A zseniális lengyel kontratenor (és modell és táncos) – Jakub Józef Orliński legújabb Erato/Warner albumán ismét elkápráztatja a barokk zene szerelmeseit: eddig szinte sosem hallott motettákat és szakrális áriákat énekel XVIII. századi kismesterektől.
Jakub Józef Orliński lenyűgöző összeállítással jelentkezett harmincegyedik születésnapja előtt: Anima Aeterna (Örök Lélek) című újdonsága mintegy 2018-as bemutatkozó albuma: az Anima Sacra (Szent Lélek) egyfajta folytatásának is tekinthető.
Konkrét kötődés ugyan nincsen, viszont megint csupa olyan egyházi barokk motettát és oratórium-részletet ad elő, amelyeket – az első lemezén hallottakhoz hasonlatosan – a XVIII. századi európai katolikus gyakorlatban használtak fel. Drezdától Bécsen és Rómán át egészen Lisszabonig ér ez a hagyaték, a zeneszerzők sora pedig Jan Dismas Zelenka két motettájától kezdve Johann Joseph Fuxon át számos olyan korabeli elfeledett kismert megidéz, mint: Bartolomeo Nucci, Francisco António de Almeida, és Gennaro Manna.
Nagyobb névként itt csak a lemez végén egy ugyancsak ritkábban hallott áriával szereplő Georg Friedrich Handel szerepel – úgyhogy korántsem véletlen, hogy számos felfedezést, világelső felvételt hallhatunk. Az elfeledett kéziratok felkutatásában – az európai könyvtárakban és a tengerentúli gyűjteményekben ismét Yannis Francois volt Jakub Józef Orliński segítségére; a kontratenort kísérő zenekar pedig ismét az egészen kiváló Il Pomo d’Oro – ezúttal Francesco Corti vezényletével.
Külön meglepetésként pedig Zelenka „Lautetus sum” motettájában a Berlinben élő egyiptomi szoprán: a Gramophone Classical Music Award díjátadóján az idei „Az év ifjú művésze” díjjal kitüntetett Fatma Said énekel duettet Orlińskivel:
Jakub Józef Orliński újabb zenei kalandozása a lenyűgöző tónusokkal és lendülettel muzsikáló barokk zenekarral: az Il Pomo d’Oroval megint egy igazi kontratenor ideált jelenít meg: vibráló, izgalmas és perfekt előadásokat hallunk. Mellette végig a felfedezés és a jóízű rácsodálkozás élményével; olyan végletesen kifinomult esztétikai élménnyel, mely a barokk kor sajátja volt. Pont három esztendővel lemezen történő debütálása és két évvel a ’Facce d’amore’ után ezzel a CD-n és vinyl LP-n egyaránt elérhető műsorral folytatódik az Orliński-varázslat.
Komlós József JR