Kezdőlap Zenei élet Gluck: Orfeusz és Euridiké (1762) – Orliński, Dreisig, Said, Plewniak

Gluck: Orfeusz és Euridiké (1762) – Orliński, Dreisig, Said, Plewniak

Az egyre nagyobb magasságokba emelkedő kontratenor-csillag: Jakub Józef Orliński  ezúttal Gluck reformoperájának Orfeuszát énekli két hasonlatosan nagyszerűen éneklő szoprán: az Euridikét alakító Elsa Dreisig és az Ámort megszemélyesítő Fatma Said társaságában.

Öt esztendeje, hogy az Erato/Warner hanglemezcég megjentette Gluck: Orfeusz és Euridiké operájának 1774-es nápolyi változatának emlékezetes felvételét a Jaroussky, Forsythe, Baráth, Fasolis előadói gárdával – most pedig az 1762-es eredeti bécsi ősváltozatban hallgathatjuk meg kiadásukban egy másik pazar énekes-trió felállással, Stefan Plewniak vezényletével és az Il Giardino d’Amore Kórus és Zenekar kíséretével.

1762. október 5-ét írunk: Bécsben is éppen hogy kezdődik az új színházi szezon. A Burgtheaterben illusztris közönség gyülekezik, Mária Terézia császárnő jelenlétében, hogy részese legyen az ünnepelt bajor operaszerző: Christoph Willibald Gluck és a hasonlóan neves livornői születési, de Gluckhoz hasonlatosan Párizsban alkotó költő és librettista, a hires Casanova barátja: Ranieri de’ Calzabigi új olasz operájának bemutatóján.

A török háborúk után egyre fényesebbé és gazdagabbá – és a következő 150 évben Európa egyik legfontosabb kulturális központjává váló császárvárosban ekkor még senki sem sejti, hogy történelmi pillanat részei lesznek Orfeusz és Euridiké új színrevitelének megtekintése során. Pedig akkor és ott, azon a napon a zenetörténet egyik kulcsművét és egyik legfontosabb operáját láthatták, először a világon – melyet Gluck gróf Francesco Algarotti művészetkritikus operareformját előkészítő esszéjének hatása nyomán komponált.

Orfeusz mára Jakub Józef Orliński jellegzetes szerepévé vált a világ színpadain. A kontratenor most felvételen formálja meg – gyönyörű előadásban, egyenletesen magas színvonalon, és nagy beleéléssel – a mitikus görög szerelmest; amely számára egy álom megvalósítása. Az amúgy is zseniálisan sokoldalú Jakub Józef Orliński ebben az esetben ugyanis producerként, casting igazgatóként, valamint – Stefan Plewniak mellett – a felvétel közös művészeti vezetőjeként is részt vett az új lemez elkészítésében.

 „Diákként az egyik nagy álmom az volt, hogy elénekeljem Orfeusz szerepét – mondta el ennek kapcsán Orliński –, és mára már volt szerencsém különböző helyszíneken előadni… A különböző verziókon dolgozva értem el a saját interpretációmhoz. Tudtam, hogy szívesen megalkotnám a darab saját személyes verzióját, megörökíthetném az álomszerepemet, és úgy fejezhetném ki magam, ahogy szeretném… Világos elképzelésem volt arról, hogy mit és hogyan akarok vele csinálni. Zenészként számomra az a legfontosabb, hogy nagyszerű munkatársaim legyenek, és ennél jobb csapatot el sem tudnék képzelni. Mindenki annyira törekedett a legtöbbet kihozni minden egyes felvételből a hosszú munkafolyamat során. Nagyon hálás vagyok, hogy ennyi szenvedélyes alkotóval dolgoztunk együtt… És most arra hívlak benneteket, hogy kövessék Orfeuszt az útján, és hallgassátok meg, mire képes a szeretet ereje.”

A Varsóban készített elragadó felvételt Stefan Plewniak lengyel hegedűmész és karmester fogja össze az általa 2012-ben alapított, és a híres Rubens festmény után elnevezett Il Giardino d’Amore Kórus és Zenekar élén. A krakkói korhű együttes remek formában mutatkozik be a szélesebb nyilvánosság előtt a világcég jóvoltából. Zenélésük transzparens, lendületes, sok színű és magával ragadó.

Euridikét és Ámort – a szerelem istenét – az opera- és koncertszínpadok két másik feltörekvő sztárja: az egyaránt csúcsformában éneklő Elsa Dreisig és Fatma Said szoprán tölti be.

A harminchárom esztendős francia-dán koloratúr-szoprán: a Domingo énekversenyen felfedezett Elsa Dreisig nagyszerű alakításait korábban már négy kiválóan sikerült lemezen is élvezhettük az Erato/ Warnernél. Itt most csábító, és esendően nőies egyszerre.

A vele egyidős, sötétebb tónusú hanggal rendelkező egyiptomi szoprán: Farma Said is komoly diszkgráfiával rendelkezik mára. Többek között Gluck Orfeusz és Euridikéjének filmre vitelében is szerepelt már Ámorként korábban – mely operából most magas hőfokú szerepformálással egy újabb emlékezetes, kihagyhatatlan, nyolcvanöt perces lemezfelvételt készített – csúcsformában éneklő és játszó zenésztársaival.

Komlós József JR