Az alapvetően hét tagú – de szükség szerint kiegészített – kamaraegyüttes bemutatkozó albuma a Deutsche Grammophon kiadásában jelent meg.
Az Alban Berg Ensemble Wien egy friss formáció a nemzetközi zeneéletben, amely a már közel húsz éve működő Hugo Wolf Quartett (Sebastian Gürtler – hegedű, Régis Bringolf – hegedű, Subin Lee – mélyhegedű, Florian Berner – gordonka) három új taggal (Silvia Careddu – fivola, Alexander Neubauer – klarinét, Ariane Haering – zongora) való kibővítéseként jött létre 2016-ban.
Ahogyan a magot alkotó Hugo Wolf Quartet, úgy az Alban Berg Ensemble Wien is kimondottan sokat koncertező együttes: a Bécsi Musikverein Brahms-termében saját sorozatot indítottak, és 2018-ban útjára indították a BergFrühling Fesztivált Ossiachersee-ben.
A hét zenész felvállalt célja a második bécsi iskola: Alban Berg, Arnold Schönberg és Anton Webern korának és hagyományainak feltámasztása; a századelős Bécs szellemének és zenei életének kamarazenei vetületű bemutatása.
Debütáló lemezük is kimondottan ennek jegyében jött létre: Mahler befejezetlen, X. szimfóniájának Adagio tételét; Richard Strauss: A rózsalovag című operájából készített szvitet; valamint Schönberg: 1. kamaraszimfóniáját játsszák – az első kettőt Martyn Harry, a harmadikat pedig Anton Webern kamarazenei áthangszerelésében; a Strauss-darabban Nora Cismondival (oboa) és Alois Prosch-sal (nagybőgő) kibővítve.
Három emblematikus – ám egymástól merőben különböző zenei világú szerző került a lemezre, és ez még akkor is így van, ha Schönberg itt hallható darabja még a korai, tonálisak közül való. Ami viszont közös: általuk – konkrétabban: itt megszólaltatott, 1906 és 1910 között komponált műveiken keresztül – a századelős, háború előtti Bécsbe megyünk vissza.
Ebben a szinte lecsupaszított kamarazenei közegben a felcsendülő darabok markánsabbak, szikárabbak, kontrasztosabbak – így jobban közelítenek egymáshoz; és talán ez az előadók célja is egyben. Az Alban Berg Ensemble Wien előadásai mindhárom esetben élénkek, élményszerűek, plasztikusak: igazán jó ízlésű, technikás kamarazenélést hallunk elejétől a végéig.
Komlós József JR