Kezdőlap Zenei élet American Road Trip – Hadelich

American Road Trip – Hadelich

Az idén negyven esztendős Augustin Hadelich korunk egyik legnagyobb hegedűművésze – és felemelkedését a világhírnévbe Warner Classics albumai is évek óta demonstrálták. Legújabb lemezén kamarazenei utazást tesz Észak-Amerikában.

Augustin Hadelich Olaszországban született német szülők gyermekeként, de már 19 évesen az Egyesült Államokba költözött, hogy a New York-i Juilliardon tanuljon – 2014-ben pedig amerikai állampolgár lett. Itt érte el első sikereit is – és éppen ezek révég figyelt fel rá aztán a világ.

Új összeállításán második hazája előtt tiszteleg azzal, hogy az Egyesült Államok huszadik századi és jelenkori kamarazenéjén keresztül nyújt betekintést az USA szerteágazó kortárs komolyzenei törekvéseiben és sokszínűségébe.

Amerikát bevándorló országként, ahol sok nép keveredik, gyakran szokták a kultúrák olvasztótégelyének is nevezi – és ez így van a zenei kultúrák területén is. De ami teljesen nyilván valló és közismert a populáris kultúra területén, az kevéssé ismert a klasszikus zene tekintetében. Pláne a kamarazenét előtérbe helyezve.

Augustin Hadelich hegedűművész tehát amerikai utazásra indul a keleti parttól a nyugati partig Orion Weiss zongoraművész társaságában – hogy hegedűvel és zongorával tegyenek virtuális kamarazenei utazást. A keleti partról, New Englanból indulnak (az első sikeres nő komponista: Amy Beach és az első nagy amerikai modernista Charles Ives), aztán jön New York (az 1920-as évektől ötven éven át kamarazenészként is világhírű William Kroll és persze a sokoldalú Leonard Bernstein), mellette pedig ott New Jersey (a Grammy-díjas Stephen Hartke). Majd következik Louisiana állam (az 1920.as években Budapesten is tanuló, majd az első fekete hegedűsként Európában hírnevet szerző Eddie South valamint az ugyancsak afro-amerikai kortárs Coleridge-Taylor Perkinson). Aztán leérnek egészen a déli határig (az amerikai zene egyik legnagyobbja: Aaron Copland). sőt Mexikóig (a legnagyobb mexikói komponista: Mauel Ponce) – hogy aztán a nyugati parton (az egyik leghíresebb kortárs: John Adams) zárják le zenei kalandozásukat.

Ezekben a darabokban megjelennek a templomi spirituáléktól a keleti parti nyári a hőség lefestéséig a rodeón át a filmzenékig sok minden, a country vagy a blues hangulatai is. A zenei merítés nagyon széles: hiszen a kései romantikától a vallásos himnuszokon, a jazzen, a bluegrass-on és a folkon át egészen a modernekig és a minimalistákig ér az az inspiráció, melyet az itt reprezentált szerzők megjelenítenek felhangzó műveikben. De megjelenik a mai crossover hangja is: amit például az inkább a jazz, hip-hop és rock szcénában ismert afro-amerikai zeneszerző és hegedűs: Daniel Bernard Roumain reprezentál.

Augustin Hadelich mára a világ egyik legkeresettebb szólistája lett, aki a világ vezető zenekaraival lép fel a legrangosabb koncerthelyszíneken – ezen az új lemezen mégsem jól ismert és közkedvelt darabokat mutat be: vagyis nem megy a tutira, ahogy azt mondani szokták. A nagyközönség előtt ismeretlen – ráadásul kamarazenei darabokkal rukkol elő egy szál hegedűvel vagy zongorakísérettel. Új színek, hangulatok és felfedezések szólalnak meg Orion Weissel közös albumán – mely egy erőteljes és ismertlen utak felfedezésre invitáló hommage második hazája előtt.

Komlós József JR