Korunk vezető svájci-francia fuvolaművésze. Emmanuel Pahud egy igazán érdekes és nagyon ritkán hallható műsorral jelentkezik új Erato/Warner lemezén: Beethoven fuvolás kamaraműveit rögzítette kiemelkedő kamarapartnereivel.
Az utóbbi százötven év talán legtöbbet játszott zeneszerzője: Ludwig van Beethoven életművében is találunk számos olyan – egyébként sikerült, de a szerzői profil hiper-magas követelményeihez talán kevésbé illeszkedő – művet, melyet csak nagyon ritkán hallhatunk. Egészen biztosan ezek közé tartoznak fuvolára írt darabjai is – melyek például Mozarttal ellentétben egyáltalán nem hangsúlyosak az életművében.
Az a pár szerzemény, amely fennmaradt utána – és Beethoven fuvolás-irodalmát reprezentálja az életműben, még egészen korai bécsi évei idején keletkezett ifjúkori kamaradarab. Van közöttük és a lemezre is felkerült egy D-dúr szerenád fuvolára, zongorára, hegedűre és mélyhegedűre; egy G-dúr fuvolakettős, és egy G-dúr trió zongorára, fuvolára és fagottra. 1792-re – Beethoven Bécsbe érkezésére datálható az első – és 1808-ra az utolsó.
De az itt Emmanuel Pahud és Daniel Barenboim előadásában meghallgatható G-dúr hegedűszonáta Pahud által készített átirata fuvolára és zongorára is ugyancsak ezt az időszakot reprezentálja: 1802-ben keletkezett.
Ez a most megjelent lemez ezért nem csak ritkaságértékénél fogva érdekes – hanem azért is, mert Beethoven egy fiatalkori arcképe sejlik fel előttünk. Egy olyan fiatalemberé, aki szívesen zenél társaságban – hiszen ezeket a darabokat barátainak írta; élvezi az élet örömeit, a friss bécsi társaságot. Mindeközben pedig abban a korszakban megy át a fuvola is egy jelentős szerkezeti változáson, és ezek az új játéklehetőségek a hangszereseket és a zeneszerzőt is inspirálják.
Pahud meglepetéslemezén is a legnagyobb szakmai alázattal közelít minden egyes műhöz: tizennégy karátos aranyfuvolájának hangja olyan egyenletes és kerek, mintha korabeli fatestű fuvolán játszana. Csupa elsőrangú kamarapartnert választott: Daniel Barenboim zongorázása például a fuvola-zongoraszonátában, de a többi darabban is egyenesen bölcs és letisztult – de mellette is csupa kiválóság szerepel ezen a hangulatos albumon az egyes számokban.
Hasonlóan emlékezetes közös muzsikálásuk az ugyancsak világhírű olasz fuvolaművésszel: Silvia Careddu-val a fuvolakettősben; de emellett Daishin Kashimoto – hegedű Amihai Grosz – mélyhegedű, és Sophie Dervaux – fagott játéka is kimagasló színvonalú, hangulatos együttes játékként került fel erre a kivételes albumra.
Komlós József JR