Mo3art – azaz Mozart X3 – azaz Mozart háromszor: ez Elsa Dreisig új albumának talányos – ám könnyen megfejhető címe. A francia-dán származású szoprán ugyanis Mozart ikonikus operáinak főszerepeibe bújik bele: alkalmasint három különböző karakterű hősnút is megformálva.
Hogy tovább játsszak az album címével, na meg Elsa Dreisig családnevével és a felvételekkel – a cím lehetne akár 3X3 is, sőt még 4X3 is. Ugyanis a fiatal szoprán Wolfgang Amadeus Mozart három – Da Ponte által írt szövegkönyvre keletkezett – kulcsoperájából három szerep híres áriáit énekli.
Így tolmácsolásában egymás után hangzik fel a Cosi fan tutte-ből Fiordiligi, Dorabella, és Despina; a Figaro házasságából a Grófné, Susanna, és Cherubino; a Don Giovanniból pedig Donna Anna, Donna Elvira, és Zerlina egy-egy áriája, egyes esetekben hatásos recitativókkal felvezetve.
A lemez végére pedig – még mindig a hármas szám bűvöletében maradva – egy-egy szoprán- áriát hallunk Mozart ismertebb korai és kései operáiból válogatva: az Idomeneo-ból Elettra, a Lucio Silla-ból Cecilio, a Titus kegyelméből pedig Vitellia szerepében mutatja meg magát Elsa Dreisig.
A harmincadik éveinek még a legelején járó, de máris felkapott szoprán második Erato/Warner portrélemezén tehát Mozartra koncentrál és Mozarttal koncertál – akinek amúgy Mitridate című operája komplett felvételén is nagy sikerrel énékelt tavaly a francia világcégnél. Mert mnt elmondja, Mozart – mint minden szoprán életében – az ő pályafutása során is mindig meghatározó volt. S nemcsak azért, mert sazburgi és berlini sikerei nyomán immáron Mozart-énekesként is odafigyel rá a világ.
A minden tekintetben friss lemezen a kitűnő renoméval rendelkező, és a korhű zenélés gesztusaiban is jártas Bázeli Kamarazenekart Párizs egyik vezető operaháza – az Opera Comique karmestere: Louis Langrée vezényli; végig szép keretet biztosítva, jó tempókkal és érzékenyen kísérve az énekesnőt.
Elsa Dreisig pedig otthonosan mozog Mozart világában, és szinte lubickol különböző karakterű szerepeiben; miközben nagyszerű pillanatokat szerez a hallgatóknak kifejező éneklésével, melyben éppúgy ott van a mozarti mély lélektani dráma – mint, ha ez kell, a mozarti harsány humor is. Egy lírai szoprán virtuozitásával, de finom ízléssel bújik bele egymástól eltérő sorsú és korú hősnői lelkiségébe; technikailag pedig minden eszköze megvan ahhoz, hogy generációjának egyik legnagyobb ígéreteként a legmagasabb szinten formálja meg az itt felcsendülő jól ismert és közkedvelt áriákat.
Komlós József JR