Saját kanadai koncerttermében – a saját tervei alapján építtetett orgonán, változatos programot mutat be legújabb albumán az ünnepelt orgonaművész: Varnus Xavér.
Varnus Xavér neve mára már összeforrott az orgonázással – sőt a neve egy önálló védjegy lett. Mégpedig egy olyan brand, amely mindig kimagaslón magas művészi minőséget és egyedülálló megfejtéseket tartogat.
Két hete csak, hogy Kecskeméten két olyan hétvégi teltházas koncertet adott, melyre az egész országból tódultak városunkba az emberek. Merthogy Varnus Xavér koncertjeire bejutni nem is olyan egyszerű dolog: a Kodály Iskolában rendezett szombati és vasárnapi alkalomra is pár óra alatt elfogytak az interneten a jegyek.
Magam is beszéltem olyan zenerajongókkal, akik egyenesen Budapestről utaztak Kecskemétre csak azért, hogy lássák és meghallgassák Varnus Xavért – ugyanis országosan már csak ide tudtak jegyet szerezni, és hozzátették, hogy ide is azért: mert szemfülesek voltak. S ha már itt voltak, kicsit megnézték a várost, kávézgattak, és meg is szálltak a városban. Így függ össze minden mindennel – és így gazdagít egy magas nívójú művészi produkció egy várost minden értelemben.
Mert Varnus Xavért látni és hallani egyszerre: az egy külön esemény, semmi kétség! Az ő személyisége és habitusa úgy nyílik ki a közönség felé egy-egy koncertjén, mint a tulipánok a mostani tavaszban. Ahogyan fesztelenül kiáll a színpadra, és humorral és intelligenciával beszél a művekről és a szerzőkről, vagy sokszor a világ dolgairól – az maga egy népművelés, egy stand up, egy igazi one man show. Az csakis a koncerteken élhető meg és át. És mindez csak némi felvezetés ahhoz a kivételes művészi teljesítményhez, melyet közben bemutat.
Ez a nívó természetesen visszaköszön albumairól is – melyek közül a legutóbbit a kanadai Új-Skócia tartományban lévő Varnus Hallban rögzítette. Ez a koncerthelyszín tulajdonképpen egy kiváló akusztikájú templom az óceánhoz közel, mely lepusztuló félben, magára hagyatva, nemtelen módon sínylődött. Ezt a XIX. századi protestáns templomot fedezte fel, vette meg, és mentette meg az enyészettől aztán Varnus Xavár, aki a koronavírus alatti lezárások kényszerű tétlensége alatt szépen felújította, és egy új orgonát tervezett és építtetett bele. Aztán pedig egy nyári fesztiválsorozatot indított el itt.
Magyarországon ugyancsak hamarosan újra beindít egy ilyen fesztiválsorozatot: itt az elhagyatott, raktárként funkcionáló, teljesen lepusztult Veszprém megyei, Pápától hét kilométerre fekvő, ezer lakosú Árpád-kori település: Mezőlak evangélikus templomát mentette meg, és újította fel – és indítja el benne tavaszi Bach és Shakespeare Fesztiválját. Ahogy Varnus Xavér szokta mondani: Isten igéje helyett Isten zenéjével szolgálja a közösséget e két felújított templom.
Visszatérve új CD-jéhez: Varnus Xavér természetesen Bachot is játszik rajta – a d-moll toccata és fúga, és a „Nun komm, der Heiden Heiland” című korál feldolgozást halljuk tőle; valamint Clérambault Dialogue-ját és Brahms „Es ist ein Ros’ entsprungen” című korálelőjátékát is. A lemez végén pedig César Frank: Prelúd, fúga és variációk darabja foglalja keretbe a produkciót. Mindhárom gyönyörű, lelkileg megélt előadás.
De az izgalmas felfedezéseket tartogató részeket középen helyezte el Varnus Xavér, akiről régóta tudjuk, hogy komponistaként is milyen tehetséges, és pazar átiratait kecskeméti koncertjein is hallhattuk. A CD-re ugyanis a Nagy-Britanniában és Észak Amerikában egyformán népszerű angol karácsonyi ének: a „Good King Wenceslas” témáira készített improvizációja mellett felkerült orgona-átirata Csajkovszkij Rómeó és Júlia című nyitányfantáziájából is. Ezekkel lesz igazán teljes és élményszerű ez a mindvégig szórakoztatón lebilincselő album.
Komlós József JR
Végezetül pedig egy kis ízelítő Varnus Xavér vasárnapi kecskeméti koncertjéből, melyen Bach c-moll Prelűd és Fúgáját játssza: