Debrecenben mutatták be az elmúlt évtized legátfogóbb hazai vállalati kutatásának Észak-Alföldre vonatkozó eredményeit
Budapest, 2022. március 4. – Ezer hazai tulajdonú kis- és középvállalkozás bevonásával végzett átfogó kutatást a Makronóm Intézet annak érdekében, hogy feltárja azokat a közös jellemzőket, amelyek nemzetközileg is sikeressé teszik a magyar ipari termelő cégeket. Az elmúlt tíz évben nem készült hasonló léptékű és mélységű vállalati elemzés Magyarországon. A kutatás eredményeit a Makronóm Intézet egy hétállomásos, országos road show keretében ismerteti meg a szakmai közönséggel és a vállalkozói szférával a következő hetekben. A rendezvénysorozat aktuális állomását Debrecenben tartották március 4-én.
Számos izgalmas összefüggést hozott a felszínre a Makronóm Intézet által végzett, Az évtized nyertesei névre keresztelt átfogó, országos, vállalati kutatás. Az összesen ezer, magyar tulajdonú, ipari vállalkozás bevonásával készülő, cégvezetői mélyinterjúkon alapuló, átfogó elemzés legfőbb célja, hogy feltárja azokat a faktorokat, jellemzőket, amelyek közösek a legígéretesebb magyar ipari vállalkozásokban.
A vizsgálat legfontosabb megállapítása, hogy mára kialakult és egyre szélesedik egy olyan, hazai tulajdonú vállalati réteg Magyarországon, amelyek regionális (vagy még nagyobb) multicégekké, versenyképes, innovatív, stabil növekedést felmutató társaságokká fejlődhetnek majd az évtized végére. Az „évtized nyertesei” közé a kutatásba bevont összesen ezer cég felső 25%-a, tehát mintegy 250 vállalkozás sorolható.
Az észak-alföldi cégek országos átlag felett teljesítettek exportban
A Makronóm Intézet külön regionális bontásban is vizsgálta a kutatásban résztvevő vállalkozásokat. Pozitívum, hogy az elemzésbe bevont észak-alföldi cégek erősebb exportmegtartó erővel rendelkeztek, mint az országos átlag: a megkérdezett vállalkozások 71%-ánál változatlan maradt, vagy növekedést ért el az exporttevékenység (az országos átlag 66%).
A kutatás szerint régió vállalkozásainak 35%-a szembesül a generációváltás kihívásával, ami jobb az országos átlagnál (40%). Az elemzés arra is rávilágít, hogy a megkérdezett Hajdú-Bihar-, Jász-Nagykun-Szolnok-, illetve Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei cégek 86%-a szembesül munkaerővel kapcsolatos kihívásokkal – ez szintén kedvezőbb az országos átlagnál, ami 89%. Az elemzésből az is kiolvasható, hogy a megkérdezett régiós vállalkozások 80%-a vett már részt európai uniós pályázaton.
„Átfogó kutatásunk rámutat, hogy a magyar tulajdonú sikercégek az export és az innováció terén is kiválón teljesítenek, a képzett munkavállalókat dedikált feladatok elvégzésével bízzák meg, és átlag felett fizetik meg őket. Továbbá a külső segítségekkel, így az állami támogatásokkal-hitelekkel, egyetemi együttműködési lehetőségekkel, képzésekkel, exporttanácsadással és hasonló lehetőségekkel élni tudó vállalkozások emelkednek ki az átlagos kkv-k köréből. Mindez azt is jelenti, hogy ideje a fiókba dugni a duális magyar gazdaságról szóló korábbi megállapításokat. A kis- és középvállalati szektor teteje (a vizsgált ezer cég mintegy negyede) magasabb szintre jutott, regionálisan versenyképes, aktív innovátor, a külpiaci pozíciói stabilak, így folyamatos növekedésre képes” – hívta fel a figyelmet Kerekes György, Az évtized nyertesei kutatást végző Makronóm Intézet szakmai vezetője.
A vizsgálat számos egyéb megállapítás mellett arra is rámutat, hogy a legsikeresebb magyar ipari cégek hatszor nagyobb mértékben fektetnek új technológiákba és know-how-ba, illetve képzésekbe, mint az átlag, illetve rendszeresen és nagy mértékben exportálnak: 72%-uk rendszeresen exportál, egyharmaduknál exportból származik az árbevétel több, mint fele.
A Makronóm Intézet a következő hetekben folytatja országos szakmai road show-ját, melynek keretében megismerteti a szakmával, vállalkozói szférával és közvetve a nagyközönséggel a kutatás részletes eredményeit, a feltárt összefüggéseket, adatokat. A rendezvénysorozat tervezett következő állomáshelyei: Kecskemét, Győr, Nyíregyháza és Budapest.