Korunk vezető kontratenorja: Philippe Jaroussky húsz esztendős operai pályafutása és tizennyolcadik éve tartó hanglemez-karriere során most először jelentkezik kizárólag oratóriumokból összeállított műsorral CD-n.
A két hét múlva negyvenkettedik születésnapját betöltő francia kontratenor lenyűgöző újdonsággal lepte meg közönségét: mégpedig egy igazi barokk oratórium albummal. Az Erato/Warner újdonságára ugyanis – életében először – csak kasztráltak számára íródott oratórium-áriákat vett fel kipróbált korhű partner-együttese: az Ensemble Artaserse közreműködésével.
Mégpedig a XVII. század végéről és a XVIII. század első harmadából fennmaradt olasz oratóriumokból szemezgetett, számos ritkaságot – sőt öt világelső felvételt is – felvonultatva műsorában.
Igazából csak két talán ismertebb darabot találunk a lemezen: ez pedig Handel: Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (Az Idő és a Kijózanodás diadala – vagy: Az Idő és az Igazság diadala) és Alessandro Scarlatti: La Giuditta (Judit) című oratóriumaiból vett áriák. Mellettük pedig részben ismertebb barokk komponisták: Antonio Caldara, Johann Adolf Hasse, Benedetto Marcello és Antonio Maria Bonocini a széles közönség előtt nem ismert és lemezen nem is igen hallható oratóriumainak áriái is helyet kaptak.
A ritkaságok között a még különlegesebb felfedezéseket pedig a barokk kismestereket bemutató csillogó kis gyöngyszemek alkotják: Fortunato Chelleri és Nicola Fago oratórium-áriái; na és a címadó Pietro Torri opusz: a ’La vanità del mondo’ – azaz ’A világ hiúsága’.
A kivételesen érdekes programot nagyszerű érzékkel és gondos előmunkálatokkal válogatta össze Philippe Jaroussky – és rögzítette tavaly tavasszal a koronavírus lezárások idején a 2002-ben a részint általa alapított zenekarával. melyet a felvételeken ő maga vezényelt. A számos csemegét tartalmazó album az érett, nagy barokk minden finomságával gyönyörködtet, és fenséges erejével varázsolja el a hallgatót.
Philippe Jaroussky mindvégig egyszerre gyönyörűen és drámai hatással énekel; hangképzése olyan dús, tiszta és egyenletes, minden erőlködéstől mentesen könnyednek ható – hogy falzett hangképzésű kontratenorja illuzórikusan idézi meg a barokk nagyhírű kasztrált énekeseinek művészetét.
Barokk együttese: az Ensemble Artaserse szép plasztikus játékkal – és az egyik részletben közreműködőként meghívott Yannis François basszbariton pedig remek partnerséggel teljesíti ki ezt az egyszerre szórakoztató és gondolatébresztő vállalkozást.
Komlós József JR