagy iskolának, tehát közösségépítő és egészségmegőrző szerepén túl a jótékonyság is kiemelkedően fontos célja a kampánynak.
A kampány hivatalos weboldala: https://www.technogym.com/en-INT/lets-move/
*Forrás:https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/wof-files/World_Obesity_Atlas_2023_Report.pdf
**BMI testtömegindex ≥25kg/m 2 aránnyal számolva
Technogym
A Technogym a világ egyik vezető, csúcskategóriás fitneszeszköz gyártója. A vállalatot Nerio Alessandri és Pierluigi Alessandri alapította 1983-ban. A két testvér egy olaszországi garázsban indította el a vállalkozását, amelyet fitneszgépek fejlesztésére és gyártására hoztak létre. A ’80-as évek második felében a cég partnerséget kötött a Forma 1-es versenysorozattal, ami fontos mérföldkövet jelentett abban, hogy a Technogym világszerte ismertté váljon. A márka ezután innovatív és exkluzív megoldásaival az iparág élvonalába került, és többek között immár 8. alkalommal volt az Olimpiai Játékok hivatalos sporteszköz beszállítója.
A Technogym termékei ma több mint 100 országban vannak jelen. A márka kínálatában jelenleg többek között high-tech futógépek, evezőpadok, teremkerékpárok és erőgépek is megtalálhatóak. A Technogym megoldásait világszerte 55 millió ember használja, több mint 85 ezer intézményben és 400 ezer háztartásban. A Technogym fitneszberendezések hazai kizárólagos forgalmazói képviseletét a Finn Wellness Kft. látja el, amelynek csapata immár közel 30 éves tapasztalattal rendelkezik hazánkban a fitnesz és wellness szegmensben.