Korunk egyik legkülönlegesebb szár-énekese: a francia Nathalie Stuztmann ismét egy egészen lenyűgözően hatásos albumot készített – az általa vezényelt Orfeo 55 korhű együttes társaságában tizenhat áriát és kilenc zenekari részletet vett fel barokk operákból.
Új albumán Nathalie Stuztmann a barokk kor mélyregiszterű női énekesekre szándékozik irányítani hallgatósága figyelmét. Egy igazán érdekes, felfedezésre méltó, és a művésznő hangi adottságait figyelembe véve kézenfekvő választás megidézni olyan egykori nagy kontraaltok emlékét: mint példának okán Vittoria Tesi vagy Anna Marchesini.
A mai korhű zenélési gyakorlatban ugyanis a felvételek évtizedek óta az extravagáns énektechnikát képviselő egykori kasztráltakra és az őket a mában megjelenítő kontratenorokra – esetlegesen a briliáns koloratúrákat kiéneklő szopránokra koncentrálnak a női hangtípusok közül.
Elsőként közel húsz éve a kanadai mezzo: Vivica Genaux irányította koncepcionális lemezével a figyelmet erre a hangtípusra – mely se a mai értelemben vett mezzoszopránnal, se az alttal nem megegyező barokk hangtípus – és amely talán leginkább az akkori kasztráltak énekléséhez, vagy esetlegesen a kottatenorokhoz hasonlítható – bár utóbbinál a hangképzés folytán egyértelműen sokkal dúsabb tónusú.
„Emlékeztetnünk kell arra, hogy a korai XVIII. század operaszerzői úgy tekintettek a női kontraaltra és a férfi castrato-ra, mint vokálisan felcserélhetőre; és ez a hang sokkal közelebb áll egy castrato-hoz és nem a kontratenorhoz – aki falzett technikát használ – mert a kontraalt egy természetes hang.” – fejtette ki Nathalie Stuztmann.
Ez a zenei és a történeti háttér dióhéjban – de hát, aki megveszi és otthon felteszi hallgatni ezt az albumot, az zenét hallgat: mégpedig lenyűgöző szépségű részleteket barokk operákból. Handel, Vivaldi, Porpora, Bononcini, Caldara és Gasparini operáinak részletei – illetve zenei betétjei csendülnek fel. A régi nagy kontraaltok hálás szerepei Nathalie Stuztmann briliáns éneklésével, aki technikájával, tónusával és hangképzésével is megint elvarázsol. De közben önmaga vezényli kísérő zenekarát!
Az Orfeo 55 együttest 2009-ben alapította meg Nathalie Stuztmann – valóra váltva egy régi álmát, hogy saját zenekarát vezényelje. Addigra már huszonöt esztendős pályafutást tudott a háta mögött, melynek során a világ legnagyobb karmestereinek produkcióban énekelt, és ez a közös munka inspirálta. Közben olyan mentorok álltak elképzelése mellé, mint: Seiji Ozawa, Simon Rattle és Jorma Panula – akik segítették karmesteri kibontakozását.
„Nathalie hiteles. Rengeteg sok szeretet, erő és tökéletes technika. Több ilyen karmesterre lenne szükségünk, mint ő”. – e szavakkal méltatta a karmesternő vezénylését a korhű előadói berkekben is jártas sztárkarmester: Sir Simon Rattle. Na, igen, ez mind igaz – és miközben vezényel, mellette micsoda énekes!
Komlós József JR