A Deutsche Grammophon egy igazán szép kiállítású és önmagban is felfedezésszámba menő dupla karácsonyi albummal jelentkezik az ünnep előtt.
Ha a zenében jártas olvasó Monteverdi nevéhez kötve azt olvassa, hogy: Vespro di Natale – azaz Karácsonyi vecsernye, joggal kapja fel a fejét. Mert köztudott, hogy a mester után ilyen címen nem maradt fent egyetlen teljes kézirat vagy nyomtatvány sem – vagy ha igen, akkor ez idáig nem került elő.
Mert bár Claudio Monteverdi, aki hosszú és termékeny élete folyamán harminc éven keresztül szolgálta Velencét, és nyilvánvalóan karácsonyi ünnepi alkalmakon is közreműködött saját zeneműveivel, sőt erről leveleiben is említést tett – de konkrétan ilyen darabja vagy gyűjteménye nem ismert az utókor előtt.
A La Cetra Barockorchester & Vokalensemble Basel most megjelent felvétele, kiváló szólista produkciókkal és Andrea Marcon vezényletével tehát rekonstrukció, és egy teoretikus összeállítás nyomán született meg. Mely arra tesz kísérletet a mában, hogy bemutatassa, hogyan is szólhatott az esti karácsonyi vecsernye Monteverdi zeneigazgatósága alatt a Szent Márk székesegyházban.
A kétség kívül alapos kutatómunkán, nagy szakértelmen és gondos előkészítésen – de hangsúlyozottan pusztán feltevéseken – alapuló rekonstrukcióhoz Andrea Marcon és csapata Claudio Monteverdi egyik főművét: azaz az 1641-ben megjelent Selva morale e spirituale gyűjtemény egyes darabjait használta fel főmotívumként. és mellette még pár jól ismert részletre is ráismerhetünk a Mária-vecsernyékből is.
Marconék igazán izgalmas elgondolásuk teljessé tételéhez pedig csupa olyan zenei részletet használtak fel Monteverdi velencei kortársaitól, melyek gyakorlatban is felhangzottak a Szent Márkban, és nyilván fellelhetők lehettek Monteverdi számára is annak könyvtárában. Így a teljes Monteverdi-vecsernyében a dóm egykori orgonistája: Giovanni Gabrieli művei mellett a szertartásába illesztve felcsendülnek még Alessandro Grandi, Francesco Usper és Giovanni Valentini egyes művei is.
A több mint másfél órás, Velence negyven évét átfogó rekonstrukció augusztusban felvett, és most egy impozáns kiállítású dupla albumon megjelentetett végső változata aztán egy nagyon izgalmas, erőtől duzzadó, sziporkázó, megszakítások nélküli előadás lett. A La Cetra Barockorchester és a La Cetra Vocalensemble Basel ugyanis a zenei teóriák nagyközönség által is hallgatható változatában rögzítette az anyagot. Ezt azért emelem ki, mert sajnos más produkcióknál már csapta agyon a végeredményt a túlbuzgóság: mely a beiktatott imádságok hosszú sorában vagy a bemikrofonozhatatlan eredeti helyszínben nyilvánult meg. Ez esetben nem estek ilyen hiába az alkotók, és a felvétel is nagyszerű akusztikai körülmények között készült a ma már múzeumként működő XIV. századi Treviso-i Szent Katalin templomban.
Ennek köszönhetően Andrea Marcon és barokk együttesei színes korhű hangzáson és kimagasló, stílusos éneklésen alapuló csodálatos zenei élménnyel kalauzolják el hallgatóikat egy hamisítatlan kora barokk karácsony hangulatába – Monteverdi korában.
Komlós József JR