A hét tragikus balesettel indult Bács-Kiskun megyében. Egy vonat és egy autó ütközött össze. A balesetben heten meghaltak.
A Bács-Kiskun Megyei Balesetmegelőzési Bizottság az alábbiakra hívja fel minden közlekedő figyelmét:
Egy átlagos személyszállító vonat súlya több száz tonna is lehet, és 100-120 km/h sebességgel haladhat a pályán. Ez akkora mozgási energiát jelent, amelynek „felemésztéséhez” – vagyis a vonat megállításához – több száz méteres táv szükséges (a fékút meghaladhatja az egy kilométert). Könnyen belátható, hogy a mozdonyvezető az ütközés elkerülése tekintetében tehetetlen. A baleset megelőzése csak a közúti jármű vezetőjén (esetenként a gyalogoson) múlik.
Éppen ezért minden közlekedőnek, legyen gyalogos, kerékpáros, vagy gépi meghajtású jármű vezetője, a vasúti átjárón történő áthaladás során fokozott figyelmet kell fordítania a vasúti pályára. Az átjáróba csak akkor szabad behajtani, ha meggyőződött arról, hogy vasúti jármű nem közeledik, és az átjárón a folyamatos áthaladás lehetséges.
Ha vasúti jármű közeledik,
vagy a fénysorompó „tilos” jelzést ad,
ha a (fél)sorompó csapórúdja mozgásban van (vagy le van eresztve),
illetve ha az átjáró túloldalán nincs elegendő hely ahhoz, hogy a jármű teljes terjedelmében áthaladhasson,
akkor az átjáróba tilos behajtani!
Fontos szem előtt tartani, hogy ha a fénysorompó fehér villogó fényt ad, az nem „szabad” jelzés, csupán a berendezés üzemkész állapotát jelzi. Ugyanez érvényes a nyitott sorompórúdra: nem jelenti azt, hogy nem jön a vonat.
Különös figyelmet kell fordítani az áthaladásra az olyan átjárókban, amelyek a növényzet, vagy más akadály miatt nem kellő távolságban beláthatók, ahol az út, vagy a vasúti pálya ívben halad, illetve ahol a jármű útkereszteződésben bekanyarodva keresztezi a vasutat.
Ne bízzuk magunkat a megszokásra („itt nem jár vonat”), se a véletlenre!
…hogy mindenki hazaérjen!