Vivaldi A négy évszak – Renaud Capucon
Napjaink egyik legfelkapottabb sztárhegedűse Antonio Vivaldi legismertebb művéből: A négy évszakból készített lemezfelvételt a Lausanne-i Kamarazenekar élén – mellé pedig két ismeretlen ritkaságot is rögzített a svájci együttessel: Joseph Bologne de Saint-George két hegedűversenyét.
Vivaldi négy nevesített hegedűversenye – melyek immáron a francia Erato/Warner hanglemezkiadó vadonatúj megjelenésén is meghallgathatók – vitán felül a komolyzene-irodalom legnépszerűbb darabjai közé tartoznak. Sőt, még azt is megkockáztatom, és nyilván nem is mondok vele sok újat, ha azt állítom: A négy évszak „A” legismertebb komolyzene a széles nagyközönség számára.
Talán mindenki hallotta már valamely tételét vagy részletét legalább, sokfelé felhasználták és felhasználják motívumait napjainkban is. De legfőképpen: temérdek mennyiségű hangfelvétel készült már belőle – és újra lemezre venni nem kis bátorság vagy feladat: döntse el a hallgató. De – folytatom tovább a fenti gondolatokat követve – ha valaki mégis rászánja magát egy új felvétel megjelentetésére, azt úgy kell, mint ahogyan ezt Renaud Capucon ezen a lemezen kivitelezte.
A nem feltétlen szép borító ugyanis nagyon szép, egészen különlegesen kiváló és lenyűgözően eredeti interpretációkat rejt! A francia hegedűvirtuóz ugyanis magával ragadón adekvát képet festett e sorozatról, mikor a Lausanne-i Kamarazenekar élén – és azt vezényelve rögzítette.
Immáron negyvenhetedik évéhez közeledve, egy fantasztikus karrierrel és pazar lemezekkel a háta mögött Renaud Capucon vezényli és játssza Vivaldit – szó szerint, hiszen Vivaldi briliáns technikája, lelkülete, szellemisége és lenyűgöző szépsége mind-mind ott lüktet ezekben a nagyon élénk tempójú, a korhű gyakorlatot idéző felvételekben.
Gyönyörű és mindvégig szórakoztató egyszerre Renaud Capucon hegedülése: igazi tűzijáték, lendület, erő, szenvedély és nagy dráma – de líra, kifinomultság és gyengédség is: ha úgy szükséges. Minden egyes momentumában kivételes színeket rejtő tolmácsolás.
A Renaud Capucon-tól mindig hallható elegancia és tisztaság természetszerűleg éppen úgy magától értetődő Vivaldiban, mint a lemez pontosan másik felét kitevő két, ötven évvel később keletkezett hegedűversenyben.
A rendkívül sokoldalú, és jelentőségéhez képest jóval kevésbé favorizált Joseph Bologne de Saint-George G-dúr és C-dúr hegedűversenyei háromtételes, klasszikus stílusban íródott zeneművek: sok szépséggel és itt-ott rokokó bájjal is. Igazán hálásak lehetünk Renaud Capucon-nak hogy kiváló előadásokban fedezteti fel velünk őket ezen a mindvégig elsőrangú lemezén.
Komlós József JR