Az amerikai tenor-sztár egy újabb érdekes kalandozásra hívja hallgatóit új Erato/Warner felvételén: az előfutároktól egészen Wagnerig eljutva ezúttal a romantikus operák sötéten szenvedélyes tónusait villantja fel.
Nem is akármilyen körítéssel. hiszen Michael Spyres a nagy múltú és nagy nevű korhű zenekarral: Les Talens Lyriques-szel és Christophe Rousset korhű zenei specialistával együttműködve fedez fel néhány olyan operát, amelyek később Wagner művészetét befolyásolták.
Michael Spyres-t olyan énekesként ismerhettük meg eddigi megjelenései alapján, aki szereti más megvilágításban is megmutatni a jól ismert zenei korokat és szerzőket: amint azt BariTenor és Contra-Tenor című albumai kapcsán is megtapasztalhattuk. Most egy sötétebb szenvedélyektől izzó világot jelenít meg, olyan operákat, melyek egyenesen egészen Wagnerig vezetnek el.
Új válogatásán egy-egy részlet csendül fel Rossini: Angliai Erzsébet, Meyerbeer: A keresztes lovagok Egyiptomban, Heinrich Marschner: Hans Heilig, Weber: A bűvös vadász, Auber: A portici néma, Spontini – Agnes von Hohenstaufen, és Bellini: Norma című operájából – ez utóbbiban Julien Henric tenor is énekel vendégként.
A részben felfedezésszámba menő romantikus operarészletek minden tekintetben csemegéül szolgálhatnak bármelyik operarajongónak – hiszen a kort megidéző autentikus hangszereken játszó és korhű felfogásra törekvő zenekarral csak a legritkább esetekben hallhatjuk ezeket a XIX. század első feléből származó áriákat.
Természetesen egészen más így a zenekari kíséret tónusa és balansza, úgyhogy már maga a koncepció és a megvalósítás is igazán különleges és izgalmas. A romantikus áriafolyamtól csak az albumot megnyitó két klasszicista részlet üt el – igaz csak korszakában, de nem hangulatában: Méhul: József Egyiptomban és Beethoven: Fidelio című műveinek részletei.
A lemezt pedig a pompás elővezetés után mi más is követhetné a fináléban, mint maga Wagner? A kevésbé ismert A tündérek, a Rienzi, majd a Lohengrin áriái zárják le korhű köntösben és Michael Spyres előadásában a válogatást.
Ugyanis ezen árialemez közvetlen előzménye és indítéka, hogy Michael Spyres a Bayreuthi Fesztiválon 2024 nyarán esedékes debütálására készül. Az „Árnyékban” révén keresi a válaszokat Wagnerről és zenei drámáinak eredetéről:
„Wagner az érzelmek különböző spektrumát váltja ki – áhítatot, eksztázist, sőt megrendülést” – magyarázza Spyres. „Ez az album arra törekszik, hogy megvilágítsa az árnyékban rejtőző zeneszerzőket, akik Wagner kompozícióinak alapját képezték, és a wagneri tenor vokális kereteit kicsiszolták.”
A francia, német és olasz zenei irányzatok zeneszerzőitől így jutnak el Wagnerig a hallgatók ebben az igazán szórakoztató, színes és színvonalas összeállításban – Michael Spyres és a Les Talens Lyriques zenészei és karmesterük, a korhű zenélés nagy klasszikusa: Christophe Rousset kalauzolásában.
Komlós József JR