A BMC Records új megjelenésén Palotaï Csaba gitárművész és Steve Argüelles dobos, ütőhangszeres alkotta, párizsi székhelyű duó Bartók Mikrokozmoszának darabjait Moondog zenei egyszerűségének jegyében gondolja újra – saját átirataikon keresztül.
A „Cabane Perchée” címet viselő albumon Palotaï Csaba és Steve Argüelles komplex zenei hangzásokat idéznek meg minimális zenei eszközökkel, maximális kreativitással.
Bartók Mikrokozmoszának etűdjei szólalnak meg Moondog zenei egyszerűségének jegyében, akusztikus gitáron, talált tárgyakból álló ütős szetten és preparált gitáron úgy, mintha a sivatagi blues, a magyar és balkáni népzenék, a 20. századi minimálzene és a kortárs könnyűzene mindig is egy tőről fakadt volna.
A Cabane Perchée kifejezés magyarul annyit tesz: ’lombkunyhó’. Franciaországban élő és alkotó gitárosunk, Palotaï Csaba számára ez a szó adta a kiindulópontot régi zenésztársával, a brit Steve Argüelles dobossal közös, új duólemezéhez. A lombkunyhó számukra annak a szimbóluma, hogy „egy végtelen egyszerű képben is benne lehet minden egy végtelenül komplex világról”.
A kunyhó függőleges tartóoszlopait Bartók: Mikrokozmosz című zongoraciklusának darabjai adják: Csaba továbbfejlesztette polifonikus gitártechnikáját, hogy ezekre a kétszólamú művekre képes legyen improvizálni. A zenei építmény vízszintes elemeit pedig Moondog zenéje jelenti, aki a New York-i vársi népzenéjét alkotta meg, talált tárgyakból állított össze ütőhangszeres szettet, talán nem is sejtve, hogy ezzel milyen új ösvényeket tapos ki a modern repetitív zene előtt.
Belőle merít ihletet Steve, amikor perkás szettjének elemeit a fürdőszobából, régiségkereskedésből, az erdőből, és a hangszerboltból válogatja össze ehhez a lemezhez. És hogy mi volna a kunyhóhoz vezető létra? A repetíció, a groove, ami profán, de annál hatásosabb eszköze a magasabb tudatszintek elérésének. Ide, ebbe az összkomfortos, panorámás, mégis vadregényes és kézműves hangulatú zenezugba invitál minket ez a két kivételes zenész.