A kivételes zongoraművész, a 2021-es Nemzetközi Chopin Verseny győztese: Bruce Liu bemutatkozó Deutsche Grammophon lemeze – a Waves – óriási sikere után, amely a francia zeneszerzők és a természeti témák előtt tiszteleg, új albumán is marad a természetnél, de Csajkovszkij intim és kifejező szóló zongoramuzsikájára helyezi a hangsúlyt.
Ha valaki meghallja, hogy „Az évszakok” – biztosan Vivaldi jut az eszébe – noha az ő tizenkét tételes ciklusának A négy évszak a címe; vagy ha mégsem, akkor esetleg Haydn: Az évszakok oratóriuma. Ez „Az évszakok” sorozat nyilván kevésbé ismert – sőt alig ismert, mint ahogyan szerzőjét sem a kamarazenéje miatt rajongja körül a nagyközönség. De ez itt bizony ugyanannak a Csajkovszkijnak – a b-moll zongoraverseny, a szimfóniák és a balettek nagy volumenú, pompás világának szerzőjének – intim hangulatú, szólózongorára komponált ciklusa.
Bár ezt a tizenkét tételes sorozatot talán inkább „A hónapok” címmel kellett volna illetni: hiszen minden egyes tétele egy-egy hónapot jelenít meg, fest le, és szimbolizál. Magának a ciklusnak a születése százötven esztendeje: 1875 végén kezdődött és átnyúlt 1876-ra – mikor is Csajkovszkij a szentpétervári Nuvelliszt folyóirat megrendelésére havonta komponált egy-egy rövid jellemdarabot.
Az első zongoraverseny után megjelent „Az évszakok” zongorasorozat az orosz évszakok szezonális színeinek széles skáláját vonultatja fel – bár tételeit Csajkovszkij az akkori szalonok amatőr zongoristáinak képességeire gondolva írta. Bruce Liu viszont csodálatosan szép, átélt előadásban mutatja be ezeket a kis remekeket digitálisan, CD-n és LP-n is megjelent albumán.
„Számomra ez egy személyes érzelmi felfedezés pillanata. A műben az a különleges, hogy annyira meghitt, mintha Csajkovszkij magában beszélne, amikor a darabokat írta. A balettjeit inspiráló népies elemeket ötvözi a versenyműveiben fellelhető ragyogással. Ezen túlmenően pedig áthatja az átgondoltság és a nyugalom.” – mondta el Bruce Liu a sorozat és új lemeze kapcsán.
Komlós József